Kiszállnál a mókuskerékből? – 4 egyszerű tipp, ha támad a kiégés

A kiégés egyike napjaink legsürgetőbb problémáinak. Szinte végeláthatatlan a cikkek és kutatások sora, melyek a burnout okaival és diagnosztizálásával foglalkoznak. Ám méltatlanul kevés szó esik arról, mit tehetünk hétköznapi munkavállalóként, ha a kiégés jeleit tapasztaljuk magunkon. Hasonló cipőben jársz? Érdekel, mi a megoldás a problémádra? Ha igen, olvass tovább!

A kiégés, vagyis a burnout mind alkalmazotti, mind munkáltatói oldalról komoly problémát jelent. Diagnosztizálásában három központi tényező játszik szerepet. Az első az érzelmi kimerültség, ami mind a munkahelyünket, mind magánéletünket érintheti. A második fontos kritérium a deperszonalizáció, vagyis az elidegenedés másoktól. A szakemberek harmadik pillérként az énhatékonyság drasztikus csökkentését, a dolgozói teljesítmény romlását említik.

Ha az utóbbi időben szinte robotpilóta-üzemmódban végzed a feladataidat, és úgy érzed, semmi örömöt sem lelsz a munkádban, ez a cikk neked szól! Négy egyszerű tippet mutatunk, melyek segítségedre lehetnek a kiégés elleni harcban. Nézzük, melyek ezek!

  1. Mi a legnagyobb stresszforrás a munkahelyeden? Azonosítsd, és ne félj tenni ellene!

Végeláthatatlan túlórák, kontrollvesztés érzése, jutalmazás hiánya, rossz munkahelyi légkör, tisztességtelen bánásmód, illetve értékrendbeli különbségek.

Kutatások szerint ez az a hat terület, melyek a legnagyobb eséllyel vezethetnek munkahelyi kiégéshez.

Sokan szinte az összes fenti problémát tapasztalják, viszont felmondani sem szeretnének. A jó hír, hogy még ekkor sincs minden veszve, sőt! Ha így érzel, munkahelyváltás helyett érdemes lehet a probléma megváltoztatására irányuló erőfeszítéseket tenned. Beszélj a kollégákkal vagy állj felettesed elé, és mondd el, mi zavar! Ha megoldási javaslatokat is kínálsz, munkatársaid és főnököd számára is egyértelművé válik, hogy a munkahelyed fontos neked.

Mások munkájának elvégzése és a kiégés között erős az összefüggés.
  1. Ne dolgozz mások helyett is! Csak azzal foglalkozz, ami valóban a te feladatod!

Mások feladatainak átvállalása szinte törvényszerűen túlórával jár, ez pedig az egyik vezető oka a kiégésnek. Vedd sorra, milyen feladatokat végzel egy átlagos munkanapodon, és iktasd ki mindazokat, amik valójában nem a te kötelességeid!

Az igazán lelkiismeretes és a nagyon magas teljesítménymotivációjú dolgozók fokozott veszélyben lehetnek, ha a kollégák munkájának elvégzéséről van szó. Előfordulhat, hogy pusztán a segítés vágya vezérli őket, de az sem kizárt, hogy képtelenek nemet mondani. A mások helyetti munkavégzés a perfekcionizmussal is összefügghet. Ilyenkor úgy érezzük, csak mi vagyunk képesek elég pontosan és alaposan dolgozni. „Jobb, ha én csinálom, ő úgysem tudná ilyen jól…” Neked ismerős a gondolat?

  1. Húzz éles határvonalat a munka és a magánélet közé!

Minden szabadidőd felemésztheti, ha képtelen vagy megfeledkezni a munkahelyi feladataidról. Néhány cégnél általános, hogy az alkalmazottak a munkaidő lejárta után is tovább dolgoznak.

Neked is a munkával van tele a fejed, még késő este is?

Hagyd a laptopod az irodában, hogy az otthon töltött idő tényleg a feltöltődésről szólhasson! A munkahelyi telefonnal ugyanez a helyzet: hétvégére kapcsold ki, vagy tedd el egy fiók mélyére! Ha elválasztod a munkát az életed többi részétől, az így felszabaduló időben végre azzal foglalkozhatsz, ami számodra igazán fontos.

Nagy fokú stresszel járhat, ha a munka a magánéletünket is uralja.
  1. Figyelj oda a tested jeleire!

Ha éjjelente kevesebb mint 7 órát alszol, könnyen kimerültté válhatsz. Ha kihagyod a reggelit, és napközben is csak gyorsan bekapsz pár falatot a kávéd mellé, azt a közérzeted mellett a munkahelyi teljesítményed is bánja. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a testmozgás szerepét sem, hiszen ez az egyik legjobb választás, ha stresszkezelésről vagy az immunrendszer erősítéséről van szó. Ha ülőmunkát végzel, már az is sokat lendíthet a munkahelyi hatékonyságodon, ha időnként felállsz az íróasztaltól és átmozgatod a tagjaidat.

Ha elkezdesz tudatosan figyelni arra, hogy kipihend magad, kiegyensúlyozottan étkezz és aktív életet élj, hamar érezni fogod a változást!

Természetesen e módszerek mellett számos más lehetőséged is van, ha a kiégés jeleit tapasztalod magadon, ám a fenti négy tipp tökéletes kiindulópont lehet. Próbáld ki őket, és figyeld, mi történik! Ha úgy érzed, már nincsenek eszközeid a kiégés elleni küzdelemben, ne félj szakértő segítséget kérni, hiszen az élet túl rövid ahhoz, hogy mókuskerékben éld!

 

Felhasznált irodalom itt, itt és itt található. 


Iratkozz fel hírlevelünkre!