Kényes témák a vacsoraasztalnál – 8 tipp, hogyan kezeljük őket

Az olyan témák, mint a politika, oktatás, rasszizmus, abortusz vagy vallás nem feltétlenül központi kérdései a mindennapi életünknek, mégis, ha előkerülnek komoly ellentéteket szíthatnak családtagok, barátok, munkatársak között. Az ünnepek alkalmával, amikor igyekszünk minél többet szeretteink körében lenni nagy eséllyel kell szembenéznünk azzal, hogy bizony ezeket a kényes témákat valahogy kezelnünk kell. Annak érdekében, hogy ez minél zökkenőmentesebb legyen az Amerikai Pszichológiai Társaság összeállított 8 jó tanácsot:

1. Találd meg azokat a pontokat, amelyekben egyetértetek!

Lehet, hogy valakivel nem értesz egyet egy bizonyos témában, de ahelyett, hogy durván reagálnál, próbálj meg aktívan figyelni és megérteni a másik álláspontját. Például lehet, hogy más a véleményed az iskolai erőszak okairól, de neked is ugyanúgy fontos, hogy biztonságban tudd a gyermeked. A közös álláspont megtalálása csökkenti a stresszt és enyhíti a nézeteltérések okozta intenzitást.

2. Legyél nyitott és kedves!

A beszélgetések közben próbáld meg kerülni az éles hangvételt és a személyeskedést. Emlékeztesd magad arra, hogy mennyire áll közel hozzád az, akivel beszélsz. Próbáld kerülni azokat a témákat, amikről tudod, hogy vitára adnak okot, főleg a családi találkozók elején, mert ez rányomhatja a bélyegét az egész eseményre. Próbálj meg odafigyelni a szavaidra és a hangvételedre, és ne hagyd, hogy a beszélgetés ellenségessé és támadóvá váljon, mert ez a későbbiekben negatívan hathat a kapcsolatra.

3. Próbálj nyugodt maradni, amikor fokozódik a feszültség!

Igyekezz tudatosan felkészülni azokra a helyzetekre, amik kihoznak a sodrodból. Találj több opciót is, amivel csökkenteni tudod ilyenkor a stresszt. Ha hajlamos vagy arra, hogy impulzívvá válj a feszült helyzetekben, akkor inkább hagyj időt magadnak arra, hogy megnyugodj, és csak utána reagálj. Érdemes különböző relaxációs technikákat elsajátítanod, amivel rövid idő alatt csökkenteni tudod a stresszt (például autogén tréninggel). Addig is próbálj mély levegőket venni, és udvariasan tereld más irányba a beszélgetést.

4. Legyenek céljai a beszélgetésnek!

Megkönnyíti a kommunikációt az is, ha megtalálod azt a célt, amit szeretnél elérni általa. Legyen szó akár szenzitív témáról, például az egészségügyről, fontos tudni azt, hogy mit vársz a beszélgetéstől. Az a célod, hogy megváltoztasd a másik véleményét, vagy csak kíváncsi vagy az övére? Állíts fel magadnak elérhető célokat, ami segít elkerülni a feszült hangnem kialakulását.

5. Fogadd el, hogy nem biztos, hogy meg tudod változtatni a másik álláspontját!

Beszélgetés közben lehet, hogy azt veszed észre, hogy partnered nem ért egyet a véleményeddel, és az érveidet sem fogadja el. Az érzékeny témák esetén a kommunikáció egyébként sem könnyű, ezért fontos felismerni azokat a szituációkat, amikor nem tudsz hatással lenni a másik véleményére. Ilyenkor ne arra törekedj, hogy meggyőzd a beszélgetőpartnert arról, hogy a te álláspontod a legjobb, inkább adj esélyt annak, hogy megismerjétek egymás nézeteit.

6. Teljesen rendben van az, ha nem értesz egyet egy számodra fontos személlyel.

Fontos, hogy elfogadd azt, hogy nem mindig fogsz mindenkivel egyetérteni. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen a személyes véleményed, látásmódod az, ami egyedivé tesz. Lehet, hogy nehéz elfogadni azt, hogy egy hozzád közelálló személlyel nem egyezik az álláspontotok, főleg az érzékenyebb témák kapcsán, de az csak erősíti a kapcsolatotokat, ha minél jobban megismeritek egymás álláspontját.

7. Ismerd fel, hogy mikor kell lezárni egy beszélgetést!

Ha azt látod, hogy a diskurzusnak nem lesz eredménye, akkor próbáld megtalálni a megfelelő pillanatot arra, hogy lezárd azt. Válts témát, vagy javasolj egy olyan tevékenységet, amelyben mindketten jól érzitek magatokat.

8. Legyél proaktív!

Ahelyett, hogy már jó előre azon aggódsz, hogy a családi összejöveteleken melyik kényes téma fog újból előkerülni, gondolj arra, hogy ezek az események azért vannak, hogy összehozzák a családot, nem azért, hogy széthúzzák. Tervezz olyan közös tevékenységeket, amik elősegítik a jó hangulat megteremtését, például közös társasjátékot vagy régi fotóalbumok nézegetését.

 

Felhasznált irodalom:

American Psychological Association. (2019).  Managing conversations when you politically disagree.


Iratkozz fel hírlevelünkre!