„Mindenkiben benne van a csoda” – interjú Katus Attila aerobik edzővel

Az aerobik egyik kiemelkedő magyarországi képviselőjével, Katus Attilával beszélgettünk, akit az alakformálásról, a testtel való elégedettségről kérdeztünk,
de beszélt versenyzői időszakáról, az edzői munkájáról, valamint jövőbeli terveiről is. Interjúnk.

Az aerobik egyik kiemelkedő magyarországi képviselője vagy. Mi az, amiben számodra különleges ez a mozgásforma más sportágakhoz képest?

Ez egy olyan sport, amit sokan csinálnak, és kevesen nézik. Egy meccsen a nézők nem lesznek edzettebbek, egészségesebbek. Az aerobik esetében viszont a sportolók vannak többségben, a mai életvitelnek egy nagyon jó mozgásformája. Sokoldalú sport, rengeteg féle óratípusból és eszközből választhatnak az érdeklődők. Könnyen elérhető, a városokban egyszerűen el lehet jutni egy terembe, ahol megvan a szakmai irányítás, nem is kerül egy vagyonba, és egy egészségmegőrző program részese lehet az ember. Ami még nagyon fontos, az a közösség és a zene ereje.

Korábban egyéni versenyző, később csapattag voltál, most pedig edzőként dolgozol. Melyik áll hozzád a legközelebb?

Az élet egy utazás. Minden időszaknak megvan a maga szépsége. Az élsportoló és egyetemista lét gyermekkorom utolsó lecsengése volt – akkor még kevesebb volt a felelősség. Hatalmas élmény volt számomra, hogy rengeteget utazhattunk. Dolgoztunk együtt brazilokkal, japánokkal, ausztrálokkal, aminek köszönhetően lehetőségünk nyílt más kultúrákat megismerni, így pedig sokat formálódott a személyiségünk. Én azt mondom, olyan ember vagy, ahány helyre utazol. Egy út rengeteg tapasztalatot ad, az ember utána máshogy látja a világot. Persze egy életen át nem lehetünk élsportolók, én nagyon örülök, hogy ezt is megélhettem.

Edzőként pedig az jelent kihívást, hogy megtanuljak idomulni azokhoz, akiket edzek, tudjak az ő „nyelvükön” kommunikálni, tudjam, mi hat rájuk, ezáltal képes legyek motiválni őket. Számomra emellett nagyon fontos a változatosság. Azt nem élvezném, ha mindig ugyanazt kellene csinálnom. A személyi edzések igen változatosak: vannak férfiak, nők, idősek, fiatalok, túlsúlyosak, vékonyak, illetve vannak egyéni és csoportos edzések. Ezen felül fellépésekre járok, tárgyalásokon veszek részt, előadásokat tartok, interjúkat adok. A legjátékosabb rész talán a fellépés, ahol mindig nagy szeretettel fogadnak, ez egyfajta „szeretetcsomag”. Mindig igyekszem nekik megfelelni, szívem-lelkem beleadni a munkámba.

Versenyzőként hogyan készültél mentálisan a megmérettetésekre?

Az egyik alaptézis az volt, hogy meg kell tenni mindent a felkészülés során. Így a versenyen – bárhogy is alakul az eredmény – nem hibáztathatod magad. A Pécsi Sasokkal nagyon jó csapatot alkottunk. Az, hogy jó barátok voltunk és a humornak is nagy szerep jutott, sokat segített a nehézségeken való átjutásban. Voltak rituáléink a versenyek előtt, megvolt a módja annak, hogy hogyan melegítettünk be. Sokszor vizualizáltam. A gyakorlatokat fejben játszottam le, hogy a versenyre megmaradjon minden energiám. Minden egyes mozdulatomat végignéztem, lépésről lépésre lejátszottam fejemben, mi fog történni a színpadon. Mindig úgy fogtam fel, hogy

a verseny egy ünnepnap,

ahol megmutathatjuk, mennyit dolgoztunk, és mit értünk el a kemény munkával.

Pályafutásod során éltél át komolyabb kríziseket? Érezted szükséget sportpszichológiai segítségnek?

Sportdiplomáciával kellett küzdenünk, ami azért volt fájó, mert mi csak sportolni szerettünk volna. Volt, hogy nem mehettünk el egy versenyre, mert két szövetség között ellentét volt. A sportolók nehezen tudják elkerülni, hogy távol maradjanak a sportpolitikától, azzal akarva-akaratlanul szembe találják magukat. Nehézség volt még, hogy vidékiként kellett megküzdenünk budapestiekkel, és magyarként kellett helytállnunk a nemzetközi porondon. Nagyon nehéz úgy versenyezni, ha azt érzed, a bíró, aki feletted dönt, nem veled van. Szerencsére ez minket még inkább feltüzelt, arra jutottunk, hogy nem elég jobbnak lennünk,

SOKKAL JOBBNAK KELL LENNÜNK AHHOZ, HOGY ÁTTÖRÉST ÉRJÜNK EL.

Eleinte sokszor lepontoztak minket, idővel viszont elismertek nemzetközi sportolóként, leválasztottak a magyarokról.

Egy másik krízis volt, amikor egy év után visszatértünk a versenyzéshez, és senki nem hitt bennünk, mi mégis világbajnokok lettünk. Sportpszichológusi segítséget nem kaptunk, igyekeztünk magunk megoldani problémákat. Sokat segített, hogy csapatként összetartottunk.

Mit tartasz eddigi karriered csúcsának?

Ide sorolnám világbajnoki címeimet, diplomáimat és a Szombat esti lázat. Számomra az első sikerek a meghatározóak: amikor országos versenyen másodikok lettünk, vagy amikor először kijutottam Japánba. Nehéz kiválasztani egyet-egyet, a legtöbb elért eredményemre büszke lehetek.

Abban próbálok segíteni, hogy a test változásán kívül, az önbizalom és önértékelés is növekedjen.
Abban próbálok segíteni, hogy a test változásán kívül, az önbizalom és önértékelés is növekedjen.

Milyen szakmai terveid vannak a közeljövőre nézve?

Elsősorban az üzleti sikerek vannak fókuszban, a cégemen belül szeretnék még fejlődni. A KATUSAKTÍV Nagy Tavaszi Átalakító Programot szeretném országos szintre kiterjeszteni. A ruházatban is van még fejlődési lehetőség. Tervben van még több kiadvány is. Aktuálisan a legnagyobb tervem, hogy a KATUSFOOD-dal piacra lépjek. Persze, a magánéletben is van, amit el szeretnék érni, ez pedig elsősorban a családalapítás.

Sokszor hangsúlyozod, hogy a külsőddel igyekszel példát mutatni a követőidnek, a test és lélek harmóniája ugyanakkor szinte elengedhetetlen. Lelkileg hogyan tudsz hatni azokra, akiket edzel?

Edzőként arra törekszem, hogy ne csak a testüket formáljam, hanem a személyiségüket is. Abban próbálok segíteni, hogy az önbizalmuk és önértékelésük is növekedjen. Sok visszajelzést is kaptam arra vonatkozóan, hogy az energiámmal, a gondolkodásommal mennyit adtam az embereknek, és erre büszke vagyok. Meg persze ők is segítik egymást –

AZ ERŐ A KÖZÖSSÉGBEN REJLIK.

Ilyenkor tavasszal sokan kezdenek diétába, rendszeres testmozgásba, hogy a bikiniszezonra formában legyenek. Mit javasolnál nekik? Hogyan érdemes felkészülni az életmód-változtatásra?

Időben kezdjük el. Ahogy szokták mondani: télen készül a nyári forma. Itt persze vannak egyéni különbségek. Nem mindegy az sem, hogy mik a célok. Annak, akinek például van egy kis túlsúlya, és testtartásjavításra szorul, valamikor három hónap is elég. A nagyobb változás eléréséhez pedig sokszor évek kellenek. Én nem a diétákban vagy a megvonásban hiszek. Sokkal inkább abban, hogy kis adagokat fogyasszunk ideális esetben napi ötször, növelve a zöldség, gyümölcs, folyadék és fehérjebevitelt.

Mivel követőid közt nagy számban vannak jelen nők, helyezzük most rájuk a hangsúlyt. Sokaknak szinte lehetetlen megfelelni a női ideálnak, mellyel elsősorban a médiában találkoznak. Hogyan tudod őket arra motiválni, hogy reális célokat tűzzenek ki?

Azt kell tudomásul venniük, hogy a média célja a szórakoztatás, nem mindig a valóságot tükrözi. Az a probléma, hogy az emberek párhuzamot vonnak: amit a médiában látnak, a valóságban is úgy van. A nők egymáshoz hasonlítják magukat, versenyeznek egymással. A nyomás hatására pedig hajlamosak olyan célokat kitűzni, mely sem a nőiesség, sem az egészség szempontjából nem reális. Pedig minket, férfiakat nem zavar egy nagyobb farizom, szélesebb csípő vagy cellulitis. Ellenben a rossz testtartás, a férfias viselkedés zavaró lehet a férfiak számára. Ezeken viszont lehet változtatni. Tenni kell a külsőért, munka nélkül nincs eredmény.

Ugyanakkor fontos, hogy tisztába legyünk az adottságokkal. Egy magas nőből soha nem lesz alacsony, egy széles csípőjűből sosem lesz keskeny csípőjű, egy vastag csontozatúból pedig nem lesz vékony csontozatú. Vannak alapadottságok, abból kell kihozni a maximumot. Minden alkattípusból ki lehet hozni a szépet.

Számos esetben előfordul, hogy az emberek – főként a nők – komoly diétával és testedzéssel elérik a kívánt eredményt, viszont ennek ellenére továbbra is elégedetlenek önmagukkal. Edzőként mit lehet tenni ez ellen?

Fontos, hogy az emberek ne csak a félig üres poharat lássák, hanem vegyék észre a pozitív dolgokat is, amikkel rendelkeznek. Én azt gondolom, minden nőben van olyan, ami szép – és szerintem ezzel a legtöbb férfi így van. Sokszor probléma, hogy a pozitív dolgokat evidenciának vesszük, a negatív dolgokon pedig siránkozunk. Olyan sohasem lesz, hogy minden jó. Ne azt nézzük mi az, ami nincsen, hanem azt, ami van. Egy nőnél a külsőn kívül kiemelt fontosságú még a kisugárzás, a báj, a stílus. Én azt mondom: Minden ember egy csoda, benne van a szépség, csak tenni kell érte!

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!


Iratkozz fel hírlevelünkre!