Viselkedésünk megváltoztatása – a lehetetlen küldetés?

Viselkedésünk megváltoztatása az egyik legnagyobb kihívás, melyet önmagunknak kell véghezvinnünk. Egy hosszú távú, tartós változás magában foglalhatja többek között az étrendet, a testmozgást, a szokásokat, valamint a függőségeket. Gyakran hiába vágyunk a változásra, mégsem sikerül elérni. Számos kutatásban vizsgálták már, hogy az igazi változás miért is nehéz. Cikkünkben néhányat összeszedtünk a lehetséges okok közül.

Sokan úgy gondoljuk, hogy az olyan negatív érzelmek, mint a megbánás és a félelem, képesek tartós viselkedésváltozást előidézni. Ám úgy tűnik, ennek az ellenkezője igaz. A viselkedésváltozásról szóló tanulmányok szerint a félelem és a megbánás a legkevésbé hatékony stratégiák.

Az igazi változás elindulásához olyan pozitív érzelmekre van szükségünk, mint a hála.

Gyakran fenyegető gondolatok csapdájába esünk.

Bármely viselkedésünk megváltoztatásakor hajlamosak vagyunk a „mindent vagy semmit” típusú gondolkodásra. Ha a legkisebb kétely is felmerül bennünk a változással kapcsolatban, akkor rögtön képtelennek érezzük magunkat rá. Ez a gondolati torzítás az egyik legnagyobb akadály előttünk. Lehetetlen helyzetbe hoz minket ez a maladaptív gondolat. Ilyenkor rendkívül kicsi annak az esélye, hogy fenntartsuk a változáshoz szükséges lendületünket. Akkor válhatunk sikeressé, ha tudatosítjuk magunkban ezen sémáinkat és gondolkodásunkat megtisztítjuk tőlük.

Megpróbáljuk megenni az egész elefántot.

A magatartás megváltoztatása rendkívül összetett feladat. Nem lehet egyik pillanatról a másikra teljesen megváltozni. Konkrét, mérhető lépésekkel érdemes elkezdeni a folyamatot. Az „Elkezdek edzeni.” kijelentés helyett használjuk például az „Elkezdek napi fél órát futni a pályán”-t! Minden egyes tevékenység egy erőteljes viselkedésváltozást jelent. Idővel a tevékenységek halmozódó változást eredményeznek. Konkrét célokra van szükségünk, amelyek elengedhetetlenek a sikerhez. Csak reális célokkal tudjuk megmérni magunkat.

Ne akarjunk rögötön akkora változást elérni, mint egy elefánt.
Ne akarjunk rögtön akkora változást elérni, mint egy elefánt.

Elhanyagoljuk az eszköztárunkat.

Meg akarjuk javítani az autónkat? Ehhez szükségünk lesz a megfelelő eszközökre. Ha saját magunkat akarjuk megváltoztatni, akkor is elengedhetetlenek az eszközök. Diétánk megváltoztatásához minimális szinten szükség van arra, hogy megismerjük az egészségesebb étkezési módszereket. Használhatjuk telefonunk jegyzettömbjét vagy az Outlook naptárába beépített napi emlékeztetőket. Néhány ilyen eszköz személyre szabott, míg mások széles körben elfogadottak és mindenki számára elérhetőek. Mindannyiunknak szüksége van egy olyan eszköztárra, amelyre hosszú távon támaszkodhatunk.

Túl sokat próbálunk megváltoztatni.

Dicséretes, ha elkötelezzük magunkat egy cél mellett, melyet hosszú idő alatt véghez viszünk. Egyszerre többféle viselkedés megváltoztatásának elhatározása azonban egy biztos módja annak, hogy mindegyik területen kudarcot valljunk. A változásokra támaszkodó erőforrások, mint a figyelem, az önuralom vagy éppen a motiváció korlátozottak. A túl sok változás vágya irreális igényeket támaszt. Elfelejtjük azt, hogy életünk más területein folyamatosan szükség van ezen erőforrásainkra, így már egy újabb magatartásváltozási elkötelezettség is komoly erőfeszítéssel jár.

Alábecsüljük a folyamatot.

A változás soha nem csak egy lépcsőfok. Rengeteg részlet összekapcsolódására van szükség hozzá.

A fenntartható változás egy hosszú folyamat eredménye.

Könnyen azt hihetjük, hogy a viselkedésünk átformálása a legegyszerűbb dolog a világon. Valójában ez egy kemény, folyamat-orientált kihívás.

A hiba általában adott.

Előfordulhat, hogy próbálkozásunk meghiúsul.  Tudnunk kell, hogy a teljes folyamatnak ez is a részét képezi! Egy hibát valószínűleg továbbiak fogják követni. A bukások mutatják meg nekünk azt, hogy legközelebb mire fordítsuk a figyelmüket és az energiánkat. A kudarc képes ösztönözni azokat az embereket, akik tudják, hogy ez nem a vég, hanem csak egy lépés a többi előtt.

Nem vállalunk kötelezettséget.

Végül talán a legfontosabb hátráltató tényező a kötelezettségtétel elmulasztása. Ha nem vállalunk valami fajta kötelezettséget, nem fog sikerülni a célunk. Szükségünk van egy olyan eszközre, amely alapján meghatározhatjuk azt, hogy mit és hogyan fogunk tenni. Minden más csak itt kezdődik el.


Iratkozz fel hírlevelünkre!