Multitasking? Felejtsd el! A jövő munkastílusa a mindfulness

Tudtad, hogy átlagos irodai dolgozó figyelme 11 percenként elkalandozik a munkájáról? Hogy a multitasking a hatékony munkavégzés legfőbb gyilkosa? Hogy van egy szemlélet, aminek segítségével összehozható az egészség és a profit maximalizálása? A jövő munkastílusa a jelen pillanatra fókuszál: ez a mindulness alapú munka! Dr. Szondy Máté és a Mindset Pszichológia ennek lehetőségeit kutatja most.

A stressz univerzális része a legtöbb ember életének. Funkcióját tekintve alapvetően egy adaptív, túlélési mechanizmus, mely a veszélyre való gyors reakció, az üss vagy fuss válasz aktiválása érdekében alakult ki. Ez az ősember számára a havi egyszeri pumatámadás kivédésére tökéletesen adekvát volt, a 21. század emberének testét és elméjét – mivel benne már szinte folyamatosan fenn áll ez a készenléti állapot – elképesztően megviseli. Az állandó stressztől boldogtalanok vagyunk, de tönkre teszi a szívünk és az agyunk is. A legnagyobb probléma mégis abból ered, hogy helyesen gondolkozni sem tudunk tőle. A kognitív stressz ugyanis az agynak pont ugyanolyan, mintha egy vadállat akarná épp felfalni (stresszhormonok termelődnek, a vércukor szint megnő stb.) szinte teljesen állandósulva, minden nap, órákon át lehetetlenné téve, hogy figyeljünk, és jelen legyünk abban, amit éppen csinálunk.

Ráadásul a stressz energiaigényes állapotának folyamatos aktiváltsága miatt rövid időn belül erőforrás hiány alakul ki az agyban, melyre egyes területek szabályozásával válaszol. A legelsők közt szerepel a prefrontális kéreg, ami alapvető fontosságú a magatartás, a társadalmi élet (normáknak alárendelődés) és a döntések irányításában. Ismerős lehet az érzés, ahogy például nem jut eszünkbe a válasz egy vizsga alkalmával, hiába tanultuk meg korábban, hiszen a stressz hatására a tiszta gondolkodás gátlódik.

Ha a testnek nem hiszünk, higgyünk a pénznek

Sokkal érdekesebb azonban ennek a vállalati implikációja. Ha egy munkavállaló stresszes, beteges, nem hoz jó döntéseket, gondolkozni sem tud, lássuk be: pocsék munkaerő.

A WHO adatai alapján évente összesen 300 milliárd dollárba kerül az amerikai vállalatoknak a stresszhez köthető betegségekből származó kiesés.

És ez a költségek megjelenésének csak az egyik ága. A termelékenység már jóval előbb a direkt kiesés előtt csökkenni kezd, de számos más tényező sincs ebben felmérve, mint például az elvesztett kreativitás, innováció költségei sem. A megoldás a tudatos jelenlét állapota, azaz a mindfulness.

Mi az a mindfulness?

A mindfulness nem egy technika, vagy egy módszer, hanem egy stádium, amikor a figyelmünk a végzett cselekedetre tudjuk fókuszálni, és ott is tudjuk tartani. Át tudjuk adni magunkat az adott cselekedetnek, a beszélgetőpartnerünknek, de mindfulness lehet a futás, vagy ahogy érezzük egy ételben a különböző alapanyagok ízét. Ahhoz, hogy mindfulak lehessünk, szemléletbeli változásra van szükségünk. Különböző formális technikák, például meditáció és informális módokon lehetünk jelen az adott pillanatban, és ezek rendszeres gyakorlása kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá tesz minket. Valamint javítja figyelmi képességeinket és segít a stressz hatásainak mérséklésében.

A Mindset Pszichológia Dr. Szondy Mátéval együttműködve kutatja a munkahelyi mindfulnessben rejlő lehetőségeket. Segíts nekünk, hogy többet megtudjunk munkavégzési szokásaidról ennek a kérdőívnek a kitöltésével. Mindössze 2 percet vesz igénybe, és a kitöltést követően mutatunk egy egyszerű meditációs technikát, amivel már ma elkezdheted beépíteni a mindfulnesst az életedbe!


Iratkozz fel hírlevelünkre!