Pszichológus Szemmel – bOdyssey Projekt: Testmese az útkereső ember világában

A nyugati kultúrában egyre nagyobbá válik a távolság ember és ember között. Savanyú arccal zsúfolódunk össze a tömegközlekedési eszközökön, ha valaki ránk néz, inkább elkapjuk a tekintetünket. Nehezebb egymásra találni, és nem mindig tudunk felszabadultan működni mások társaságában. A bOdyssey Projekt  – Kalandtúra és érintésterápia azt a célt tűzte ki maga elé, hogy visszaadja a nézőinek a találkozások intimitását, mélységét. Élményanalízisünk.

A bOdyssey Projekt 7 esztendővel ezelőtt jött létre, Keserű Imre gondozásában. Számos színház kísérletezett korábban azzal feszegetve saját határait , hogy hogyan lehet kihasználni a befogadó fizikai jelenlétét. A színészképzés tréningjeinek tapasztalataiból építkezve Imre számára világossá vált, hogy az érintéses játékoknak hihetetlenül felszabadító ereje van. A 2000-es évek elején több olyan projekt született, amelyben a bekötött szemű játék bekerült a színház repertoárjába. Ezt az eszközt azonban inkább tréfás elemként használták a színházakban, az a lehetőség viszont kiaknázatlan maradt, hogy a szemünk bekötése által nagyon intim és mély rétegeink is érinthetővé válnak.

A színésztanoncok fejlesztésére kidolgozott tréningen Imre már számos olyan gyakorlatot alkalmazott, melynek központi eleme a bekötött szemmel való mesélés, vetítés, illetve maga a testmese vagyis, hogy úgy mesélnek a másiknak, hogy nem csak auditív csatornán, de testileg is stimulálják a befogadót. Lelkes ex-tanítványok segítségével végül 2011-ben, egy négy hónapos intenzív próbaszakasz után végül megszületett a Kalandtúra, mely egy olyan testmese-projekt lett, mely kisebb részben az érintésre, nagyobb részben a bevonásra épít. A darabban kibontakozó történetet a színész és néző együtt éli, együtt alkotja meg.

A bOdyssey Projekt csapata a próbák első szakaszában a nyelvet  azaz a testmesét – és a különböző gyakorlatokat álmodta meg, majd később emelkedett ez az útkereső ember, Odüsszeusz történetévé, mely legtöbbünk számára jól ismert történet, mégis oly távolinak érezhetjük magunktól az ókori görögök Ithakáját. Az előadás által megérezhetjük, hogy az ókori és a modern kori, a világban helyét kereső ember lelke, érzései talán nem is állnak olyan távol egymástól.

Az előadás során érzelmi világunk széles spektrumában mélyülhetünk el, az egészen lágy, humoros jelenetek, és az igazán mély lelki tartalmak között ügyesen egyensúlyoz a történetvezetés. Természetesen a befogadótól függ, hogy ennek milyen szinten engedi át magát – ahány ember, annyiféleképpen éli meg ezt a belső utazást. A csapat igyekezett a témák váltakozásait úgy belőni, finomhangolni, hogy ne legyen se túl mély, se túl felszínes. Az egész előadás során a színészek nagyon figyelnek a befogadóra, reakcióiból lekövetik, hogy mi az, amit még be tud fogadni, és mikor éri el azt a határt, amit már nem enged be.

Az érintéseknek, a testmese metódusának köszönhetően megnyílhatunk a másokkal való találkozás egy bensőségesebb élményére.

A bOdyssey Projekt történetében az Odüsszeia itt és most történik a nézővel. Megélheti Odüsszeusz, Pénelopé vagy Télemakhosz, a kérő és hajósok szerepét minden bennünk, velünk és általunk történik az előadás során. Nem kívülálló befogadóként, hanem érző nézőként veszünk részt az eseményekben. A színészek pedig nem színészek, hanem kísérők és éreztetők, akik felidézik, felidéztetik, eljátszatják velük a mesét, „eldünnyögik, elringatják, eldögönyözik”. Az élmény során nem kell félnünk, testünkkel semmi intimebb vagy fájdalmasabb nem történik, mint egy közepesen erőteljes masszázs során. Az élmény lényege, hogy testestül-lelkestül megélhetjük az utazást.  Jó, ha át tudjuk adni magunkat az események sodrának.

„De nem is Homérosz története a legfontosabb, hanem hogy meséljünk, a magunk nyelvén,

arról az emberről, aki bolyong a világban, keres valamit, s szeretné otthon érezni magát valahol.

Például Ithakában. Vagy saját testi-lelki valójában.”

Élményanalízis

[simple_tooltip content=’Bevonódás a tevékenységbe, a fókuszunk önmagunkra és az
adott tevékenységre irányul.’]Flow[/simple_tooltip] – 5/5

A kísérők és a színészek segítségével minden érzékünk számára megelevenedő történet könnyen magával ragad bennünket, ha rá merjük kicsit bízni magunkat az eseményekre. A cselekmény forgatagában nehezen jut idő arra, hogy máshol járjunk a gondolatainkban, mint az utazás itt és mostjában. Ahogyan visz magával ez a külső-belső utazás, úgy sodródunk lassan Odüsszeusz vagy Pénelopé szerepéből oda, hogy végül saját magunkat játsszuk.

[simple_tooltip content=’Egy élmény milyen mértékben képes minket fizikailag
aktivizálni, érzelmeinkre hatást gyakorolni, gondolatainkat lekötni.’]Intenzitás[/simple_tooltip] – 5/5

Bár maga az előadás csupán 50 perc, az események sűrűsége által mégis olyan benyomást ad, mintha valóban hosszan barangoltunk volna az érzelmeink világában. Az érintések, a bevonás, a történet szabad formálása nyomán intenzíven, a saját bőrünkkel, érzékeinkkel tapasztalhatjuk meg a keresés és a találkozások történetét.

[simple_tooltip content=’Az élmény minden mástól különböző, kivételes,
sajátos jellegű, újszerű.’]Különlegesség[/simple_tooltip] – 5/5

Hazánkban egyedülálló módon a bOdyssey Projektben élhetjük meg testünkkel-lelkünkkel egyszerre a történetet, a színházkedvelő ember számára is újszerű élményt nyújthat a darab több síkon történő megélése.

[simple_tooltip content=’Különböző ingerek által kiváltott jelenség, mely hatására
egy kreatív, gondolatébresztő folyamat veszi kezdetét.’]Inspiráció[/simple_tooltip] – 5/5

A bOdyssey csapatával az előadás után lehetőség nyílik az élmények megbeszélésére, a kérdések föltételére. Sokan számoltak be az előadás után arról, hogy önismeretüket milyen módokon gazdagította a kalandtúra. Bármely életszakaszban vegyünk is részt az előadáson, bármely kérdések is foglalkoztatnak bennünket, biztosan újraértelmezünk néhány dolgot az életünkben, és valószínűleg hetekkel később is forgatjuk, emésztgetjük magunkban az élményt.

[simple_tooltip content=’Az élmény közösségi jellege, amely közelebb vihet
minket azokhoz, akikkel együtt végezzük.’]Megoszthatóság[/simple_tooltip] – 5/3

A kísérőnkkel ugyan szoros együttműködésben alkotjuk meg a darabot, formáljuk a párbeszédeket, mégis nagyon egyedi, és néha talán nehezen szavakba önthető az az élmény, melyet a testmese ad. A történet során mindenki a saját egyéni meséjét játssza, de később lehetőség nyílik arra, hogy kísérőnkkel megoszthassuk tapasztalásainkat.

Összességében, azoknak ajánljuk, akik…

  • nyitottak és kíváncsiak az újdonságra,
  • nemcsak gondolatai síkon, de érzelmileg és érzékileg is szívesen megtapasztalnák a színházat,
  • szeretik önismeretüket fejleszteni,
  • nem riadnak vissza a kontroll átadásától.

    •••

    Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.