A lélekvámpírok, és amit ellenük tehetünk

Egy igaz barátságból számtalan pozitívumot kaphatunk: vidámságot, támaszt, biztonságot, szeretet és megértést. Egyaránt osztozunk velük a boldog és boldogtalan időszakainkon. Ám nem árt résen lenni a barátokkal, ugyanis a toxikus személyekkel való kapcsolatok gyakran ártalmasak lehetnek. Miről ismerjük fel, ha ilyen személlyel van dolgunk? Hogyan védekezhetünk ellenük? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keresünk választ.

A mély baráti kapcsolatok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy tovább éljünk. Egy tíz éves ausztrál kutatás arra azt eredményre jutott, hogy azok, akik szilárd alapokon nyugvó baráti kapcsolatokkal rendelkeznek, nagyobb valószínűséggel fognak hosszú ideig élni. Ugyanakkor ennek az ellenkezője is igaz, ha nem a megfelelő barátot találjuk meg. Ekkor ugyanis kevésbé leszünk ellenállóak a stresszel, a szorongással és a depresszióval szemben. Ezen felül hozzájárulhat a magas vérnyomás és vércukorszint kialakulásához, valamint

gyengíti az immunrendszert is.

Honnan tudhatjuk, hogy egészségvédő vagy -romboló baráttal van dolgunk?

Dr. Susan Heitler összegyűjtött hét pontosan definiált jelet, melyek segítségével könnyen azonosíthatjuk a lélekrombolókat.

1. Összehasonlít a többi „legjobb” barátjával

Lelkiismeret-furdalás nélkül felhánytorgatja neked, hogy tőled csak egy könyvet kapott a szülinapjára, viszont egy másik barátjától egy bekereteztetett közös képet. Kikéri a véleményed, majd miután tíz percig igyekeztél tanácsod adni, megszólal, hogy  egy másik barátját tapasztaltabbnak tartja, így inkább megkérdezi őt.

2. Nincs egyensúlyban az, hogy ki mennyit beszél

A beszélgetés kilencven százalékában ő mesél az izgalmas életéről, az aktuális problémáiról, s közben folyamatosan

Ő van középpontban.

Amikor már két órája egy árva szó sem hagyta el a szádat, akkor hirtelen megkérdezi, hogy veled mi újság. Viszont ahogy elkezdenéd mesélni, fontos üzenetre kell válaszolnia, egy sürgős hívást kell elintéznie, vagy épp ránézett az órájára és „húha, mennyire elrepült az idő, ne haragudj, de rohannom kell”. 

3. Változz meg!

„Szerintem azért nincs még mindig kapcsolatod, mert túlságosan elhanyagoltad az edzést az utóbbi időkben”. Mindig csak a te hibáid és gyengeségeid kerülnek előtérbe, s előszeretettel mesél arról, hogy mennyi mindent kellene másként tenned. Természetesen neki nincsenek hibái.

4. Hol van a kedvesség?

Kétségkívül az őszinteség mindenféle kapcsolat legfontosabb alapköve. Van az a határ azonban, melyet már nem engedhetünk meg, ugyanis folyton megalázva érezzük magunkat ezek miatt az „ártalmatlan kis baráti jó tanácsok miatt”.  Roppant sokat árthatnak az önbecsülésüknek az olyan megjegyzések, mint „tuti nehéz lesz pasit találnod ilyen természettel vagy ilyen külsővel“. Evidens, hogy az ehhez hasonló „kedves” beszélgetések után nem fogod feltöltődve belevetni magad az életbe, hanem hazamész és eszel inkább egy csokit.

A toxikus fél bántó szavai legtöbbször projekciók, azaz sokkal inkább lefedik azt, amit magáról gondol az illető, nem pedig azt, amit rólunk.

5. Ki kereste a másikat legutoljára?

Ahogy a beszélgetésnél is láthattuk az egyenlőtlen szerepfelosztást, a kapcsolat más területein is megjelenhet. Például abban, hogy ki keresi fel a másikat, ki szorgalmazza a találkozásokat. Ha azt érzed, hogy te sokkal több energiát fektetsz ebbe a kapcsolatba, akkor gondolkozz el azon,

valóban egy kölcsönös kapcsolatról van-e szó,

ahol mind a ketten egyenrangúak vagytok, vagy függőségi viszony áll fenn.

6. Érzelmi hullámvasút

Nagyszerű kapcsolatként indult, maximális biztonságot nyújtott az, hogy mindig számíthatsz rá. Mára viszont ez megváltozott, s inkább aggodalommal töltenek el a találkozások. Félsz, hogy ismét csak kritizálni fog, goromba lesz veled, vagy amiatt aggódsz, hogy hogyan reagál a mondanivalódra. Elhatározod, hogy véget vetsz ennek a barátságnak. Viszont azon a találkozáson, amikor erre sort kerítenél, úgy viselkedik, mintha egy teljesen más ember lenne. Megdicséri a hajad, ódákat zeng arról, hogy mennyire méltányolja a barátságotokat. Adsz még egy esélyt, mert ebben a helyzetben nem tartod indokoltnak mindannak a közlését, ami az eredeti szándékod lett volna. Másnap azonban már vissza sem ír, lehetetlen vele kapcsolatba lépni. Így megy ez, akár egy végtelen hullámvasút.

7. Az állandósult stressz testi tüneteket is ölt

A hát vagy nyakfájás mind-mind arról árulkodhat, hogy toxikus kapcsolatban élsz. Ennek fényében egyből értelmet nyer a „púp a hátamon” kifejezés. A tested előbb vagy utóbb jelezni fog, hogy valami nincs rendben, változtass. A fenti tüneteken kívül megjelenhet szorongás, fej- vagy épp gyomorfájás is.

Egy jó kapcsolat azonban erősíti az immunrendszerünket.

Egy igaz barátság hozzáad az életünkhöz, nem pedig megrövidíti azt…

Miután mindenki azonosíthatta, hogy van-e ilyen személy az életében, s megszületett az elhatározás, hogy szeretne ezen változtatni, nézzük meg, milyen praktikákat vethetünk be ellenük.

Minden egyes elválás – ha úgy tetszik szakítás –, legyen szó akár barátról, akár párról, magával viszi a szívünk egy darabját. Azt, amelyikben a közös boldog pillanatainkat, emlékeinket, az együtt átvészelt nehézségeinket tároljuk. Kapcsolatunk kielégítő működéséhez rengeteg mentális és érzelmi kapacitásra van szükségünk, s talán épp emiatt a nagy erőbefektetés miatt érzünk mérhetetlen fájdalmat az elválásunk után.

Fontos azonban, hogy ne ragadjuk le valami olyanban, amiben boldogtalanok vagyunk.

Íme, a néhány tanács melyekkel megkönnyítheted egy toxikus kapcsolatból való kilépésedet:

1.Fejezd ki az érzéseidet!

Gyakran sokat segít, ha kimondjuk másoknak valódi érzéseinket.

Legyen szó barátról, munkatársról, családtagról, vagy egyéb, az életünkben jelentős személyről, amennyiben azonosítottuk a fenti leírás segítségével, hogy toxikus kapcsolatot ápolunk vele, ne habozzunk felfedni érzelmeinket az érintett személy irányába. Ezek a beszélgetések a legtöbb esetben túlfűtöttek, így ha előre tudod magadról, hogy nem lennél képes szemtől-szemben közölni, amit szeretnél, írd le magadnak előre a gondolataidat. Egy a lényeg: BESZÉLJ RÓLA! Ne feledd, mások reakcióját nem kontrollálhatod, viszont azt, hogy te miként reagálsz, azt már sokkal inkább.

2. Következetes döntés

Miután a másik fél pontosan tisztában van azzal, hogy milyen érzések kavarognak benned, következik a próba. Ha ezek után is téged hibáztat, s természetesen ő semmit sem követett el, sőt kerülni kezd, akkor újra megerősíti, hogy mérgező kapcsolatról van szó, amiben nem egészséges tovább maradnod. Amennyiben viszont elfogadja az érzéseidet, őszintén bánja a történteket, sikeres volt a beszélgetés, hiszen már tudtok beszélni a problémáról. Remélhetőleg az illető is belátja, hogy egy megoldandó és kezelendő helyzet áll fent.

3. A pozitív gondolkodás ereje

Bárhogyan is döntesz a mérgező kapcsolat azonosítása után: kilépsz vagy maradsz, miközben megpróbáljátok megjavítani, hihetetlenül fontos, hogy a felgyülemlett negatív energiákat felszabadítsd. Ennek megvalósítása érdekében egyszerűen vedd magad körbe olyan dolgokkal, emberekkel, akik feltöltenek. Lehet ez akár egy laza csajos beszélgetés, egy régóta betervezett film vagy egy új hobbi is. Meglátod, jó hatással lesz rád.

4. Akkor se sírd vissza magad, ha hiányzik!

Természetes, hogy az elején még hiányozni fog az illető az életedből. Az agyunk gyakran úgy működik, hogy nagyobb a hozzáférésünk a kellemes emlékeinkhez, sőt, a rosszakat is hajlamosak vagyunk cenzúrázni, majd kiegészítjük valami széppel. Lehet, hogy emiatt rögtön felhívnád a toxikus illetőt, hogy legyetek újra barátok, viszont ne feledd: a távozásáról szóló döntést egy hosszú és megfontolt folyamat keretein belül hoztad meg, mégpedig azért, mert így jobb lesz neked.

5. Ne félj segítséget kérni!

Ha úgy érzed, nem megy egyedül, nyugodtan beszélj róla a barátaiddal, a családoddal, sőt akár szakemberhez is fordulhatsz. Bármelyik opció mellett is döntesz, biztosan a segítségedre lesznek a probléma orvoslásában.

Hasonló problémával küzdötök? Gyertek a Mindset Terápiás & Tanácsadó Központba, ahol tapasztalt szakembereink párterápia keretében segítenek újra megtalálni az összhangot!


Iratkozz fel hírlevelünkre!