„Az alkoholra szocializálás nem az egyetemen kezdődik” – indul a Száraz November

Az idei Száraz November kampány témája a kockázatos egyetemi ivás. A megnyitón egyetemisták beszéltek arról, hogy milyen nehézségeket jelent számukra az egy hónapos nem ivás vállalása.

Idén már negyedik alkalommal indul el a Kék Pont Alapítvány Száraz November kampánya, melynek célja, hogy a résztvevők számára segítse elkerülni a problémás, mértékvesztett ivás kialakulását, és inkább a mértékletes alkoholfogyasztásra szocializáljon. A résztvevők egy hónapig nem isznak alkoholt, és ennek során tudatosan megfigyelhetik a bennük keletkező feszültségeket, változásokat. A környezet reakciói és a kihívással kapcsolatos nehézségek arra is jó lehetőséget adnak, hogy meginduljon egy beszélgetés az alkoholfogyasztással kapcsolatban, megkérdőjelezzük, amit alapvetőnek gondolunk, hogy például bizonyos szituációkban valóban szükségünk van-e az alkoholra, és milyen szerepet játszik ebben a társadalmi nyomás. Akik már végigcsinálták a programot, olyan pozitív hatásait tapasztalhatták, mint a jobb alvás, több energia, fogyás, sörhas csökkenése, jobb éberség és a nemet mondás képességének erősödése.

Persze belevágni ebbe a kihívásba sok ellenállást is szülhet a környezet felől, így sokan az elején különböző elkerülő stratégiákhoz folyamodnak az alkoholmentes hónap során, mondjuk kiöntik az italt, amikor mások nem látják, vagy titokban alkoholmenteset isznak. Az azonban, hogy van a Száraz November mint mozgalom, és egyre többen ismerik, kapaszkodót nyújthat ezekben a helyzetekben, könnyebb így felvállalni a nem ivást, mintha egyedül, saját ötlettől vezérelve csinálnánk.

Kockázatos ivás

„Azt szeretnénk, hogy olyanok vegyenek részt a programban, akik isznak, és szeretnének is inni, de nem akarják, hogy ez problémássá váljon” – emelték ki a szervezők az idei kampány megnyitóján. A Száraz November elsősorban tehát azoknak szól, akik a kockázatos ivás kategóriájába esnek, azaz átlagosan heti 14 egység alkoholt vagy annál többet fogyasztanak.

A kockázatos ivás azt jelenti, hogy fennáll annak a lehetősége, hogy egy nehezebb élethelyzetben az ivás problémássá váljon.

Azoknak, akik már problémás ivónak számítanak, azaz nem tudnak kontrollt gyakorolni az alkoholfogyasztásuk felett, a józanság szól, nem a száraz november. Az ő esetükben úgy tartják, hogy nem tanulható újra a kontroll (ezért is működnek úgy például az Anonim Alkoholisták gyűlései és a más, leszokást segítő programok, hogy tartósan teljes absztinenciát kell tartani azt vallva, hogy az alkoholizmus nem múlik el). A száraz november lényege a mértékletesség kialakítása, ami egy gyakorlással elsajátítható készség.

Fókuszban az egyetemisták

A kampány idén kiemelt figyelmet fordít az egyetemistákra mint az alkoholfogyasztásban erősen érintett korcsoportra. Demetrovics Zsolt, az ELTE PPK dékánja nyitóbeszédében elmondta, hogy a tízes évek vége, húszas évek eleje jelentős időszak olyan szempontból, hogy ilyenkor jelenik meg az alkalmi (általában bulizáshoz kötött), nagy mértékű alkoholfogyasztás. Ennek inkább akut következményei vannak, és sok esetben lecseng az egyetemi évek végével, de van, ahol elhúzódik és problémássá válik.

A statisztikák szerint az egyetemistáknak csak 10 százaléka nem fogyaszt alkoholt, ami az átlag, azonos korú populációban 32 százalék, így itt jelentős eltérésről van szó. Férfiaknál az alkoholfogyasztás 20-25 éves korban tetőzik, nőknél laposabb az ív, de inkább 35-40 éves korban van a csúcs.

A megnyitón egyetemisták is beszéltek a tapasztalataikról, akik már végigcsinálták a száraz novembert. Volt, aki kiemelte, hogy az alkoholra szocializálás nem az egyetem kezdődik, hanem már a gimnáziumi évek alatt is megvan az a tudat, hogy

„ha egyetemre megyek, innom kell, nekem erre fel kell készülnöm”.

Egyúttal az egyetem kiugrást is jelenthet ebből a kultúrából – míg egy középiskolában sokkal inkább erőltetett lehet a baráti társaságokban az ivás, az új közösségbe (és esetleg lakóhelyre) kerülés megadja azt a lehetőséget, hogy olyan csoportokhoz csatakozunk, ahol nem e köré szerveződik a közösségi élet. Az egyik megszólaló például tudatosan kimaradt egyetem alatt a gólyatáborból és más, iváshoz köthető programokból, de nem érezte úgy, hogy ezzel lemaradt volna valamiről, ne tudott volna beilleszkedni, mert inkább hozzá jobban passzoló helyekre járt és ott szerzett barátokat.

Azt egyébként a PPK HÖK egyik tagja is elmondta a megnyitón, hogy az egyetemi programokon nagyon nehéz elkerülni, hogy ne legyen ivás, ez annyira benne van a kultúrában, a szocializációban, és ez a legegyszerűbb eszköz, hogy az emberek feloldódjanak, beilleszkedjenek egy új közösségbe. Ezzel együtt igyekeznek már egyre több alternatívát kínálni azoknak is, akik nem így szeretnének közösségi életet élni, és szerveznek társas esteket, film klubokat is.

Az egyetemisták általános tapasztalata a száraz novemberrel kapcsolatban, hogy gyakran értetlenségbe vagy erős ellenállásba ütköznek a környezetük felől. A lányoknál az első reakció általában a „Terhes vagy?”, vagy „Kocsival jöttél?”, de olyan is volt, akitől azt kérdezték, hogy

„A családban gondok vannak az alkohollal, azért nem iszol?”.

A fiúknál kicsit más a helyzet, mert „bírni a piát” a magyar kultúrában inkább a maszkulinitáshoz van kötve, ezért sokat inni presztízskérdésnek is számíthat bizonyos közösségekben. Náluk a nemet mondást a „Gyenge vagy!” és hasonló megjegyzések kísérik, vagy rászállnak az illetőre, és egész este arra biztatják, hogy igyon. „Vidéken problémát jelentett, aztán új közegbe kerültem, és olyat kerestem, ahol ez nem számít” – mondta el az egyik fiú a megnyitón, a másik pedig megerősítette, hogy „csoportszinten bírni a piát vagány dolog”, és ezzel az elvárással nehéz szembe menni. Fontos azonban kiemelni, hogy felelősségteljesnek lenni is maszkulin, így a nem ivást ennek tükrében pozitívba is lehet fordítani.

Alternatív lehetőségek

Akik belevágnának a kihívásba, azokat több rendezvény és Facebook-csoport is segíti abban, hogy támogatást találjanak és megoszthassák a tapasztalataikat. November 13-án Száraz partit tartanak a Gólyában, ahol arra az estére bezárják az alkoholpultot, és a résztvevőknek olyan játékokkal és szórakozási alternatívákkal készülnek, ahol alkoholfogyasztás nélkül is feloldódhatnak, kikapcsolódhatnak. A kampány együttműködő partnere a Játszóház Projekt is, ahol minden héten társas esttel várják a játszani vágyókat, de lesz a hónap során urban golf verseny is a Kék Pont szervezésében. November 30-án pedig egy közös záróbulival lehet ünnepelni a „Megérkezés napján” azoknak, akik részt vettek a kihívásban.


Iratkozz fel hírlevelünkre!