Találd meg a zónád és hozd ki magadból a legtöbbet!

A sportolók gyakran számolnak be egy olyan állapotról, amikor minden tökéletesen alakul a pályán: magabiztosak, könnyedén ki tudják magukból hozni a legtöbbet, élvezik a pillanatot és eltűnik minden zavaró tényező, negatív gondolat. Ez a „zóna”, vagy Csíkszentmihályi fogalmával élve a flow állapota. De hogyan találjuk meg saját optimális zónánkat?

A flow állapotába nem csak a sport tud minket eljuttatni. Valamilyen művészeti alkotás, előadás közben, játék közben, sőt, munkánk során is átélhetjük, milyen az, amikor egy bizonyos időre megszűnik a külvilág, teljesen átadjuk magunkat az éppen végzett tevékenységnek, és olyan kreatív erők, olyan teljesítmény jön ki belőlünk, amire még mi sem számítottunk – azonban ez abban a pillanatban könnyedén, erőlködésmentesen történik meg. Természetes, hogy szeretnénk ezeket a pillanatokat minél gyakrabban átélni, azonban sajnos a flow nem egy tudatos döntés eredménye, nem lehet be- és kikapcsolni, mint egy programot.

Az elérés útjai

Ha részeire bontjuk a flow-t, megnézzük, mik a klasszikus jellemzői, közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy gyakrabban érjük el ezt az állapotot. Bár most a sport megközelítésében fogjuk sorra venni ezeket, természetesen alkalmazhatók e tanácsok munkánkra, művészeti tevékenységeinkre is.

· Kihívás-készség egyensúly: a tevékenységet úgy válaszd meg, hogy próbára tegye képességeidet, de teljesíthető legyen. Ha túl alacsonyra teszed a lécet, úgy könnyű dolgod lesz, a kihívás unalmas lesz, ez pedig megöli a flow-t. Ha túl magasra teszed a lécet, akkor kudarc fog érni. Az az ideális, ha jelenlegi szintednél egy kicsit magasabbra helyezed elvárásaidat, így tudod folyamatosan biztosítani a fejlődés menetét.

· Pillanatnyi feladatra való koncentrálás: fókuszálj arra, amit csinálsz.

Ne hagyd, hogy külső tényezők – telefon csipogása, ellenfél becsmérlő mondatai –kizökkentsenek a koncentrálásból.

Gyakorolj figyelemfókuszálási feladatokat minden nap, hogy javuljon figyelmi kapacitásod!

· Cselekvés és tudat összeolvadása, és önmagunkkal kapcsolatos tudatosság elhalványulása: próbáld meg kizárni az egódat a tevékenységből. Kerekedj felül önkritikus vagy éppen öntelt éneden, és merülj el a tevékenységben! Rendszeres meditáció során megtapasztalhatod, milyen kicsit „kilépni önmagadból”, így ez később a tevékenység során is könnyebben megy majd.

· Világos célok: a megfelelő célállítás nagy jelentőséggel bír a sportolók számára. Tűzz ki magad elé kihívást jelentő, de realisztikus célokat. Határozz meg mérföldköveket, amiket el szeretnél érni, de elsősorban saját képességeid kiteljesítése, ne mások legyőzése legyen ezeknek a kulcsa.

A flow-hoz szükséges egy olyan kihívás, ami próbára tesz minket, de képesek vagyunk sikerrel teljesíteni.

· Egyértelmű és azonnali visszajelzés: a flow állapotában rögtön tudjuk, hogy az adott mozdulat, manőver sikeres volt-e vagy sem. Ezeket az apró sikereket mind tudatosítsd, örülj neki, majd engedd el és maradj a jelenben!

· Kontroll érzése: fontos tisztában lenni azzal, hogy az adott tevékenység során mely tényezők azok, amik felett van kontrollod és melyek azok, amik felett nincs. Tanuld meg elengedni és elfogadni azt, amit nem tudsz irányítani, cserébe viszont abból, ami rajtad múlik, hozd ki a 100 százalékot!

· Időélmény átalakulása: a flow során az idő felgyorsulhat vagy lelassulhat, egy pillanat végtelen hosszúságúnak tűnhet.

· Autotelikus élmény: amikor az adott tevékenységet elsősorban a tevékenység öröméért csináljuk, nem pedig azért, hogy győzzünk, hogy az edzőnek megfeleljünk vagy hogy megkapjuk a fizetésünket, akkor sokkal többre vagyunk képesek. A tevékenységben való elmerülés, a „kaland szeretete magáért a kalandért” az, ami legjobban ki tudja váltani a flow állapotát.

Bár még nem teljesen tisztázott, de úgy tűnik, vannak olyan személyiségjegyek, amik szintén elősegítik a flow-állapot elérését. Ilyenek például a kíváncsi, kitartó autotelikus személyek, illetve azok, akik a mindfulness szemléletét rendszeresen gyakorolják.

Áramlat, nem lebegés!

Fontos hangsúlyoznunk, hogy a flow nem egy gondtalan, relaxált állapot, nem egyfajta szabadon lebegő, boldog érzés! A flow áramlat: iránya, ereje van, kihívást kell legyűrnie, de erre megvan benne a potenciál. Csíkszentmihályi így írta le:

„Amikor folyóparton ülünk, és figyeljük az elhaladó vizet, megláthatjuk a flow szépségét működés közben. A víz természetesen áramlik és mozog, biztos irányba. Energiája, ereje, bizonyossága van, ebből a kombinációból nyugalom és a világgal való egység érzete árad. A legjobb pillanatok általában akkor következnek be, amikor egy ember teste és tudata önként vállalt erőfeszítésben végső határáig megfeszült, hogy valami nehezet és érdemlegeset alkosson”. (Csíkszentmihályi: Flow – Az áramlat – A tökéletes élmény pszichológiája, 2015.)