Munkahely egy kicsit másképp!

Napjainkban egyre elterjedtebb, hogy feladatainkat otthonról vagy részben otthonról végezzük. Versenyelőnynek számít egy vállalatnál, ha megengedi munkavállalóinak a térbeli és időbeli rugalmasságot. Dolgozhatunk az ágyból, a tengerpartról, a gyerek mellől, vagy a lecsót kevergetve, legyen akár napközben, akár éjszaka, hétfőtől vasárnapig. Hogyan legyünk hatékonyak otthonról? Milyen veszélyekkel jár ez a szabadság? Mivel támogathatjuk produktív munkavégzésünket ilyen lehetőségek mellett? Jo Heinz dizájner, lakberendező tippjei mentén megvizsgáljuk, hogyan alakítsuk ki munkakörnyezetünket otthon. Tarts velünk, hogy megtudd: hogyan legyél hatékony otthonról is!

Home office, vagyis otthonról történő munkavégzés. Ez a kifejezés határozottan vonzó az Y generáció tagjainak. A rugalmas, térben és időben szabad dolgozói lét számtalan előnnyel jár, melyet nem csak a húszas éveiben járó korosztály részesít előnyben. A munkaidő kötetlensége olyan személyes szabadságot biztosít, mellyel ugyanakkor nem mindenki és nem elsőre tud bánni.

Milyen veszélyei lehetnek az otthoni munkavégzésnek?

Ki ne akarna az ágyból e-mailezni ahelyett, hogy pár órával korábban felkelve, összekészülve, a dugóban töltött hosszú percek után ugyanezt az íróasztalánál tegye, főnökével és munkatársaival körülvéve? Ugye mennyivel kellemesebben hangzik ez a takaró alól, pizsamában? Az otthoni munkavégzés számos előnye mellett ugyanakkor markánsan eltörli a határokat a magánélet és a munkahelyi lét között. Könnyű rászokni, hogy két e-mail között megfőzzük az ebédet, levigyük a kutyát a parkba vagy kiteregessünk. A feladatok mennyisége viszont megmarad, így az otthoni tevékenységek után vissza kell térnünk a laptophoz, és behozni a lemaradást.

De vajon tudjuk, hol a határ? Megmarad így életünkben az egyensúly? Vagy könnyebben vesszük elő laptopunkat a vasárnapi ebéd után ─ vagy akár közben?

Bármennyire is rugalmasak, jó időgazdálkodók vagyunk, fontos leszögezni a határokat. Ennek legalapvetőbb módszere a térbeli keretek közé szorítás, melyben Jo Heinz dizájner tanácsai segíthetnek nekünk!

A lakberendező, dizájner szakember szerint a legfontosabb, hogy elkülönítsük magunkat az otthoni történésektől, és megállapítsunk egy zónát, ami kívül esik a mindennapi zajoktól, mozgástól, esetleges zavarótényezőktől.

A munkakörnyezet kényelmes kialakítás a hatékonyság alapja.
A munkakörnyezet kényelmes kialakítása a hatékonyság alapja.

Heinz az otthoni munkakörnyezet megfelelő kialakításának első lépéseként azt ajánlja, válaszoljunk az alábbi kérdésekre, mint kiindulási pont:

  • Mit fogunk csinálni az adott helyen?
  • Milyen típusú feladatokat kell ellátnunk?
  • Érkeznek esetleg külsős ügyfelek látogatóba?
  • Lesznek csoportos megbeszélések?
  • Milyen eszközökre lesz szükségünk?
  • Mikor kell a legjobban koncentrálnunk?
  • Milyen technikai háttérre van szükségünk? (Lesz konferencia hívás? Elég jó a wifi?)

A következő lépés, hogy megtaláljuk a helyet. Nem szükséges nagynak lennie, csupán az a fontos, hogy félre tudjunk vonulni kicsit, ami elősegíti a koncentrálást, a fókuszált munkavégzést. Adminisztratív munka esetén, e-mailek intézésekor ez akár a kerti asztal is lehet, ahol kényelmesen és zöld övezetben tudunk dolgozni. Nem kell feltétlenül a konvencionális, bőrfoteles dolgozószobákban gondolkoznunk!

Fontos pont az időelhatárolódás is. Heinz szerint a legjobb módszer, ha külön időintervallumokat határozunk meg magunknak. Ezek személyre szabhatóak, az adott napra vonatkoznak, összeegyeztethetőek a mindennapi teendőinkkel, kellően rugalmasak, ugyanakkor segítik mederben tartani a munkaóráinkat. Előre tervezzük meg, hogy milyen munkafeladataink vannak, és mik azok a mindennapi teendők, amiket emellett el szeretnénk végezni!

Pontos tervezéssel minden beleférhet a napunkba!

Heinz az alábbi kulcstényezőket határozza meg:

  1. Felszereltség: Gondoskodjunk minden olyan eszközről, amire szükségünk lehet, de semmi olyanról, amire nem! Nem kell mindennel körbebástyáznunk magunkat.
  2. Világítás: A fény ergonómiai szempontból az egyik legfontosabb eleme a munkakörnyezetnek. Próbáljunk meg a lehető legtöbb természetes fénnyel ellátott helyet találni magunknak!
  3. Elszeparáltság: Pont annyira legyünk elvonulva másoktól, amennyire azt igényeljük! Senki nem tud a leghangosabb zajban és a legnagyobb káoszban hatékonyan dolgozni, de a steril, magányos környezet sem a legkézenfekvőbb megoldás.
  4. Rendszer: Tartsuk be a régi szabályt: „Legyen hely mindennek és minden legyen a helyén!” A rendezett munkakörnyezet csökkenti a stresszt és hozzájárul a fókuszált figyelemzhez.
  5. Ergonómia: Egészségünk, biztonságunk és jóllétünk elsődleges. Figyeljünk az általunk választott eszközökre, legyen szó akár a székünkről, akár a monitor elhelyezéséről, az egér használatáról vagy az asztal magasságáról! Minden használati tárgyunk ergonómikusan, az egészségünket szem előtt tartva legyen megtervezve.

Mi tehát a legfontosabb?

Csináljunk „irodát” saját magunknak! Olyan munkakörnyezetet alakítsunk ki, ami minket tükröz, ahol jól érezzük magunkat, és megvan a lehetőség, hogy egészségünket szem előtt tartva élvezetesen és hatékonyan dolgozzunk.

∗∗∗

A Mindset Pszichológia nem csak érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!


Iratkozz fel hírlevelünkre!