ió, ció, áció… Fakultáció?! – Mit csináljon a gyerek nyáron?

Már javában tombol a nyári szünet, így a szülők fejében jogosan merül fel a kérdés: mennyire osszák be gyermekük idejét a szünidőben? Szükséges-e, hogy gyakorolja a matekot, az olvasást, vagy engedjék teljesen szabadon?

Az iskolaév terheit letéve a legtöbb gyerek hallani sem akar a tanulásról, és legszívesebben a szekrény mélyére ásná el a tankönyveit. Ezzel szemben sok szülő, attól félve, hogy gyermeke máris lemarad a társakhoz képest, a szünidőben is erőlteti a tanulást. Vajon jól teszi? Mit mondanak a pszichológusok?

schoolboy-sleeping-on-school-books_1127-328
Nyáron tanulásról szó sem lehet! De egy kis játékos gyakorlás talán belefér.

A kutatók évek óta tudják, hogy a teljesítménybeli különbség ugyanazon osztályba járó diákok között nem a tanév alatt, hanem sokkal inkább a nyári szünetben erősödik meg. Egyesek számára ez a két hónap a felhőtlen szórakozásé, teli van izgalmas utazásokkal és érdekes programokkal. Új hobbik felfedezésének időszaka ez, amelyek edzésben tartják az iskolában elsajátított képességeket, teljesítménynyomás és tantermi stressz nélkül.

Másoknak, különösen a rosszabb szocioökonómiai státuszban lévőknek azonban a nyár inkább az unalom ideje. Az iskolarendszer nélkül pedig nemcsak a megfelelő intellektuális stimuláció és stabilitás, de sajnos gyakran a rendszeres étkezés is hiányzik. A szegényebb gyerekek képességei a környezeti tényezők következtében – különösen, ha el is hanyagolják őket – drámaian visszaesnek szünidő alatt. Ez pedig további hátrányokat eredményez az új tanévben az olvasás és különösen a matematika terén.

Ha ki akarjuk küszöbölni ezt a felejtési mechanizmust, tevékenyen részt kell vennünk a nyári programok és napirend megtervezésében. Tévúton járunk azonban, ha a jó cél érdekében unalmas, száraz könyvekkel traktáljuk, esetleg olyan táborokba, rendezvényekre cipeljük gyermekünket, amik nem érdeklik őt. Ezek a tevékenységek gyakran örömtelenek lehetnek a számára, hosszú távon pedig inkább ártanak, mint használnak a tanulási kedvnek és motivációnak.

Az unalom veszélyes?

A gyerekek nem rendelkeznek kellő rutinnal, hogy az iskolai kötöttségek nélkül is fenntartsák a mindennapok rendjét, és nehezen találnak maguknak megfelelő elfoglaltságot. Ha pedig nincs mit csinálniuk, némi rosszalkodással bármikor fel lehet kavarni az állóvizet, hiszen az unatkozásnál még a szidás és büntetés is jobb.

Másrészt azonban Karen Gasper és Brianna Middlewood, a pennsylvaniai egyetem kutatói szerint az unalom ábrándozásra, ezáltal pedig kreatív gondolatokra inspirál. Mivel az unatkozás egy erősen frusztráló állapot, rámutathat arra is, hogy éppen

 NEM VAGYUNK A HELYÜNKÖN,

és itt az ideje új célok és kihívások után néznünk. Az unatkozó gyerekek tehát profitálhatnak ebből az élményből, amennyiben helyesen ismerik fel a helyzetet, és rájönnek, hogy képesek változtatni az állapotukon.

Lapos hangulat – lapos képernyők

classmates-working-together_1098-2588
Ha a gyerekeken múlna, egész nap a képernyőt bámulnák. Ajánljunk helyette más elfoglaltságot is!

Szinte minden gyerek odavan az elektromos kütyükért, és ha rajtuk múlna, egész nap le sem vennék a szemüket a képernyőről. Nyáron pedig ez az igényük – részben az unalmat elkerülendő – hatványozódik, bizonyos korlátokat azonban az iskolaidő végeztével is érdemes megtartani. Sok kellemetlenséget spórolhatunk meg magunknak, ha előre lefektetjük, majd következetesen betartatjuk a szabályokat (például időzítőt állítunk be az engedélyezett képernyő-időre). Ha pedig előre kiválasztott, érdekes és szórakoztató tartalmakat mutatunk gyerekeinknek, az a mentális berozsdásodás megelőzését is segítheti.

A szünet megtervezéséhez először is

GONDOLJUK ÁT, MIT SZERETNÉNK, MIT VIGYEN MAGÁVAL GYERMEKÜNK EBBŐL A NYÁRBÓL,

azaz milyen élmények szolgálják majd leginkább, hogy jobban megértse önmagát és a világot.

Nem kell nagy dolgokra gondolnunk, drága utazások és többhetes tábor nélkül is segíthetünk gyermekünknek mentálisan a toppon maradni. A gyakori beszélgetések, a közös játék és a vidám, matricás gyakorlófüzetek mind-mind jó kiindulási alapot adnak egy kis agytornához. A családi kirándulások pedig egy kis felkészüléssel izgalmas történelemórává is válhatnak, akár az otthonunk közvetlen környékén is. Minél többet szaladgál, ugrál és játszik a gyerek a szabadban, annál jobb!

children-playing-on-grass_1098-504
Minél többet játszik gyermekünk a szabadban a többiekkel, annál jobb!

Emellett annak is számos előnye van, ha gyermekünk sokat tartózkodik kortárs közösségben. Vizsgálatok kimutatták, hogy a korosztálynak megfelelő, örömteli tábori élmények magabiztosabbá és önállóbbá teszik a gyerekeket. Emellett pedig a más gyerekekkel és felnőttekkel kialakított új kapcsolatok hozzájárulnak az identitásfejlődéshez és gazdagítják az érzelemvilágot is.

A nyári szünidő megtervezésekor mindenképpen érdemes gyermekünk közléseire és saját ösztöneinkre hallgatnunk. Hiszen az odafigyelő, gondos – vagy kötődéselméleti terminológiával élve: válaszkész – szülő képes élményekkel teli, ingergazdag, mégis pihentető vakációt kialakítani a gyermeke számára.

Legyünk hát jelen, és élvezzük ki együtt a nyári napokat!