A boldog alkalmazott előnye – miért érdemes odafigyelni a dolgozói elégedettségre?

Tudta, hogy a boldog vezetők beosztottjai elégedettebbek, egészségesebbek, ráadásul sokkal magasabb teljesítményt nyújtanak társaiknál? Esetleg hallott már arról, hogy a jó hangulatban lévő orvosok gyorsabban és pontosabban állítanak fel diagnózist? Cikkünkben elgondolkodtató kutatási eredményeket mutatunk be arról, miért érdemes boldognak lenni, másokat boldoggá tenni. 

Egyre több kutató foglalkozik manapság a boldogság kutatásával. Sőt, az üzleti életben is kezdik elismerni a pozitív gondolkodás jelentőségét. Ha sikereket érünk el, boldogok leszünk. A köztudatban legalábbis többnyire ez a formula az elfogadott. De biztosan ez a jó sorrend? Shawn Achor, a Boldogság mint versenyelőny című könyv írója szerint éppen fordítva helyes a képlet. Vagyis amennyiben kiegyensúlyozottnak és boldognak érezzük magunkat, könnyebben és gyorsabban érhetünk el sikereket az élet bármely területén. A továbbiakban a munkahelyi elégedettség előnyeit taglaljuk kutatási eredményekkel alátámasztva.

A boldogság elősegíti a kreativitást

A jelenlegi piaci helyzet folyamatos versengést kíván a cégektől. Emiatt lényeges, hogy folyamatosan új ötletekkel álljanak elő. A proaktivitás és kreativitás így még nagyobb hangsúlyt kap, mint korábban. Hogy mitől lesznek innovatív gondolataink? Alice Isen laboratóriumi keretek közt végzett egy kutatást, melyben a résztvevőket két csoportra osztotta. Mielőtt elkezdte volna tesztelni őket a kreativitást igényelő feladatokban, az első csoportnak apróbb ajándékokat adott, vagy megnézetett velük egy humoros filmrészletet annak érdekében, hogy jó hangulatot idézzen elő náluk. A másik csoportot nem érte ilyesfajta befolyás.  Mint kiderült, sokkal jobb teljesítményt nyújtott az a csoport, akiknél pozitív hangulatot hozott létre. Így bizonyította, hogy a boldogság elősegíti a kreativitást azáltal, hogy helyet szabadít fel az agyban, így rugalmasabbá teszi a gondolkodást. Ettől pedig képesek leszünk össze nem illő dolgokat úgy társítani, hogy valami teljesen új szülessen.

A boldogabb alkalmazottak pontosabbak és jobbak az analitikus képességeik

A Torontói Egyetem kutatása kimutatta, hogy hangulatunk befolyásolja az információfeldolgozásunkat. Egy pozitív és egy negatív hangulatra hangolt csoport vett részt a kutatásban, melyben a résztvevőknek egy képsorozatot kellett végignézniük. Azok, akik negatív hangulatban voltak, kevesebb képet tudtak pontosan megfigyelni, mint azok, akik pozitív érzelmeket éltek át, így az utóbbiak több információhoz jutottak. Egy másik amerikai kutató orvosokat vizsgált, és azt az eredményt kapta, hogy a jó hangulatban levő doktorok pontosabban és gyorsabban állították fel a diagnózist, mint rosszabb hangulatban lévő társaik. Ám ez a hatás nem korlátozódik csupán az említett szakmára, hiszen iskolásokon is végeztek hasonló vizsgálatot és pozitív befolyásolás hatására magasabb pontszámot értek el a matematika dolgozatban.

A boldog alkalmazottak kisebb költségekkel járnak, valamint hosszútávon lehet rájuk számítani

A boldog emberek általában egészségesek is, így kevesebb betegszabadságot vesznek ki, mint azok a társaik, akik stresszesebbek.  Egy kutatás szerint a boldogtalan alkalmazottak átlagban havi 1.25 napot vesznek ki betegszabadságként, ami évente 15 extra napot jelent, így a cégeknek is többe kerülnek. Emellett manapság számtalan vállalat küzd a magas fluktuációval, vagyis azzal a jelenséggel, hogy egyre több dolgozó hagyja el őket, mond fel, ami hatalmas költségekkel jár (munkaerő kiesés, új kolléga kiválasztása, betanítása). Emiatt fontos egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a dolgozói elégedettségre.  Az egyik világszere ismert tanácsadó cég tavaly HR és menedzsment területen készített egy globális felmérést, mely kimutatta, hogy azok a cégek, akik nagymértékben odafigyelnek, és sok energiát fektetnek dolgozóik megtartására, sokkal jobban teljesítő HR és tehetség menedzsment csapattal rendelkeznek. Eredményeikhez hozzáfűzték, hogy nem csupán a hatékonyság szempontjából fontos a dolgozói elégedettség, hiszen ez az a tényező, mely megtartja a tehetséges alkalmazottakat a cégnél.

A boldog alkalmazottak eredményesebbek, jobb döntéseket hoznak és hatékonyabbak stresszes szituációkban

Egy vizsgálat szerint amennyiben a pozitív és a negatív tényezők aránya a munkahelyen legalább három az egyhez, a dolgozók sokkal jobban teljesítenek. Egy 2006-ban végzett kutatásban azt találták, hogy azok az alkalmazottak, akik több pozitív érzelmet éltek át, hatékonyabbak és sikeresebbek voltak az üzleti tárgyalásokon, mint semleges vagy negatív érzelmi állapotban levő kollégáik.

Stresszes helyzetben a boldogabb lelkiállapotú munkavállalók eredményesebben kezelik a feszültséget, hamarabb térnek vissza a kiegyensúlyozottság állapotába. Ezt egy kutatással is alátámasztották a 90-es években, ahol résztvevőknek azt a feladatot adták, hogy nagyon rövid idő alatt készüljenek fel egy beszédre, aminek a témája: „Miért vagyok én jó barát?” Miután megkapták az instrukciókat, a résztvevők idegesek lettek, a vérnyomásuk és a pulzusuk is megemelkedett. Ezután négy csoportra osztották őket és mindegyik csoportnak levetítettek egy vidám, tartalmas, semleges vagy szomorú témájú filmet. Azok, akiknek pozitív élményt nyújtott a film, sokkal gyorsabban állt vissza a vérnyomásuk és a pulzusuk az eredeti állapotra.

A boldog alkalmazottak jobb szolgáltatást nyújtanak és részesei a márkaépítésnek

Egy 2008-as felmérésben, melyben az alkalmazottak boldogságát és a szolgáltatás minőségének összefüggéseit vizsgálták, azt találtak, hogy jelentősen magasabb bevétele van azoknak kiskereskedéseknek, ahol az alkalmazottak láthatóan elégedettebbek. Pontosabban: két százaléknyi javulás a személyzeti elégedettségi mutatón egy százalékkal növeli a cég bevételét.

Idén az egyik gyorsétteremlánc számolt be arról, hogy tizenhat százalékkal megnőtt a bevétele. Szakértők szerint ennek oka a kiszolgáló személyzet pozitív kisugárzása. Pár évvel ezelőtt a vezérigazgató arról nyilatkozott, milyen fontosnak tartja, hogy a személyzet elkötelezett, boldog és mosolygós legyen a munkahelyén. Ahogyan mondta:

„A bevétel szinte már az alkalmazottak testbeszédéből is megjósolható”

Annak érdekében, hogy megerősítse ezt a viselkedést, az alkalmazottakat heti szinten meglátogatja egy titkos próbavásárló, és amennyiben mosolygós kiszolgálást tapasztal, az alkalmazottakat bónusszal jutalmazzák.

Összefoglalva tehát láthatjuk, milyen sokrétűen befolyásolja az alkalmazottakat és magát az üzletet az, ha a munkáltató odafigyel a beosztottak elégedettségére, mely a szakértők szerint a támogató légkör megteremtése mellett már néhány pozitív visszajelzéssel is elősegíthető.