Ajándékozunk vagy szeretjük egymást? – Az amerikai karácsonyról

Az amerikaiak több mint 500 milliárd dollárt költenek karácsonyi ajándékokra évente. Átlagosan 300 és 500 dollár közötti összeg értékében vásárolnak egy gyerekre. Ezeknek a drága ajándékoknak a fele viszont a kukába kerül. Ajándékozásnál tehát az érték a lényeg vagy az ajándék milyensége? Milyen kulturális különbségek mutatkoznak? Mitől lesz boldog a karácsony?

Az európai kultúrában a karácsony a szeretet ünnepét és a hála kifejezését jelképezi. Magyarországon Jézus születésén és a vallásos tölteten van a hangsúly. Ezzel szemben Amerikában a hála kifejezésének egy külön ünnepe, napja van, a hálaadás. Ezen a napon szintén összegyűlnek az emberek és szeretteik, hálát adva egymásnak és mindannak, amijük van. A karácsony viszont főként az ajándékozásról szól. Ezt is jelképezi, hogy nem Jézus, az anyagi javaktól független személy áll a központban, hanem a Mikulás. A Mikulás az anyagias, materiális dolgokat jelképezi, mint az ajándékozás. Tehát pontosan ellentéte annak, amit Krisztus szimbolizál nálunk.

Személyes, szubjektív tapasztalatok alapján a hangsúly valóban az ajándékozáson van Amerikában. Tömérdek ajándékot, szebbnél szebb játékokat kapnak a gyerekek. A Magyarországon megszokott izgatott, sokszor feszült, de mégis meghitt és szeretetteljes hangulat elveszik a sok ajándék között. Ezzel szemben a november végén megtartott hálaadás kompenzálja a karácsonyból kiesett meghittséget. Az USA-ban a karácsonyt és a hálaadást nem lehet szétválasztani, mivel a hálaadással kezdődik a karácsonyi várakozás időszaka.

Az ajándékozás egyre nagyobb szerepet kap karácsonykor.

Határ a csillagos ég

Az amerikaiak több mint 500 milliárd dollárt költenek karácsonyi ajándékokra évente. Átlagosan 300 és 500 dollár közötti összeg értékében vásárolnak ajándékot egy személynek. Ezen kívül minden évben egyre inkább növekszik a karácsonyra szánt összeg mennyisége. Az emberek egyre több pénzt költenek évről évre karácsonyi ajándékokra. Ezeknek az értékét pénzben mérik és nem a személyes jellegben. Sokan azt gondolják, hogy minél nagyobb értékben vesznek ajándékot, annál jobb és értékesebb a meglepetés. Valóban így van ez?

Milyen szociális magatartásminták befolyásolják az ajándékozást?

Az, hogy milyen ajándékot adunk, befolyásolja a társadalomban elfoglalt helyünket és státuszunkat. Az ajándék értékét és milyenségét tehát meghatározza milyen a viszonyunk az ajándékozottal. Ha egy magasabb státuszban lévő személynek veszünk ajándékot, általában többet költünk rá, mintha pozícióban alattunk lévő embernek vásárolnánk, ezzel is kompenzálva a kapcsolatban elfoglalt helyünket. Ezen kívül az ajándékozás kötelezettséggel is jár. Ennek a kötelezettségnek a középpontjában a reciprocitás áll. Tehát ha tudjuk, hogy valaki meglepetéssel készül, akkor mi is adni fogunk neki valamit, még akkor is, ha ezt egyébként nem tennénk. Továbbá az ajándék milyensége visszajelzést ad mind a két fél kapcsolatban elfoglalt helyéről. A fogadó jólétére, társadalomban elfoglalt helyére és az adományozóval való kapcsolatára is hatással van. Eszerint kiválthat kisebbrendűségi érzést, szimpátiát, hatalmat és befolyásolja érzéseinket is.

Egy felmérés szerint az emberek egy dologban értenek egyet az ajándékozás kapcsán:

pénzt adni illetlenség.

Kutatások szerint, ha pénzt adunk valakinek, azzal leértékeljük a kapcsolatot, mivel pénzzel helyettesítjük az ajándék személyes jellegét.

Mi teszi meghitté a karácsonyt?

Karácsonykor Jézus születését ünnepeljük. Maga az ünnep a szeretetet szimbolizálja. Hálát adunk egymásnak és összegyűlünk szeretteinkkel.

Egy vizsgálat során kimutatták, hogy azok a családok élik meg boldogabban a karácsonyt, akiknél az ünnep vallásos töltete van központban. Ezzel szemben azoknál a családoknál, akik főként az ajándékokra koncentrálnak és nagymértékű költekezésekbe bocsátkoznak, alacsonyabb jóllétet mutattak ki. Ezen kívül a környezettudatos személyek is boldogabbak karácsonykor, mint az ajándékokra koncentráló társaik. Összességében a kutatás kimutatta, hogy a mai modern ajándékközpontú karácsonyi hangulat rombolja a jóllétünket. Ezzel szemben, akiknél a karácsony vallásos töltete van központi szerepben, és másokon segítenek ebben az időszakban, elégedettebben és békésebben élik meg a karácsonyt.

 

Felhasznált szakirodalom:

Webley, P., & Wilson, R. (1989). Social relationships and the unacceptability of money as a gift. The journal of social psychology129(1), 85-91.

Schwartz, B. (1967). The social psychology of the gift. American journal of Sociology73(1), 1-11.

Kasser, T., & Sheldon, K. M. (2002). What makes for a merry Christmas?. Journal of Happiness Studies3(4), 313-329.

Downs, A. C. (1983). Letters to Santa Claus: Elementary school-age children’s sex-typed toy preferences in a natural setting. Sex Roles9(2), 159-163.


Iratkozz fel hírlevelünkre!