Gyereklélek sportcipőben: az utánpótláskori mentális felkészítés

Szülőnek lenni nehéz, sportszülőnek még nehezebb — hangzott el Gyömbér Noémi és Kovács Krisztina új könyvének bemutatóján. A szülőkben és az edzőkben is számos kérdés merül fel a fiatal sportolókkal kapcsolatban: mikor beszéljek vele? Hogyan adjak visszajelzést? Hogyan bánjak vele: legyek szigorú és kemény, vagy csak álljak mellette? Hogyan váljak jó sportszülővé? Különböző gyakorlatok és módszerek segítségével ezekre, és ehhez hasonló kérdésekre igyekszik választ adni a Gyereklélek sportcipőben című könyv. Tudósításunk.

A bemutatón a pszichológus szerzők mellett társszerzőjük, Ruzits Éva, a könyv mentora Dr. Kiss Gergely háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, valamint Dr. Lénárt Ágota sportpszichológus is beszélt a kötetről. Saját tapasztalataival, élményeivel pedig Horváth Lilla korosztályos válogatott tőrvívó tette kézzelfoghatóbbá a fiatalkori mentális felkészülést.

Milyen jelentőséggel bír a könyv?

A könyv kettős célt szolgál. Amellett, hogy segíti a szülőket, edzőket, felkészítőket abban, hogyan tudják mentálisan felkészíteni és hatékonyan támogatni a fiatal sportolókat, lehetőséget nyújt arra, hogy a szerzők által kínált gyakorlatok segítségével ők is jobban megismerjék önmagukat, és ezáltal hatékonyabban működjenek a versenyeken is. A munkafüzet pedig olyan helyzeteket dolgoz fel, amikkel a fiatal sportolók találkozhatnak, mind edzésen, mind versenyhelyzetben, ezáltal segítve a versenyekre való tudatos felkészülést. A szerzők szerint ez egy

MENTÁLIS HÁTIZSÁK, AMI TELE VAN OLYAN ESZKÖZÖKKEL, AMIK SEGÍTIK A FIATALOKAT A NEHEZEBB HELYZETETEKKEL VALÓ MEGKÜZDÉSBEN, VALAMINT A SPORTOLÓI ÉNKÉPÜK KIALAKÍTÁSÁBAN ÉS FEJLESZTÉSÉBEN.

Mindezeket szükségessé teszi például az, hogy a szülők a legjobb helyre akarják gyereküket beíratni, ezáltal nyomást helyeznek az edzőkre, akiknek emiatt bizonyítaniuk kell a szülők felé. Az edzők részéről pedig a továbbképzés részeként játszik fontos szerepet a kötet, mivel ennek segítségével önállóan is el tudják kezdeni a mentális felkészítést — fejtette ki Dr. Lénárt Ágota. Gyömbér Noémi és Kovács Kriszta kiemelték, hogy a könyv a mindennapok kihívásaira helyezi a hangsúlyt, mint például a sportszülőség nehézségeire (a napi rutin a sportoló gyerek menetrendjéhez igazítása, az edzésekre való utazás megoldása, a versenyeken való részvétel, a gyerek megfelelő támogatása), a szülő és edző közötti kommunikáció hiányosságaira, a párhuzamos életmód (sportolói és gyerek lét vagy sportolói és civil élet egyidejűsége) vezetésére. Ruzits Éva pedig a könyv prevenciós jellegére helyezte a hangsúlyt, ami által segít a fiataloknak a mentális elakadások elkerülésében. Ehhez elengedhetetlennek tartja a szemléletváltást, a tudatos gondolkodás mellett egy pozitív szemléletet kell kialakítaniuk a sportolóknak.

swimming-821622_960_720
A gyerekek drámaibban élik meg a sportpályán zajló történéseket.

A fiatalkori sportpszichológia jelentősége

A könyv létjogosultságát bizonyítják Horváth Lilla és édesapja, valamint a könyvben idézett személyiségek, edzők, és sportolók szavai, akik saját élményeiken, tapasztalataikon keresztül mutatják be a mentális felkészültség fontosságát vagy hiányának következményeit. Lilla, a fiatal tőrvívó elmondta, hogy a mentális felkészülés során megtanulta, hogyan dolgozza fel a vereséget, vagy épp hogyan kezelje a győzelmet, de több olyan módszert és gyakorlatot is megismert, amik segítenek neki abban, hogy verseny közben semmi ne zökkentse ki a koncentráció állapotából. Édesapja pedig azt emelte ki, hogy a legtöbb szülő azzal, hogy gyermeke sportolóvá válik, ismeretlen területre téved, így kimondottan hasznos, ha van valami, amire támaszkodhat — adott esetben a bemutatott könyv.

A kötet mentora, Kiss Gergely mellett számos sportoló, olimpikon, közszereplő, médiaszemélyiség is megszólal, akik szintén saját történetükkel színesítve támasztják alá az elméleti és gyakorlati tudnivalókat. Kiss fontosnak tartja, hogy a sportolók minél fiatalabb korban megismerjék azokat a módszereket, amelyek hozzásegítik őket  a fejlődéshez, az eredményeik javításához és a hosszú távú jó teljesítmény eléréséhez, amihez biztos kiindulópontot nyújt a könyv. Történeteket olvashatunk még többek között Cseh Lászlótól, Erdei Zsolttól, Jakupcsek Gabriellától is. Nagy Ádám, többszörös magyar válogatott futballista szerint „a sikeres, átlagon felüli sportoló fejben különbözik versenytársaitól, hiszen ott születik meg minden gondolat, ami a későbbiekben cselekedetté alakul. Egyszerűen hangzik, a valóságban ez ennél sokkal bonyolultabb. Fontos a cél, ami a sportoló szeme előtt lebeg nap mint nap. Ezért a célért lesz képes szenvedni, keményen edzeni és rengeteg pluszmunkát végezni.”

A megjelent könyv és mentális napló tehát segítséget nyújt abban, hogy a gyerek-szülő-edző háromszög tagjai hatékonyan működjenek, hogy mindenki a maga módján a lehető legtöbbet tegyen a sikerek és a célok eléréséhez.