Tartsd karban az agyad, irány a táncparkett!

Hamar megszédülsz, ha hirtelen kelsz fel? Nehezen viseled el a mindennapi bosszúságokat? Táncolsz eleget? Több kutatás is született ugyanis arról, hogy a tánc segít karbantartani az agyunkat, így testünk-lelkünk is frissebb, harmonikusabb lehet tőle.

Bár alapvetően egyértelmű, mégis érdekes belegondolni:

ha mi táncolunk, az agyunk is táncol.

Ráadásul ez rengeteg jótékony hatással bír. Mozogjunk a jókedvért és az agyunkért! Szebbek, okosabbak, vidámabbak leszünk.

A közérzetünk javítása a szédülések csökkenésével is javulhat. Statisztikailag minden negyedik ember könnyen megszédül, minden különösebb indok nélkül. Ez lehet az alacsony vérnyomás vagy a vízhiány eredménye is. Ha más okokat keresünk, a tánc segíthet az egyensúly javításában. 2013 szeptemberében az Imperial College London kutatói arról számoltak be, hogy a balett-táncosok agyi szerkezetében milyen különbségek vannak, amelyek segíthetnek nekik elkerülni a szédülést. A Parkinson-kórban szenvedőknek is bizonyos típusú táncformákat javasolnak, hiszen több kutatás született arról, hogy mennyit tud segíteni egy-egy ilyen kreatív terápia a betegeken. Nem kell professzionális balett-táncosokká válnunk, ugyanis a forgások gyakorlása, évek alatt elvégzett tréningek lehetővé teszik, hogy elnyomják azokat az agyi kapcsolatokat, ami az egyensúlyvesztést okozza. Ezt a készséget mi is képesek vagyunk fejleszteni.

Öröm–tánc

Bár sok tánc a fájdalomról és az érzelmi nehézségekről szól, a táncolás remek mód arra, hogy megéljük és feldolgozzuk ezeket. A dopamin és a szerotonin stresszcsökkentő hatású, segít a depresszió kezelésében, így az akadályok leküzdésében is. Boldogabbá, kiegyensúlyozottabbá válhatunk, ha rendszeresen táncolunk. Enyhíti a fizikai fájdalmat, a fej- és hátfájást is. Ezen gondok kiküszöbölése eleve jobbá teszi a közérzetünket, ráadásul növeli teljesítményünket, ami a

sikerélmény által erősíti önbizalmunkat is.

Okos-tánc

A tánc javítja az agyműködés különböző szintjeit. Például fejleszti a logikai gondolkodást, és hozzásegít bennünket a csúcsteljesítményhez. Így ha hetente legalább egyszer mozgunk zenére, képesek leszünk maximalizálni az agyi funkciókat, kihozzuk magunkból a legtöbbet. Sőt, kitartóbbak is leszünk, hisz mint megannyi sportfajta, plusz energiát ad és lelkesedéssel tölt el, így tovább bírjuk a mindennapi rutint, könnyebben összpontosítunk és ügyesebben szervezzük a napunk.

A tánc segíthet a problémamegoldó készségünk javulásában is. Bizonyos agyterületeket mozgással lehet stimulálni, így fejleszteni is. Amikor rögtönzött táncstílusokat próbálunk ki, tehát improvizálunk, akkor eltérő gondolkodásmódokat tesztel az agyunk. Amikor célunk a kreativitás, a sok új szempont és eredetiség létrehozása egy-egy logikát igénylő helyzetben, ezek az improvizatív táncok hatnak a leginkább. Más esetekben, amikor szabályszerűségeket kell felismernünk, azt a részét használjunk fejünknek, amit a kötött koreográfia által fejlesztettünk.

Amikor rögtönzött táncstílusokat próbálunk ki, tehát improvizálunk, akkor eltérő gondolkodásmódokat tesztel az agyunk.

Hogyan leszünk vonzóbbak és öntudatosabbak?

A tánc nem csak okosít. Sok zene és táncstílus létezik, ami magabiztosságot ad, jókedvre derít, motivál, energizál. A tánc az önkifejezés eszköze, kulcs az önismerethez. Az érzelmeinket tolmácsolja és fejezi ki. A legbelsőbb énünkhöz érünk így el, mert megszabadít a gondoktól, negatív gondolatoktól. A tánc egyesíti testünket lelkünkkel és elménkkel. Sok művészetterápiás módszer segít hozzá bennünket a teljes önismerethez, de ha csak úgy kedvet kapunk táncolni és élvezzük a zenét, az is segít megismerni önmagunkat. A kreativitás megnyitja belső csatornáinkat. A mozgás által nő az önbecsülésünk.

Idővel ez kisugárzásunkon, életfelfogásunkon is látszani fog,

ezt környezetünk is hamar észreveszi. Egy boldog, kiegyensúlyozott embert mindig szebbnek látunk. Ráadásul így jobban elfogadjuk és szeretjük is magunkat. Érdemes utánagondolni, milyen érzelmeket hozott ki belőlünk a mozdulatsor, hisz ezek őszinte, ösztönös elemek. Próbáljuk meg megérteni őket, mert ezek mi magunk vagyunk.

Amikor hagyjuk, hogy csak áramoljon testünk a zenével együtt, a tudatunk szabadon működik. Nem kell semmilyen nyelv, amivel kifejezzük magunkat, mindössze annyit kell tennünk, hogy érezzük testünket, így önmagunkat is. Ekkor a spontaneitás és a kreativitás ajtaja kinyílik – bármire képesek lehetünk.

Tehát keress egy jó csapatot, ahol olyan zene szól, amire szívesen mozogsz. Csak kezdd el, hisz hamar rá fogsz jönni, hogy nemcsak az agyadat, hanem a szívedet is beindítja. Utána már úgysem fogod tudni abbahagyni. Legyen ez klasszikus tánc vagy valami új őrület, mindegyik hozzásegíthet ahhoz, hogy elérd a céljaidat.

 

Felhasznált irodalom:

Expolring your mind- psychology (2017): Self-esteem: The dance of self-love

Exploring your mind- psychology(2017):5 psychological Benefits of Dance

Ian Tucker (2011) Interview with Peter Lovatt: Dancing can change the way you think,The guardian

Peter Lovatt (2012):Dance and the Mind, TedxObserver