Probléma közel s távol – valóban olyan fontos?

Ahogy életünk során áthaladunk bizonyos életszakaszokon és ezekhez kapcsolódóan normatív kríziseket élünk át – és jobb esetben haladunk meg –, úgy szembesülünk számtalan kihívással is. A hangsúly mégis azon van: ezeket hogyan kezeljük? Valóban olyan fontosak és jelentőségteljesek, ahogy azt az adott pillanatban gondoljuk? Vessünk erre közelebbről is egy pillantást! Vagy inkább távolabbról?

A problémák megfelelő kezelési módját keresi a legtöbb ember életének során. Általában konkrét válaszokat várunk arra vonatkozólag, hogyan oldjuk meg az aktuális nehézséget, mely bennünket ért. Ezt várjuk párunktól, családunktól, tágabb környezetünktől, és többnyire a segítő szakemberektől is: adjanak konkrét tanácsot, és az lehetőleg működjön is! Mindenkit ki kell ábrándítanunk, ez nem így működik. Viszont adhatunk néhány praktikus kérdést és tanácsot, mely segíthet ebben. Emellett megadhatja a sikerélményt: mi magunk tudjuk elsősorban megoldani saját problémáinkat, teljesíteni saját kihívásainkat.

4 betű, 4 kérdés – te mit válaszolnál?

A Williams ÉletKészség amerikai stresszkezelő és pszichoszociális készségfejlesztő programba foglalt, úgynevezett FILÉ módszer kérdéseivel könnyen és gyorsan végiggondolható az aktuális nehézségünk. A betűszó könnyen megjegyezhető, az alábbi négy kérdés kezdőbetűjéből tevődik össze:

  • Fontos-e az adott helyzet vagy probléma számomra?
  • Indokolt-e, hogy az adott reakciót váltja ki belőlem?
  • Lehet-e rajta változtatni?
  • Érdemes-e rajta változtatni?

Amennyiben mind a négy kérdésre igennel feleltünk, úgy az adott probléma vagy kihívás fontos számunkra, és érdemes is arra saját magunk érdekében, hogy megoldási módot keressünk, változtassunk. Amennyiben bármelyik kérdésre nemmel feleltünk, úgy egyéb stresszoldó technikák alkalmazása javasolt, mint például a relaxáció, ha a probléma az adott helyzetben nem oldható meg.

Érdemes néha más perspektívából szemlélnünk egy-egy problémát vagy kihívást. Figyeljük meg, valójában mekkora jelentőségű dologról van szó objektív és szubjektív tényezők alapján!

Közelebbről vagy távolabbról?

Egyáltalán nem mindegy, honnan szemléljük az adott problémát. Ha egy számunkra fontos vagy nehéznek ítélt kihívással szembesülünk, sok esetben hajlamosak vagyunk beszűkült állapotba kerülni, rágódni rajta. Gyakran kizárólagosan azzal foglalkozunk, egyetlen perspektívából szemléljük. Ez semmiképpen sem javasolt, ugyanis nem segíti, inkább csak nehezíti az adott helyzet megfelelő kezelését.

Segítség lehet számunkra egyfajta perspektívaváltás, méghozzá, ha kicsit távolabbról kezdjük el térben és időben szemlélni jelen helyzetünket. Erre jó technika lehet például, ha elképzeljük, hogy 1-3-5-10 év múlva lenne-e jelentősége ennek a helyzetnek, kihívásnak, mennyiben lenne hatással ránk és életünkre annak kimenetele.

További stresszkezelő technikák

Amennyiben olyan kihívás elé kerülünk, mely adott helyzetben már elkerülhetetlen, érdemes különböző stresszcsökkentő technikákat alkalmazni. Erre számos módszer van, így felsorolunk néhányat a teljesség igénye és a módszerek metodikájának részletezése nélkül:

  • autogén térning, relaxáció, meditáció
  • adjunk magunknak pozitív megerősítéseket, szuggesztiókat – „Sikerülni fog! Képes vagyok rá! Meg tudom csinálni!”
  • önbizalmunk növelése, saját magunkba vetett hit erősítése az előbbiek segítségével
  • megfelelő napirend, egészséges életmód kialakítása: elegendő mennyiségű alvás, testmozgás, egészséges élelmiszerek fogyasztása
  • lelki egészségünk fokozott szem előtt tartása: tudatos életvezetés, kikapcsolódás, feltöltődés, célkitűzések és számos más tényező
  • tudjunk NEM-et mondani
  • az úgynevezett „gondolat stop” módszere a negatív gondolatok tudatos megfékezésére, amikor szó szerint megálljt parancsolunk magunknak, figyelmünket tudatosan más gondolatok, tevékenységek felé tereljük
  • szakember segítségének igénybevétele, amennyiben úgy ítéljük meg, segítséget igényel ezen helyzetek kezelése, a megfelelő technikák elsajátítása.

•••

Pszichológus-szakújságírónkat, a Class FM állandó szakértőjét kérdezte Pataki Zita és Stohl András ismét a rádió Morning Show című reggeli műsorában a téma kapcsán, melyet teljes egészében (9:50-től) itt hallgathattok meg: