Maratoni kapcsolatok – avagy mi a közös a futásban és a párkapcsolatokban

„Egy kapcsolatot nem az tesz jóvá, hogy ki az illető, hanem hogy mennyit dolgozunk rajta”, akárcsak a futás esetében. Többek között ez hangzott el a Panágia PárKapcsolat, mint Maraton című előadásán. Somogyi Klára pszichológus és férje, Hafner Gábor személyes példáikon keresztül mutatták be, mi a közös a párkapcsolati működésben és a (maraton)futásban. Ezek összefüggéseiről olvashattok most.

Egy aktívan futó házaspár, Somogyi Klára pszichológus és férje, Hafner Gábor beszéltek érzékletesen, személyes tapasztalataikon és érzéseiken keresztül arról, milyen közös tényezőkkel bírhat egy tartós párkapcsolat és a (maraton)futás. Kiemelték, hogy alapvetően nem általános igazságokról, sokkal inkább saját megélésekről, szubjektív élményekről szól az előadásuk. Ennek során érthetővé vált, hogy nem is olyan alacsony számú közös tényezőről beszélhetünk. Ezeket mutatjuk be röviden.

A futás mindkettejük életében fontos szerepet játszik. Alapvetően nem versenyszerűen űzik azt, inkább egy közös szenvedélyről van szó, melyet évekkel ezelőtt együtt kezdtek el. Ennek során vették észre a kapcsolatuk és a futás folyamata közötti kapcsolódásokat. Mik tehát ezek a közös vonások?

  • Kemény munka és energiabefektetés – Kezdetben sokszor idealizáljuk a számunkra fontos másikat, az úgynevezett „nagy ő”-t, és azt hisszük, az egymásra találás után már nem jöhet nehézség. Gyakran ezt gondoljuk az általunk végre megtalált és megkedvelt sporttevékenységről is: rátaláltunk a számunkra megfelelőre, innentől már menni fog, semmilyen nehézség vagy probléma nem jöhet. Ahogy a jól működő párkapcsolatok, úgy a futás is csak kemény munkával tartható fenn és így fejleszthető. Ráadásul számos nehézséggel és krízissel kell menet közben megküzdenünk. Ezekhez azonban időt, energiát és sokszor pénzt is bele kell fektetnünk mindkettőbe. Ha megfelelő energiát fektetünk ezekbe, az mindenképpen megtérül. „Egy kapcsolatot nem az tesz jóvá, hogy ki az illető, hanem hogy mennyit dolgozunk rajta” – mondta Somogyi. Ugyanez igaz a sportra is: nem az a lényeg, hogy melyik sportágat űzzük, hanem az, hogy abba mennyi erőfeszítést teszünk.
  • Felkészülés és célkitűzés– Ahogy Hafner elmondta, „A maraton lefutása nem nehéz, az arra való felkészülés viszont igen”. Hogy ez hogyan igaz a párkapcsolatokra? Úgy, hogy a sportban és egy kapcsolatban is naponta erőfeszítésünket kell tennünk annak érdekében, hogy pozitív változásokat érjünk el, vagy az adott, számunkra megfelelő állapotot fenntartsuk. Ezekért tehát szinte minden nap tennünk kell, hogyha céljaink felé szeretnénk haladni. Egy tartós kapcsolat célja lehet idővel a házasság és a gyermekvállalás, ugyanakkor a sportban is felállíthatunk magunk számára különböző célokat, melyeket el szeretnénk érni. Ezek a célok pedig semmiképpen sem objektív célok. Minden esetben relatívak és szubjektív, általunk megítélt és kitűzött célok. Tehát alakíthatóak, hatással vagyunk rájuk, kedvünk szerint formálhatóak, de vitathatatlanul befektetést igényelnek mindkét esetben.
  • Egyéni helyzetek – Fontos kiemelni azt is, hogy egy kapcsolatban nem minden a pár mindkét tagjáról szól, sok esetben csak az egyik félről. Ez igaz a közös sportolás kapcsán is. Nagy jelentőséggel bírhat egy-egy külön tevékenység, kikapcsolódás, feltöltődés. „Nem tehetem az egyéni boldogságom terhét a másikra” – mondta Somogyi, azaz nem a másik félnek kell bennünket boldoggá tennie, hanem magunknak kell képesnek lennünk saját boldogságunk megteremtésére, átélésére. A közös futásra is igaz, hogy sok esetben háttérbe szorul az egyéni teljesítmény és egyéni élmény. Kifejeződhet bátran az arra való igény, ha egyedül szeretnénk időnként edzeni. Ez azonban szintén egyéni preferenciáktól és a kapcsolódó céloktól függ.
  • Fokozatosság – A fokozatosság betartása mindkét helyzetre vetítve nagyon fontos. Mindkét esetben azt szolgálja, hogy ne sérüljünk – se kapcsolati értelemben, se fizikai vonatkozásban. „Bármikor vissza lehet fordulni” – mondta Hafner, tehát bármikor tehetünk visszafelé is lépéseket, ha arra van szükség. Egy jó gyakorlatot említettek erre az előadók a saját életükből, miszerint, ha egy helyzetre, mondatra, érzésre nem elfogadhatóan reagál a másik (pl. impulzívan), akkor az aktuális helyzetet stoppolják, és lehetőséget adnak a helyzet újrajátszásra. Így újra felvetik az adott helyzetet, mondatot, érzést, a másiknak pedig lehetősége lesz más módon is reagálni rá.
  • Felmerülő nehézségek – Ugyancsak nagy jelentősége van annak, mit kezdünk a felmerülő nehézségekkel és aktuális krízisekkel. Ezek a párkapcsolat előrehaladtával természetes módon megjelennek, mivel fontos velejárói. Értelemszerűen tehát azok kezelése és megoldása is. A futás esetében szintén lehetnek felmerülő nehézségek, melyekkel szembe kell nézni (pl. sérülés, megfelelő célok kitűzése) és melyek feldolgozása döntő jelentőségű lehet a sportolás folytatását illetően. És ahol a kettő találkozik: „ki a fontosabb? A foci vagy én?”.
  • Frissítés – Fontos pontja egy maratonnak és egy tartós kapcsolatnak is a megfelelő frissítés, melynek az ideje és a mikéntje is nagymértékben befolyásolja a további kimenetelt. Egy maraton esetében, ha nem megfelelő időben, nem megfelelő módon frissítünk, az nagyban visszavetheti teljesítményünket, akár a verseny végét is eredményezheti számunkra. Egy kapcsolat esetében pedig fontos megtalálni az egyéni és a közös idő közötti egyensúlyt. Olyan egyéni tevékenységeket végezni, melyek nem távoliak a kapcsolattól, hanem inkább felé közelítenek bennünket. Emellett pedig fontos a közös minőségi időt is beiktatni a zsúfolt hétköznapba.
  • Holtpont – Mindkét esetben megjelenhet az a bizonyos „fal”. Egy mentális fal, amely gátol bennünket akár sportteljesítményünk kibontakoztatásában, célunk megvalósításában vagy a kapcsolatunk gyakorlatilag bármely területén, vagy akár bizonyos idő elteltével, a kapcsolat monotonná válásával, vagy a mindennapi feszültségek sokszorozódásával. Ezeket a falakat érdemes közelebbről is megvizsgálnunk ahhoz, hogy aztán lerombolhassuk őket. Fontos szembesülnünk azzal, hogy az adott helyzettel kapcsolatosan miről szól ez, hogyan oldható fel, akár szakember segítségével.

A párkapcsolatok menetében és a futás folyamatában tehát számos közös tényező található, ami felfedheti a kettő közti dinamikai hasonlóságokat. Nagyon sok mindenre megtaníthat bennünket egy tartós párkapcsolat, és szintén számos dologra taníthat bennünket az aktív sportolás, a futás is. Érdemes lehet tehát néha ezt a kettőt párhuzamba állítani egymással, feltéve, hogy mindkettő jelen van az életünkben.