„A közös munka egy közös út is egyben.” – Interjú Horváth Gáborral, a The Path Sport Management sportmenedzserével

A modern sport strukturáltabbá válásával a sportolók feladatai is kiszélesedtek. Mára egy sportolónak − a versenyen való teljesítményén felül − médiamegjelenéssel való kötelességei vannak, szponzorokat kell felkeresnie, hosszú távú célokat kell kialakítania, akár az aktív sportkarrierje utáni időkre. Ebben tud nagy segítséget nyújtani egy sportmenedzser vagy egy sportmenedzsment iroda. Idén lett két éves a magyar The Path Sport Management iroda, amely többek között dr. Baji Balázst, Gálfi Dalmát vagy Márton Anitát is az ügyfeleik között tudhatja. Mit csinál pontosan egy sportmenedzsment iroda? Hogyan dolgozik együtt a sportolókkal? Erről kérdeztük Horváth Gábort, a The Path sportmenedzserét. Interjúnk.

Amikor együttműködésre léptek Érdi Máriával, azt írták ki a Facebookra, hogy „A közös cél, hogy dobogós helyezést érjen el a tokiói olimpián!” Önök hogyan tudnak ebben segíteni Máriának?

Egy sportoló számára az elsődleges cél a lehető legjobb eredmény elérése. Ehhez mindenekelőtt az kell, hogy maximálisan a felkészülésre és a versenyre tudjon koncentrálni. Azonban a mai sportéletben számtalan egyéb teendője és kötelessége van egy sportolónak. A sportmenedzser legfőbb feladata, hogy sportolói számára biztosítsa a legjobb feltételeket. Az irodánál fő célunk, hogy azok a sportolók, akik velünk dolgoznak, maximálisan koncentrálhassanak a saját feladatukra, vagyis magára a sporttevékenységre. Egy szóval igyekszünk tehermentesíteni ügyfeleinket, hogy ők a felkészülésükbe fektethessék a lehető legtöbb energiát.

Ahogy mindennek megvan a „pszichológiája”, úgy a menedzsmentje is. Mit kell tudni általánosságban a sportmenedzsmentről?

Ahogy előbb is említettem, a sportoló elsődleges feladata, hogy a sportpályán a legjobb teljesítményét nyújtsa. Emellett fontos, hogy a pályán kívül is építse magát, mert sok esetben a sportteljesítmény önmagában nem képes finanszírozni az életét. Itt jön képbe a sportmenedzser, akinek szerteágazó a feladatköre, hiszen a jogi tanácsadástól kezdve a sajtóval való kapcsolattartáson át egészen a szponzorok megkereséséig rengeteg dolga van. A célja, hogy a sportolójának elismertségét, hírnevét növelni tudja, mert ebből teremthet számára bevételt, valamint a feladatok átvételével megkönnyítse a dolgát a versenyekre való felkészüléshez.

A sportmenedzsmentnek van Társasága, egyetemen lehet tanulni alap- és mesterképzésen egyaránt, eddig mégis keveset lehetett róla hallani. Mi lehetett ennek a hátterében?

A közösségi média térnyerésével a sportolóknak egyre több kihívással kell szembenézniük. Azonban ez a jelenség a sportmenedzsereknek hatalmas lehetőségeket biztosított. Hiszen ahhoz, hogy a sportolók sikeresek legyenek, már nem elég csak szimplán a jó sporteredmény, a pályán kívül is meg kell hogy mutassák magukat. A figyelmük és energiájuk többfelé irányul, ezért egyre nagyobb szükség van a profi segítségre, hogy valaki keretet és rendszert adjon a feladataiknak, valamint rávilágítson arra, hogy mit és azt miért is kell csinálni.

Dudás Hunor a The Path ügyvezető-tulajdonosa, Danko Lazovic a Videotonhoz szerződésekor és dr. Pákay Péter a The Path társtulajdonosa.

Miben különbözik a The Path a többi sportmenedzsment irodától?

Már az iroda neve is utal arra, hogy ügyfeleinkkel a közös munka egy közös út is egyben, amelyen elkísérjük őket, s nem csupán a sportkarrierjük végéig, de az ezt követő szakaszban is szeretnénk segítséget nyújtani nekik, hiszen talán a legtöbb sportolónak ez a legnehezebb szakasz az életében. Természetesen mi sem hagyjuk őket magukra. Ehhez nélkülözhetetlen a kölcsönös bizalom, ennek kialakítása, úgy gondoljuk, elengedhetetlen a hatékony munkához.

Ezen felül a The Path dimenziókban gondolkodik.

Míg más sportmenedzsment irodák egy-egy területre fókuszálnak – például kézilabda vagy labdarúgás –, addig a The Path több piacon is jelen van. Az első ilyen piac a labdarúgás, azon belül is a felnőtt és az utánpótlás részre osztva. Ezen felül foglalkozunk egyéni sportolókkal, illetve a negyedik szegmens a különböző sportos projektek. Ilyen például a teqball és a mini-foci. Továbbá mi nem csupán versenytársat látunk a többi sportmenedzsment irodában. Dolgoztunk már együtt hasonló profilú cégekkel, akik szintén nyitottak voltak az együttműködésre. Úgy gondolom, hogy ez a fajta mentalitás viheti előre nemcsak a sportolókat, hanem az egész magyar sportélet eredményességét is.

Talán dr. Baji Balázs az egyik legismertebb ügyfelük. Hogy gondolja, Önök nélkül mennyire lenne „sikeres”?

Balázs az a fajta ember, aki bármibe is kezd bele, abban a legjobbját akarja nyújtani. Kitűnő példa erre az október elején rendezett Úszó Világkupa Budapesten, ahol különböző sportágak bajnokai mérték össze erejüket a vízben, ő ott is elsőként csapott a célba. Úgy gondolom, ő képes az élet minden területén megállni a helyét, mi pedig igyekszünk neki mindent megteremteni ehhez. Nem állhatunk oda senki helyett a rajthoz,

de ha a sportolóink tiszta fejjel versenyezhetnek, akkor már valamit jól csináltunk.

Ahogy dr. Baji az Influencer Fesztiválon említette, a követőinek követendő értékeket is kell mutatnia. Önök mint sportmenedzsment iroda, figyelembe veszik a sportoló karakterét? Volt már olyan ügyfelük, akivel összeegyeztethetetlenek voltak az értékeik?

Természetesen a sportoló személyisége fontos szerepet játszik a márkaépítésében. Ha csak a szponzorációról beszélünk, láthatjuk, hogy a cégek olyan karaktereket keresnek, akik hitelesen tudják megjeleníteni az általuk felvázolt értékeket. Ezért fontos a tudatos építkezés, azokat a sportolókat kell az adott cégekhez társítani, akikkel egyezik az értékrendjük és fordítva. Szerencsére ezen a téren eddig nem volt jellemző az összeférhetetlenség. Azonban, ha alapvető különbségek vannak, akkor nem szabad erőltetni a közös munkát, az senkinek sem tesz jót.

Mitől függ az Önök sikere mint sportmenedzsment iroda? Az adott sportolók sikerességétől?

Egyrészt a sportolóink sikerességétől a pályán és azon kívül egyaránt. Másrészről pedig az általuk adott visszajelzésektől, hogy mennyire elégedettek a munkánkkal. Annyira vagyunk jók, amennyire a sportolóink szerint!

Hogyan alakítják ki a sportolóval a közös célokat?

Minden egyes együttműködést egy személyes beszélgetés előz meg, hiszen ha nincs meg a kémia, akkor nem érdemes egymás idejét rabolni. Van egy kép, amit mi látunk a sportolóról, hogy hol tart most és mekkora potenciál rejlik benne, illetve a sportoló is rendelkezik egy saját képpel önmagáról. A közös munka akkor kezdődik, ha ezekben is nagyrészt egyezik a véleményünk. Tehát előzetesen közösen határozzuk meg a kitűzött célokat, majd ehhez mérten alakítjuk már a tervet és a tennivalókat.

Hogyan tud a The Path segíteni a sportolóknak a sportolói karrier utáni úton, a duális karrier építésében?

A korábban említett első beszélgetés során már előkerül ez a kérdés. Hogyan látja magát a sportolói a karrierje után? Mi az, amiben el tudja képzelni magát? Ezekre a kérdésekre adott válaszokat már beépítjük a hosszú távú terveinkbe. Például ha egy sportolót érdekel a főzés, akkor már olyan irányban dolgozunk a marketingjét illetőleg, hogy minél többször találkozzanak vele ezen a téren a követői és a közvélemény. Számos példát említhetnék. A lényeg, hogy tudatosan kell törekednünk és dolgoznunk mindezeken, hogy a sportoló fel tudjon készülni a pályafutása befejezésére.

Az ügyfeleik között van gátfutó, profi dartsos és vitorlázó is. Van-e szerepe Önöknek abban, hogy egy sportág itthon ismertebb és közkedvelt legyen?

Elsősorban a sportolók tudnak ezen változtatni sportsikereikkel, illetve a népszerűségük növelésével akár sporton kívüli tevékenységekkel. Ebben viszont természetesen a sportmenedzsereknek is szerepük van, hiszen tudatos építkezéssel segíthetnek ezt előremozdítani.

Az előző felsorolást folytatva ugyanakkor van teniszező és futballista is az ügyfelek listáján. Mennyiben más menedzselni a különböző sportolókat a különböző sportágakban?

Ez az egyik nehézsége és egyben szépsége is ennek a szakmának, hogy ahogyan nincs két egyforma nap, úgy nincs két egyforma sportoló sem. Ezért nagyon fontos a személyes, bizalmi kapcsolat kialakítása, hiszen ismerned kell őket, hogy megtudd, kinek miben és hogyan tudsz a leginkább segíteni. Mi erre törekszünk az első perctől kezdve, hogy megteremtsük azt a légkört, amiben hatékonyan tudunk dolgozni a sportolóval.

Dudás Hunor a The Path ügyvezető-tulajdonosa, dr. Baji Balázs és dr. Bogdán Csaba a The Path társtulajdonosa az Év Sportolója Gálán.

Sportmenedzserként szervezik az ügyfeleik mindennapjait és felkészüléseit is. Ez utóbbihoz nemcsak a fizikai és taktikai, hanem a mentális felkészülés is tartozik. Adhatnak olyan tanácsot, hogy egy sportoló a felkészülése alatt sportpszichológushoz járjon?

Sok szakemberrel dolgozunk együtt, akik között van személyi edző, sportpszichológus, coach, egyéni edző vagy éppen nyelvtanár. Minden sportoló más, mindegyiküknek másra van szüksége az adott pillanatban. Nekünk az is feladatunk, hogy tudjuk, mire van szüksége ügyfeleinknek, de tudjuk azt is ezt hol, kitől kaphatják meg professzionális körülmények között. Ennek összehangolása is könnyíti a sportolóink munkáját.

Idén ünnepelte a második születésnapját a The Path, máris számos ügyfele van az irodának. Mi a következő lépés? Milyen terveik vannak a jövőre tekintve?

Nincs két egyforma nap, emiatt szeretnénk minden nap tanulni, fejlődni, és ezáltal az ügyfeleinket még magasabb színvonalon kiszolgálni. Elsősorban az a szándékunk, hogy a jelenlegi sportolóinkat maximálisan segítsük a céljaik megvalósításában. Másodsorban pedig az eddig és a jövőben felvértezett tudásunkkal szeretnénk a jövő sportoló generációját is hozzásegíteni a sikerekhez.