Crossfit – kulcs a fizikai és pszichés jólléthez

Crossfit. Egy napjainkban feltörekvő fitnesz irányzat, vagy életmód? Minek köszönheti az elsöprő népszerűségét? Milyen tényezőkkel segít egyszerre elérni számunkra a sokszor hőn áhított fizikai és pszichés jóllétet? Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a válaszokat.

A Crossfit egy olyan sajátos edzésrendszer, amely alapjaiban a funkcionális edzés eszköztárára (súlyemelés, gimnasztikai és állóképességi sportok) épít. Az irányzat kitalálója Greg Glassman, aki tizenéves korában tornászként kezdte sportpályafutását. Társaihoz képest nem ért el különösebben kiemelkedő eredményt, ezért arra a következtetésre jutott, hogy ha szeretne fizikailag fejlődni, nem elég, ha szimplán sportágspecifikus gyakorlatokkal edzi magát. A saját testsúlyos edzés mellett biciklizett és súlyemelésre járt. Az új edzési módszere segítségével szépen fokozatosan erősödött, míg a végén már a versenyeken is maga mögött tudhatta tornász társait. Glassman ezen tapasztalatára alapozva – tudniillik hogy a fizikumunk hatékony fejlesztése érdekében nem elég egy területen jónak lennünk – 2000-ben létrehozta az új edzésrendszert, amely akkora népszerűségnek örvend, hogy mára több mint 15000 hivatalos Crossfit-terem működik világszerte.

A Crossfit ideológiája, célja

A Crossfit célja a minél jobb általános felkészültség elérése.

A megfelelően összeállított edzésprogram segíti a sportolót abban, hogy bármilyen feladatot is kelljen végrehajtania, azt a lehető legmagasabb szinten tudja véghezvinni a saját fizikai állapotához mérten úgy, hogy az alábbi alapkészségek mindegyikét egyszerre fejlessze:

  1. Szív- és érrendszeri állóképesség
  2. Kitartás
  3. Hajlékonyság
  4. Erő
  5. Robbanékonyság
  6. Sebesség
  7. Koordináció
  8. Teljesítmény
  9. Egyensúlyérzék
  10. Pontosság

A fent felsorolt készségeket pedig több sportág segítségével lehet fejleszteni, mint például torna, futás, súlyemelés, magas intenzitású aerob munka.

A Crossfit lényege, hogy a fizikai alapkészségek mindegyikét egyszerre fejleszti.

A jól összeválogatott edzéstervnek köszönhetően egy Crossfit-órán hangsúly kerül a három legfontosabb területre, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy fizikailag valóban hatékony testmozgást vigyünk véghez. Ezek a területek az alábbiak:

  1. Metabolikus rendszer felturbózása,
  2. Zsírraktárak mobilizálása,
  3. Erő- és állóképesség növelése.

A Crossfit lényege, hogy tisztán meghatározza a távolságokat, súlyokat, specifikus mozgásokat, időtartamot, ezáltal válik mérhetővé a teljesítmény és a készségek fejlődése.

A Crossfit pszichés hatása

Számos kutatás górcső alá vette már a testmozgás jótékony pszichés hatásait. Kimutatták, hogy a rendszeres testmozgás javítja a hangulati állapotot, fokozza a testtudatosságot és a növekvő fizikai kompetencia, valamint a tudatosabb testkép érzésén keresztül növeli az önértékelést.

Korábban már kifejtettük, hogy a Crossfit fizikai hatékonyságát tekintve miért emelkedik ki a többi sportág közül, de vajon mik azok a pszichés tényezők, amik csábítóvá teszik számunkra ezt az edzésformát?

Richard Ryan és Edward L. Deci nevéhez fűződő öndeterminációs elmélet kimondja, hogy

az embernek három alapvető, vele született szükséglete van: az autonómia, a kompetencia és a társas hovatartozás.

Eszerint belső motivációnk van arra, hogy önállóak legyünk, megéljük tevékenységeink területén a hatékonyság érzését, valamint hogy kapcsolatokat tudjunk kialakítani másokkal. Amikor ezek a szükségleteink teljesülnek, akkor vagyunk produktívak, motiváltak és boldogok. A Crossfit-sportolók ezt a három alapszükségletet élhetik meg az edzések során, hiszen a sportág

  1. Biztosítja az autonómia érzését azáltal, hogy választási lehetőséget ad arra, hogy fizikai állapotunkhoz mérten végezzük a feladatokat.
  2. Eredményesség érzését adja azáltal, hogy az edzés során mindig új készségeket tudunk elsajátítani, valamint érezhető edzésről edzésre a fokozódó teljesítőképesség, amiről rendszeres visszajelzést is kapunk.
  3. Közösségi élményt nyújt, hiszen az edzések kisebb-nagyobb csoportokban zajlanak, akik biztatják, támogatják egymást.

Emellett a Crossfit-edzés biztosítja az állandó változatosságot is művelői számára azáltal, hogy minden nap más-más gyakorlatsort állítanak össze az edzők, ezáltal elkerülve azt, hogy hosszú távon unalmassá, kiszámíthatóvá váljanak számunkra az órák.

A fentiek alapján láthatjuk, hogy a Crossfit nem csupán egy edzésforma, amelynek a fizikumunkra gyakorolt kiemelkedő hatása van, hanem számos jótékony hatással bír a pszichénkre is: erősíti az autonómia, kompetencia, társas kötődés érzését, ezek révén pedig pozitívan hat a hangulatunkra és önértékelésünkre egyaránt.

 

Felhasznált irodalom:

Köteles, F., Kollsete, M., Kollsete, H. (2016). Psychologgical Concomitants ofCrossfit Training: Does More Exercise Really Make your Everyday Psychological Functioning Better? Kinesiology. 48(2016)1:39-48.

Bailey, B., Benson, A., Bruner, M. (2017). Investigating the organisational culture of CrossFit. International Journal of Sport and Exercise Psychology.

Sibley, B., Bergman, S. (2017).  What keeps athletes in the gym? Goals,psychological needs, and motivation of CrossFit participants. International Journal of Sport and Exercise Psychology.


Iratkozz fel hírlevelünkre!