A szerelem színei a filmvásznon – rád melyik stílus jellemző?

Máig tartó vita zajlik pszichológiai körökben a szerelem „eredetével” kapcsolatban. Bár fontos szerepet tölt be az életünkben és a legtöbbünk megtapasztalja, tudományos szempontból nehéz vizsgálni. Több elmélet is született a szerelem jelenségének megragadására és típusainak feltárására. Az egyik közkedvelt szerelemtipológia John Lee „szerelem színei” elmélete, ami hat eltérő szerelem típust különböztet meg. Ezeket a típusokat mutatjuk most be, filmekkel illusztrálva!

Bár megkérdőjelezhetetlen tudományos magyarázat nehezen elképzelhető, az biztos, hogy

kultúránkban a szerelem az egyik legtöbbre becsült érzelem.

Szinte mindnyájan vágyunk rá, de gyakran tapasztaljuk, hogy más és más módon képzeljük el, különböző igényeink vannak. John Lee mai napig népszerű „szerelem színei” elmélete szerint ennek oka, hogy több szerelmi stílust különíthetünk el. Kutatási eredményei alapján hat szerelem fajtát azonosított, amiknek a görög mitológiából kölcsönzött neveket. A stílusokat a színskálával párhuzamba állítva három elsődleges és három másodlagos típust különített el, utóbbiak az elsődleges stílusok keverékei. Az így kapott hat szerelmi típust mutatjuk be, filmeken keresztül.

Eros, az idealizált szerelem

Az Eros típusú személy szenvedélyes, romantikus alkat. Az intenzív élményeket kedveli, alapvetően a fizikai vonzalom vezérli a párválasztásban. Nem függő, de szinte

mindig készen áll a szerelemre.

Ha meg van a kiszemelt, akkor gyorsan érez iránta mély érzelmeket. Intuíció vezérli a kapcsolat kialakításában, ennél a típusnál a leggyakoribb az a bizonyos „szerelem első látásra” élmény.

„Ennyi csak, mit tudható: szeretni kell és szeretve lenni jó.” (Mouilin Rouge, 2001, r: Baz Luhrmann)

A romantikus vagy idealizált szerelemre jó példa a Moulin Rouge-ból ismert Christian karaktere. A tehetséges fiatal író egyre jobban belemerül a századfordulós Párizs bohém világába, ahol rögtön beleszeret az éjszakai mulató legünnepeltebb csillagába. Christian szerelmének alapja Satine szépsége, kapcsolatuk mégse pusztán fizikai vonzalom, érzelmileg is nagyon felfokozott. Az Eros típusú személyek szinte a szerelembe szerelmesek.

Ludus, játékos szerelem

A stílus jellemzője a könnyedség. Nem igazán féltékeny alkat, gyakran több, párhuzamos viszonya van, amik inkább alkalmi jellegűek. Az ilyen stílusú személy kerüli az intimitást és a mély érzelmeket. Nála sokkal inkább

a kapcsolatok mennyisége, mint a minősége számít.

Számára a szerelem nem azonosítható a rózsaszín érzelmekkel, sokkal inkább a szexualitásról mint örömszerzési forrásról szól.

„Légy közel a barátaidhoz, de még közelebb az ellenségeidhez” (Kegyetlen játékok, 1999, r: Roger Kumble)

Ezt a stílust figyelhetjük meg a Kegyetlen játékok című filmben, Sebastian esetében. Mostohahúgával együtt a milliomosok gondtalan életét élik, unalmukban pedig fogadásokat kötnek: ki tud több embert meghódítani. A játék célja ebben az esetben is pusztán az izgalom szinten tartása. A viszonyok során nem vonódnak érzelmileg bele a kapcsolatba. A Ludus típusú személyek gyakran a csalódástól való félelem miatt tartják az érzelmi távolságot.

Storge, baráti szerelem

Ennél a stílusnál gyakran hosszú barátság előzi meg a párkapcsolatot. Sokkal inkább

a közös értékek képezik a szerelem alapját,

mint a szenvedélyes szexualitás. Ebben az esetben a pár két tagja közötti viszony egy nagyon mély barátsághoz hasonlítható, ami valódi bizalmi kapcsolatot eredményez. Az ilyen stílusú személyek számára az együtt töltött idő és egymás megértése kiemelt fontossággal bír.

„A fontos dolgokat nem kapjuk ajándékba.” (Egy nap, 2011, r: Lone Scherfig)

A baráti szerelem példája az Egy nap című film története. Éveken keresztül követjük Emma és Dexter barátságának alakulását, amíg szépen lassan rájönnek, hogy amit valójában kerestek, az végig az orruk előtt volt. A Storge szerelmi stílusú személyek kapcsolatára a fokozatos elmélyülés jellemző, ami igazán intim viszonyt eredményezhet.

Mania, kényszeres szerelem

Ez a szerelmi stílus az Eros és a Ludus kombinációja, tehát a romantikus és a játékos szerelem keresztmetszete. Gyakran önbizalomhiány áll a birtokló, féltékeny szerelem hátterében. Könnyen túlzóvá válhat és

érzelmi hullámzások jellemzik.

Az ilyen stílusú személy egyszerre vágyik a szerelemre és fél is tőle. Éppen ezért megjelenhet a birtoklási vágy a kapcsolatban, ami fokozott ragaszkodást és követelőző érzelmeket is eredményezhet.

„Nemrég még azt gondoltam, hogy te vagy a legjobb dolog, amit történt velem, de kezdem azt hinni, hogy a legrosszabb vagy.” (Napos oldal, 2013, r: David O. Russell)

Ennek egy formáját vehetjük észre a Napos oldal című filmben, a főszereplő, Pat karakterében. Miután elveszítette az állását, valamint az otthonát, felesége elhagyta és nyolc hónapot egy pszichiátrián töltött, szeretné rendbe hozni az életét, de nem képes elengedi az exét. A szintén problémás Tiffanyval való kapcsolata pedig a kölcsönös félelmek és követelések miatt alakul nehézkesen. Ez a szerelmi típus az egyik legszélsőségesebb.

Pragma, ésszerű szerelem

A Pragma szerelmi stílus a játékos és a baráti szerelem keveréke. Az ilyen stílusú személy számára a párválasztás racionális szempontok szerint történik. Konkrét elvárásai vannak, pontosan tudja, hogy mit keres a másikban. Számára

a szerelem egy olyan rendszer, amit logikusan kell felépíteni.

A pragmatikus stílusú személyek a számukra fontos értékeket keresik a partnerükben és a közös cél elérése érdekében az együttműködésre törekszenek.

Képtalálat a következőre: „charlotte lucas gif”
„Ne ítélj el, Lizzie! Vele éppen annyi kilátásom van a boldogságra, mint akárki mással!”(Büszkeség és balítélet, 2005, r: Joe Wright)

Nem igazán népszerű a filmekben a szerelem pragmatikus oldalának ábrázolása. A romantikus filmekben általában ez a stílus csupán egy átmeneti fejezetként szerepel a kapcsolat fejlődésében, esetleg mellékszálként a történetben. Így van ez a Büszkeség és balítéletben is, ahol főszereplőnk barátnője választ magának gyakorlatias szempontok szerint férjet. A Pragma stílus sajátja, hogy az elköteleződés lassan történik meg, veszélye lehet az érzelmek háttérbe szorulása.

Agape, önfeláldozó szerelem

A romantikus és a baráti szerelem kombinációja az önfeláldozó típusú szerelem. Ebben az esetben az érzelmek mélységét az önfeláldozás mértéke fejezi ki a kapcsolatban. Az ehhez a típushoz tartozó személyek számára

a szerelem szolgálat a másik iránt.

Feltétel nélküli szerelmi stílus, ami sok alkalmazkodást igényel, hiszen az áldozatok meghozatalával fejlődik.

„A szerelem képes arra, hogy egyszer megérintsen és egy egész életre megmaradjon.” (Titanic, 1997, r: James Cameron)

Az önzetlen szerelmi stílus megnyilvánulását figyelhetjük meg a Titanic esetében, ahol Jack szó szerint az életét adja Rose megmentéséért. Persze a hétköznapokban ennél kevésbé szélsőséges példái vannak ennek a szerelmi stílusnak. Általában mélyen vallásos, spirituális személyeknél gyakori, illetve idősebb pároknál.

Mindegyik típusnak vannak előnyei és hátrányai. Az elmélet nem tartalmaz értékítéletet, inkább a típusok egymáshoz illesztésének fontosságára hívja fel a figyelmet. Természetesen a valóságban gyakran összemosódnak a stílusok, és ritka, hogy valakire egy az egyben érvényesek legyenek. Ugyanakkor a legtöbbünkre jellemző egy domináns típus, aminek összehangolása a párunkéval fontos lehet a párkapcsolat szempontjából.

 

Felhasznált szakirodalom

Bányai, É., Varga, K. (2013) Affektív pszichológia – az emberi késztetések és érzelmek világa. Budapest, Medicina Könyvkiadó Zrt.

Lee, J. A. (1973) Colours of Love: an exploration of the ways of loving. New Press, New York.