Nyári programajánlónak: a strandröplabda

Nyakunkon a nyár és ez a rengeteg szabadidő a sportnak kedvez, nemcsak a vízen, hanem a szárazföldön is. Hát még a homokban!

Az egyik leghangulatosabb nyári sport a strandröplabda, amit mindenkinek ajánlunk. Vízpart, naplemente, homokos talaj, egy háló és egy labda. Nagyon jó kikapcsolódás, ugyanakkor izgalmas és mozgalmas is egyben. Nem hiába a világ egyik legkedveltebb nyári sportja, sőt az egyik legnézettebb olimpiai száma is. A rossz idő sem tarthat vissza bennünket, mert szerencsére léteznek már fedett pályás lehetőségek is, a hóröpiről nem is beszélve, így bármikor strandröplabdázhatunk.

Akárki elkezdheti, hisz nem kontaktsport, a sérülés veszélye jóval alacsonyabb. Persze vannak nehézségek, amiktől nem csak a profi versenyzők tartanak: a hibázástól való félelem, az érzelmi indulatok, a koncentráció csökkenése, a robbanékonyság fejlesztése, a sérülés és a nyomás ugyanolyan nagy stresszt okoz már a kezdők esetében is.

A teremröplabdához képest a strand teljesen más terep:

rengeteg eltérés van a két sportnem között. A teremben eleve hatan tartoznak egy csapatba, és mindenkinek személyre szabott posztja van. A strandon csak ketten játszanak egy térfélen, így minden helyzet sokkal összetettebb, a sportolónak egyaránt tudnia kell védekeznie, támadnia és feladnia a labdát.

Van néhány módszer, amit a versenyzők hatékonyan tudnak alkalmazni a cél elérésének érdekében, sőt, már kezdőknek is ajánlott. A profi versenyzőknek nem csak a támadásokat, ütés fogadásokat, nyitásokat kell megfelelően kigyakorolniuk, ugyanis a játék egy erős agytorna is egyben. Fejben nagyon is tisztának és céltudatosnak kell lenni, megfelelő stratégiát kell alkalmazni ahhoz, hogy ellenfelünk ne fogjon ki rajtunk. Három egyszerű, de mégis nagyon hatásos módszerrel máris közelebb kerülhetünk a sporthoz. Apró trükkök ezek, mégis hozzásegítenek a sikerekhez.

Amikor agyunk hátrányba hoz

Rengeteg mindent tudunk egyszerre csinálni, ám sokszor összezavarodunk benne. Amikor röplabdázunk, figyeljük az ellenfelünket, csapattársunkat, készülünk a helyes mozdulatsor kivitelezésére, az időjárási viszontagságokra és ezzel egy időben alkalmazunk egy helyzethez igazított stratégiát is. Hibázásunk negatív stresszként ér bennünket és sokkal nagyobb terheltségnek leszünk ezáltal kitéve.

Ilyenkor az agyunk túlpörög, hisz ennyi mindenre nem tud egyszerre figyelni, és mint egy spirális csavar, egyre több hibát vétünk. Ilyenkor álljunk meg egy pillanatra, és ne a negatív gondolatokat mondogassuk magunkban. Vonjuk le hibánkból a tanulságot, hisz most már tudjuk, mire kell megoldást találnunk.

Rontani mindig fogunk,

így érdemes ezt tényként kezelni. A hiba sosem rossz, hanem egy lecke, ami fel van adva. Tehát: gyakorolni kell. Hibáról hibára haladva leszünk jobbak, ügyesebbek. Ha tisztában vagyunk saját gyengeségeinkkel, kevésbé fogunk tartani tőlük. Engedjük el a rosszul sikerült labdamenetet és bátorítsuk magunkat. Vonjuk le a tanulságot és összpontosítsunk a következő labdamenetre. Ha megtanuljuk kontrollálni az agyunkat, az nem lesz leterhelve, így meg tudjuk tartani a fókuszt, és valóban tovább tudunk lépni és játszani.

Gondoljunk utána: miért rontok? Mi az oka annak, hogy elrontom? Amikor felismerjük, mit kell még fejleszteni, találunk rá megoldást is. Mindig legyen egy tervünk arra, hogy pontosan mit is fogunk gyakorolni. A mozdulat pontos tervét vázoljuk fel, majd valósítsuk meg. Mindig tudjuk, hogy hova ütjük a labdát. Eddzünk tudatosan és ésszel!

A levegő ereje

Életünk legalapvetőbb eleme a levegő, és éltető elemünk a légzés. Erre nem kell odafigyelnünk, mégis a légzés tudatossága, bármennyire hihetetlen, de segíthet meccseket nyerni.

A strandröplabda nyugodtabb, majd hirtelen gyorsabb indulásokkal teli, így egy-egy labdamenet szervezetünket gyorsan kibillenti az egyensúlyból.

A légzés kontrollálásával ezeket a helyzeteket is megtanulhatjuk uralni.

Nemcsak az energiánkat tudja növelni a helyes légzés, hanem egy nehezebb szituációban az érzelmeinket is. Agyunk, izmunk megfeszül, versenyhelyzetben pedig pláne. A helyes levegővétel olyan stabilitást és biztonságot ad számunkra, ami minden helyzetben segít ismét nyugalomba kerülni mind fizikai, mind kognitív szinten. Figyeljük meg, milyen hatással van ránk a hosszú és mély belégzés majd kilégzés, illetve gyakoroljuk, milyen hatással van ránk egy ritmusos, szabályozott légzési technika. Ha a légzésünket kiismerjük, máris tudjuk kontrollálni, így ezáltal önmagunkat is. Ha a mozgásunk és tudatunk fejlődik, akkor a technikánkra, figyelmünkre és érzelmeinkre is képesek leszünk hatást gyakorolni.

Nemcsak az energiánkat tudja növelni a helyes légzés, hanem egy nehezebb szituációban az érzelmeinket is.

A játék öröme

A versenyben és a szabadidős játékban is van közös nevező: szeretni és élvezni kell. A sportolók sokszor elfelejtik, miért is kezdtek el anno játszani. Sokszor elfelejtjük, hogy

az emberiség legösztönösebb cselekvése maga a játék.

Akkor vagyunk boldogok és akkor teljesítünk kiválóan, amikor élvezzük azt, amit csinálunk. Ilyenkor sokkal figyelmesebbek, energikusabbak vagyunk, áramlik a flow. A röplabda esetén is, mint minden sportnál, fontos, hogy élvezzük a játékot. Ne akarjuk csak a sikert hajszolni, hanem éljük meg a pillanatot. Ne a győzelem legyen a cél, hanem az ösztökéljen bennünket, hogy jobbak akarjunk lenni önmagunknál.

Sokkal könnyebb jókedvűnek lennünk és élveznünk a helyzetet. Ha mi magunk is unottak vagyunk, a mérkőzés is azzá válik, ráadásul ellenfelünkkel és a sporttal szemben is tiszteletlenek vagyunk. Ha nincs vágy bennünk a játékra, úgy fejlődni sem fogunk soha. Legyünk kíváncsiak, találjuk meg a játék újabb lehetőségeit. Ez elegendő ahhoz, hogy jobbá válhassunk, hisz ezek párban járnak és támogatják egymást.

Ha csak a minden vagy semmi elvén játszunk, önzőkké válunk.

Nem csak a fair-play, hanem az emberség is elvész belőlünk. Ez rengeteg negatív gondolatot, rosszkedvet, agressziót szül. Elvész a jókedv és rontunk önmagunk helyzetén. Nem csak, hogy nem tanulunk, de egyúttal személyiségünket is romboljuk vele. Ha a játék öröméért szeretnénk játszani, már eleve nyertesek leszünk. Sőt, lehet, pont ez a hozzáállás segít hozzá a győzelemhez.

Ne csak a győzelem hajtson bennünket, hanem a jobbá válás reménye. Ha teljes mértékben a boldogságunkért játszunk, máris lesz okunk a győzelemre. Szeressük azt, amit csinálunk. Figyeljünk magunkra és maradjunk kíváncsiak. Röplabdázzunk és télen-nyáron élvezzük a strandhangulatot!

 

Felhasznált szakirodalom:

Is Competitiveness Bad? (Beach Volleyball Sports Psychology)

Important sportpsychology for beginner beach volleyball athletes

The art of breathing