Pszichológus Szemmel – Az exkluzív moziélményről

Ahogy a csokikat vagy a frizuránkat, úgy a moziban a filmeket is másként szeretjük. Egyesek eredeti nyelven, mások szinkronizálva. Vannak, akik szinte azonnal jegyet foglalnak egyes filmekre, míg mások inkább otthoni kényelmek között, hónapokkal később nézik csak meg ugyanazt. Néhányan popcornt ropogtatnak, a közönség másik része nachost mártogat, de vannak persze, akik egyiket sem teszik. Biztos ismer mindenki olyat, aki megőrül a 3D-ért, de az ellenkező oldal képviselői is ott vannak körülöttünk. És persze a moziválasztásban is eltérünk. De elmondható, hogy a művész mozik és nagyobb termek egyaránt vonzzák a közönséget. A budapesti Cinema City Aréna pedig több különleges helyiséggel is rendelkezik. Ezek közül próbáltuk most ki az IMAX és VIP-termeket. Élményanalízisünk.

Szubjektív jóllétünk szempontjából nem mindegy, hogy mivel töltjük szabadidőnket. Ezek az időtöltések befolyásolják azt, hogy általánosságban milyen a kedvünk, miként működünk munkahelyünkön, hogyan viszonyulunk kollégáinkhoz, barátainkhoz, szeretteinkhez. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, ki kell elégítenünk a szabadidőnk eltöltésével kapcsolatos igényeinket. Egyeseknek a sport, másoknak a szociális kapcsolatok ápolása, de sokak számára valamilyen kulturális kikapcsolódás a fontos. Utóbbi csoportba sorolhatjuk az olvasást, kiállításlátogatást, koncertre járást vagy akár egy film megnézését is. Nem mellesleg a filmeknek nemcsak szórakoztató jellegük van, hanem kihatással lehetnek önismeretünkre, érzelmi állapotunkra, illetve azokhoz az emberekhez fűződő viszonyunkra is, akikkel fogyasztjuk a tartalmat.

Látvány

2009-ben jelent meg az Avatar című film, amely kétségkívül új korszakot jelentett a mozizásban. Azóta egyre nagyobb szerepet kapnak a látványra épülő filmek, hiszen ez

a technika még közelebb hozza a szereplőket a nézőkhöz.

Ezzel a látványorientált vonallal nem mindenki ért egyet, de tény, hogy a szuperhősös filmek népszerűsége mellett nem megkérdőjelezhető, hogy a közönségnek a látvány az egyik legfontosabb. Sok korábbi véleményre alapozva döntöttünk úgy, hogy a látványélményt a maximális szint közelébe emelő IMAX mozit próbáljuk ki, a Bosszúállók: Végtelen háború című film pedig tökéletes alanynak ígérkezett ehhez. A film és a szuperhősös filmkultúra önmagában megérne egy-egy cikket, jelen tartalom keretein belül magát az élményt foglaljuk össze pár mondatban.

Ahogy beléptünk az IMAX-terembe, csak ámultunk: ekkora vetítővásznat még nem láttunk. Leültünk, a bőr székek kényelmesek. Megint rácsodálkozunk a vászon méretére, a látómezőnk nagy százalékát ez teszi ki. A szokványos 3D-s szemüveg helyett egy sokkal kitűnőbbet kaptunk, amelyben a szemünk nem fájdult meg, és szinte észre sem vettük, hogy rajtunk van. Miközben a karakterek szinte tényleg karnyújtásnyira voltak tőlünk. A hangok tökéletesen tiszták, a zenék igazán jól dübörögtek. Összességében úgy gondoljuk, hogy egy látványra épülő filmhez tökéletes választás volt az IMAX, igazán ütős képi élményt jelentett számunkra,

a kognitív igényeink maximálisan ki lettek elégítve.

Azoknak ajánljuk az IMAX-et, akik:

  • szeretik a szuperhősös filmeket,
  • fontosnak tarják a kép- és hangélményt,
  • még nem jártak az IMAX-teremben, és szeretnék fokozni a moziélményt.
A Cinema City jóvoltából a VIP-teremben a további gondolkodásra számos okot adó Ready Player One című filmet néztük meg.

Közösségi élmény

A mozizás egy másik fontos aspektusa a közösségi élmény. Minimális azoknak a száma, akik egyedül ülnek be egy filmre, inkább párokat, barátokat, baráti társaságokat látunk a pénztárnál. Talán az első mozi megnyílása óta bevett szokás az alakulóban lévő párok között, hogy az első néhány randi valamelyikén elmennek moziba. Így közös élmény által juthatunk információhoz a másikról. Manapság sok vetítés teltházas, így a találkozó intimitása kevésbé megtartható. A Cinema City VIP-termében azonban nem kell nagy tömeget elviselnünk, hiszen maximum 32-en férnek be. A film előtt pedig van fél óra arra, hogy egy vacsorát is elfogyasszunk. Akinek pedig nem elegendő a bőséges svédasztalos kínálat, az vihet be magával nachost, popcornt, üdítőt és némi alkoholt is a vetítésre.

Ezt követően pedig elfoglalhatjuk helyünket egy óriási bőrfotelben, melynek hát és láb támlája is állítható, így maximális kényelemben lehet nézni a filmet. A pacsirta típusú (korán felkelő és lefekvő) személyeket viszont óva intjük ettől. A VIP-terem különlegessége, hogy kevesekkel kell megosztanunk az élményt, így

alkalmazkodókészségünket sem kell megerőltetnünk.

Azoknak ajánljuk az VIP-termet, akik:

  • egy privátabb moziélményre vágynak,
  • szeretnék összekötni a filmezést és vacsorázást köztes utazás nélkül,
  • nem szeretik, hogy már a film kezdete előtt elfogy popcornjuk vagy nachosuk.

Élményanalízis

[simple_tooltip content=’Bevonódás a tevékenységbe, a fókuszunk önmagunkra és az adott tevékenységre irányul.’]Flow[/simple_tooltip]:− 5/2

Az IMAX és a VIP-terem egyaránt mindent megad ahhoz, hogy maximálisan a vetítésre koncentráljunk. Azonban a flow sokkal inkább függ magától a filmtől.

[simple_tooltip content=’Egy élmény milyen mértékben képes minket fizikailag aktivizálni, érzelmeinkre hatást gyakorolni, gondolatainkat lekötni.’]Intenzitás[/simple_tooltip]:− 5/4

Ebben a dimenzióban is nagy szerepe lehet a filmnek. Azonban a két exkluzív terem sokat hozzátehet az élmény intenzitásához. Az IMAX kiélesítheti kognitív funkcióinkat, az ingerek annyira intenzívek, hogy képesek lehetnek akár 2-3 órán át is teljesen lekötni figyelmünket. Míg a VIP-ben eltűnnek a többi nézővel kapcsolatos kifogásolhatóságok, és tisztán az élmény és a film marad számunkra.

[simple_tooltip content=’Az élmény minden mástól különböző, kivételes, sajátos jellegű, újszerű.’]Különlegesség[/simple_tooltip]:− 5/5

Mivel korábban még nem voltunk ezekben az exkluzív mozitermekben, ezért igazán különleges élményekkel gazdagodtunk. Úgy véljük, hogy ez a különlegesség fenntartható, ha nem minden filmet ily módon nézünk, csak egyszer-egyszer megengedjük magunknak. Tipikusan olyan élményt nyújt, amiről azt lehet mondani, hogy „egyszer mindenkinek ki kell próbálnia”.

[simple_tooltip content=’Különböző ingerek által kiváltott jelenség, mely hatására egy kreatív, gondolatébresztő folyamat veszi kezdetét.’]Inspiráció[/simple_tooltip]:− 5/2

Ebben szinte csak a filmnek van hatása. Mi azon kezdtünk el töprengeni, hogy miként lehet egyes élménytípusokat összehangolni, mint a VIP-ben a vacsorázást és a mozizást.

[simple_tooltip content=’Az élmény közösségi jellege, amely közelebb vihet minket azokhoz, akikkel együtt végezzük.’]Megoszthatóság[/simple_tooltip]:− 5/5

A legtöbb élményen dob még egyet, ha azt követően át tudjuk beszélni valakivel. A filmnézéssel kapcsolatban elég elterjedt azok egyes részeinek, motívumainak vagy szimbolikájának átbeszélése, esetleg a történtek saját élettörténetünk mentén való értelmezése. A VIP és IMAX-terem elhagyása után nemcsak a filmekről beszéltünk szívesen, hanem a termek és az élmény különlegességéről is. Egy olyan számára, aki még nem járt ilyenben, elég nehéz lefesteni az élményt, ezért érdemes többen együtt elmenni.

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.