Boldog tudatlanság – az optimizmus negatívumai

Sokan úgy gondolják, az optimista szemléletmód a nyerő. Sok helyzetben ez így is van. Segít a jövőről alkotott képünket szebbé varázsolni. A gondokat félresöpörni. Ám mi van akkor, ha nem tudunk szabadulni ettől a látásmódtól? Mi van, ha már a legnagyobb problémákat sem vesszük észre? Egy ADHD-s személlyel élő ezt gyakran tapasztalhatja. Meg nem hallgatottságot, érzelmi ignoráltságot élhet át. De miért van ez így? Hogyan javíthatunk ezen? Cikkünkből kiderül!

Megküzdés a tudatlanság árán

Hajlamosak lehetünk arra, hogy a szebb jövő érdekében mindig csak a pozitív dolgokra figyelünk, ezeket keressük. A negatívakat pedig kizárjuk. Ám ennek lehetnek veszélyei is: például, ha nem vesszük időben észre a felénk közeledő bajt. Mivel a világ kiszámíthatatlan – az ebből adódó frusztráció miatt –, hajlamosak vagyunk folyton elképzelni, szerintünk mi fog történni. Felruházzuk a helyzeteket pozitív és kellemes vagy negatív jellemzőkkel.

Az optimista vagy pesszimista szemléletmód meghatároz minket.

Milyen egy ADHD-s partner?

Egyes tanulmányok szerint az [simple_tooltip content=’Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar ‘]ADHD[/simple_tooltip]-s emberekre viszont kitartóan optimista szemlélet jellemző. Ezzel a stratégiával ugyan csökkentik a ADHD-ból származó tünetek negatív következményeinek súlyát, ám ők mégis problémaként tekintenek saját optimizmusukra. Hiszen nem szállnak szembe a valódi problémáikkal. Ehelyett újabb és újabb stratégiákat találnak ki, amíg meg nem oldódik valahogy a helyzet.

Egy ADHD-s üzlettulajdonos szerint egy vállalati környezetben ez nem jelent gondot, nem úgy, mint például egy párkapcsolatban: „egy vállalatnál bármilyen stratégiát alkalmazhatunk, ha egy problémáról van szó.

Egy párkapcsolatban viszont nem, hiszen ott A HIBÁZÁSOK SORÁN megsérülhet a bizalom .”

„Don’t worry, be happy!”

Melissa Orlov párkapcsolati tanácsadó, ADHD szakértő, sok olyan ADHD-s felnőttel találkozik, akik közönyösek például az instabil anyagi helyzetük felé. Ők nagy általánosságban úgy gondolkodnak erről, hogy: „a végén minden jó lesz, valahogy majd csak megoldjuk”. Ez a fajta hozzáállás viszont egy párkapcsolatban tarthatatlan. Hiszen valljuk be a „lesz, ami lesz” típusú kijelentések nem túl megnyugtatóak a másik fél számára.

glenn-carstens-peters-190592
Az ADHD tünetei idősebb korra enyhülnek.

Amikor a partner konfrontálja és beszélni szeretne a problémáról, az ADHD-val küzdő személy általában elmenekül, és nem hallgatja végig a partnere érvelését. Emiatt pedig a másik sértve és ignorálva érezheti magát. Hiszen párja ahelyett, hogy támogatóan kitartana mellette, végighallgatná, tudatlanul elhárítja a gondot, ezzel viszont a őt is. Amikor vita keletkezik, az ADHD-s személy úgymond kinagyítja a képet, csak azt látja meg, amit ő gondol.

Így azt hiheti, ez nem is olyan vészes, majd megbeszélik később.

A kulcs az együttműködés, a kommunikáció és a bizalom

A három legfontosabb készség, amelyet el kell sajátítania egy ADHD-s személynek, egy jól működő párkapcsolatért: a megbízhatóság, a figyelem és a tervezés. Ám ezek a tanácsok nem csak ADHD-soknak jöhetnek jól!

  1. A következetlenség sokat árt a bizalomnak. Hiszen egy kiszámíthatatlan személyben nehéz megbízni. Viszont, ha a két fél megbízik egymásban, az csökkenti az egy félre eső nyomást, ezáltal a partnerek képesek lesznek együtt megoldani a problémákat. Lényeges tehát, hogy megbízhatóak, következetesek legyünk.
  2. Fontos, hogy értékeljük a másik véleményét, akkor is, ha nem értünk vele egyet. Így nem fogjuk egyből azt gondolni: „ez nem is olyan vészes”. Ha azt mondják nekünk, hogy valami nem jó vagy nincs rendben, akkor az tényleg így van. Ahelyett, hogy elmenekülnénk a konfliktustól, szembeszállhatunk a problémával, közös megoldást kereshetünk a párunkkal.
  3. Utolsó stratégiaként a tervezést emelnénk ki. Ez azt jelenti, hogy nem engedjük elhatalmasodni magunkon a „lesz ami lesz” mentalitást. Ehelyett figyelünk az érzelmi biztonság mellett, az anyagira is. Mindketten vegyük ki a részünket a pénzgyűjtésben, annak felosztásában.

Ha ezeket a stratégiákat elsajátítjuk és kommunikálunk, akkor egyik fél sem lesz hátrányos, vagy kellemetlen a helyzetben. Hanem bizalmat és biztonságot fognak érezni. Fontos elfogadnunk egymás erősségeit és gyengeségeit is. Egy ilyen esetben a túlzott optimizmust is meg kell értenünk. Ha ez megvan készen állhatnak a felek egy boldog, teljes párkapcsolatra!


Iratkozz fel hírlevelünkre!