Nyerj belépőjegyet az eseményeinkre – töltsd ki kérdőívünket!

A szavazói magatartás és a személyiségvonások közötti kapcsolatról elérhető tudásunk kutatások hiányában egyelőre korlátozott. A 2018-as országgyűlési választások alkalmából egy rövid kérdőívet állítottunk össze, melynek célja, hogy jobban megismerjük a magyarországi szavazói magatartást. Most te is részt vehetsz kutatásunkban, és így belépőjegyet nyerhetsz a Mindset Pszichológia eseményeire!

A politikai választások alkalmával pszichológiai szemszögből nem az a legizgalmasabb kérdés, hogy melyik párt nyeri el a legtöbb szavazatot. A politikai pszichológiával foglalkozó szakembereket sokkal jobban foglalkoztatja az a kérdés, hogy bizonyos pártok miért vonzóbbak egyes emberek számára más pártoknál, hogy a kampányokból mi az, ami bizonyos emberekre hatással van, míg másokra kevésbé, illetve, hogy az emberek általános személyisége hogyan befolyásolhatja szavazói magatartásukat.

Bár az elmúlt két évtizedben látványosan megnőtt az olyan kutatások száma, melyek célja a személyiség és a szavazói magatartás közötti kapcsolatok felderítése, továbbra is korlátozott a tudásunk ezzel a témával kapcsolatban. A legtöbb efféle kutatás a Big Five személyiségvonásokra (Goldberg, 1990) fókuszál, vagyis az érzelmi stabilitás, a nyitottság, a barátságosság, a lelkiismeretesség, és az extraverzió vonásaira (például: Bakker, Klemmensen, Norgaard és Schumacher, 2016). Egyéb, egyének közötti variánsok és a szavazói magatartás kapcsolatáról viszonylag keveset tudunk, az exkluzívan a magyar populációhoz kötődő pszichológiai rálátásunk az ilyen folyamatokra pedig még inkább limitált. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy az ilyen politikai pszichológiai kutatások nem az egyén személyiségét vizsgálják, hanem nagy minták alapján

általános következtetéseket igyekeznek levonni az emberi magatartásról.

A 2018-as országgyűlési választások kiváló alkalmat kínálnak ennek az űrnek a betöltésére a politikai pszichológiai szakirodalomban – vagyis arra, hogy jobban megismerhessük a magyarországi választói magatartást és a társuló személyiségjegyek kapcsolatát.

A következő kérdőív kitöltésével te is hozzájárulhatsz adatgyűjtésünkhöz! A kérdőív kitöltése mindössze két percet vesz igénybe. A kutatás második fázisában, nagyjából egy hónappal az első kitöltést követően egy második, rövid kérdőívet küldünk e-mailben. A második kérdőív kitöltése szintén két percet vesz igénybe. A résztvevők között három darab páros belépőjegyet sorsolunk ki a Mindset Pszichológia eseményeire! A sorsolás 2018. május 15-én lesz. A nyerteseket e-mailben értesítjük, a jegyeket pedig az általuk választott bármely 2018-as eseményünkre felhasználhatják, várostól függetlenül!

A kérdőívet, illetve a kérdőívhez kötődő további információt ide kattintva érheted el!

Köszönjük az együttműködést!

Felhasznált szakirodalom:

Bakker, B. N., Klemmensen, R., Nørgaard, A. S., Schumacher, G. (2016). Stay loyal or exit the party? How openness to experience and extroversion explain vote switching. Political Psychology, 37(3), 419-429.

Goldberg, L. R. (1990). An alternative description of personality: the big-five factor structure. Journal of personality and social psychology, 59(6), 1216.