A jó ügy támogatása cégen belül kezdődik

Lechner Beáta a versenyszférában kezdte szakmai életútját és hosszabb ideig ott tevékenykedett, később azonban a nonprofit területre átlépve találta meg igazán önmagát. Jelenleg humánerőforrás-vezetőként dolgozik a Bátor Tábornál, ahol kitüntetett figyelmet szentelnek a munka és a család közötti egyensúlynak és ezáltal a munkatársak elégedettségének és jóllétének. Az utóbbiakkal kapcsolatos tapasztalatokról is beszélgettünk interjúnkban.

Lechner Beáta az üzleti tanácsadásból indulva jutott el a humánerőforrás területére, ahol megtalálta azt, amit keresett: egyszerre nyújthat támogatást a kollégáknak és egyúttal egy jó ügyet is szolgálhat.

Milyen út vezetett a jelenlegi állásodig?

Közel tíz évig foglalkoztam üzleti tanácsadással nagy, nemzetközi cégeknél. Majd hat évet töltöttem egy kereskedelmi banknál szervezési, illetve humánerőforrás területen. Szerettem a munkám. Változatos és izgalmas szakmai kihívásokkal találkoztam, és rengeteget fejlődtem a versenyszférában töltött időszakban. Ugyanakkor mindig az motivált igazán, ha más embereket támogathattam, segíthettem a fejlődésüket. Ezért is tanultam a közgazdaságtan után szervezetpszichológiát, és indultam el az üzleti tanácsadástól a humánerőforrás területe felé.

Az igazi nagy váltás a kisfiam, Beni születése volt. Teljesen hétköznapi módon bennem is átalakult, hogy mik az igazán fontos dolgok: emberi kapcsolatok, család, gyerekek. Amikor Beni kétéves lett, kezdett érlelődni bennem a gondolat, hogy ismét szívesen dolgoznék, foglalkoznék szakmai kérdésekkel. Viszont azt is tudtam, hogy már nem szeretnék napi 9-10 órát ülni egy irodában, ezért nem jöhetett szóba, hogy a korábbi pozíciómba térjek vissza. Elkezdtem keresgélni, és ráakadtam egy LinkedIn hirdetésre, amit mintha nekem írtak volna ki: HR menedzser a Bátor Tábornál.

Az első gondolatom az volt: „Hűha! HR témájú, szakmailag izgalmas, rugalmas, részmunkaidő és ráadásul még nemcsak hogy vezetőket és kollégákat támogathatok, hanem mindezt egy jó és társadalmilag hasznos ügy érdekében tehetem, gyerekekért!” Egészen hihetetlen kombináció volt!

Lassan két éve ez az életem, és azt mondhatom, hogy még a kezdeti lelkesedéshez képest is jobban beszippantott az ÜGY, a közeg, a szemléletmód. Egész egyszerűen más úgy kezdeni a munkát nap mint nap, hogy érzem, valami igazán szép és hasznos dologhoz járulok hozzá. Ezáltal valahogy a nehézségeken is könnyebb átlendülni.

Mi az, amit a legjobban szeretsz az új karrieredben?

Elsősorban az ÜGY: egy jó célért dolgozni minden egyes nap. Hatással vagyunk sok-sok ember életére. Nem csak a programjainkon résztvevő gyerekek és családjaik, hanem az önkénteseink és támogatóink szemléletét is formáljuk. Ezáltal egy kicsit jobbá tesszük a körülöttünk lévő világot. Nagyon fontosak az emberek, akikkel együtt dolgozom: kollégák, partnerek, önkéntesek. Rendkívül színesek és sokfélék, mégis közös bennük a jó szándék. Emellett nagyon motiválóak számomra a változatos és kihívást jelentő szakmai feladatok. Van terem arra, hogy a vezetőtársaimmal és a kollégákkal új dolgokat alkossak. Sőt, lehetőségem van végigkísérni a megvalósulást is, legyen szó akár egy vezetői csapatfejlesztés folyamatáról, vagy a teljesítményértékelési rendszerünk újragondolásáról. Feltétlenül megemlíteném még a mindennapokban oly fontos rugalmasságot, és a kedves, laza munkahelyi légkört is.

HR szakemberként mit gondolsz, hogyan segítheti a munkáltató a munkavállalókat a kiégés megelőzésében?

Ezt nagyon nehéz kérdésnek tartom! A kiégés szerintem teljesen egyedi dolog. Nagyban függ az ember személyiségétől és képességeitől, hogy adott feladatkörben és környezetben fenyegeti-e a kiégés veszélye. Így sok esetben inkább személyre szabott megoldások segíthetnek.

Úgy gondolom, hogy ha az ember azt érzi, hogy értelmes és hasznos munkát végez, egy jó célért dolgozik, akkor eleve kisebb a valószínűsége, hogy eljusson a kiégés szakaszába. Ebből a szempontból a Bátor Tábor szerencsés helyzetben van.  A másik oldalról viszont a segítő szakmákban a magas érzelmi megterhelés miatt gyakoribb, hogy a munkatársak egyszerűen telítődnek. Ez már minket is érint: van olyan kollégánk, akinek épp ilyen okból szupervíziós lehetőséget biztosítunk. Ugyanakkor a múltban volt ezzel kevésbé szerencsés tapasztalatunk is. Néhány kollégának a szupervízió egyszerűen nem működött. Nekik inkább az segít, ha rendszeresen mesélhetnek az élményeikről, azaz a vezetőik vagy kollégáik egyszerűen meghallgatják őket.

Általánosságban szerintem bármi segíthet, amit a munka-magánélet egyensúlyáért teszünk. Emellett fontosnak tartom, hogy adjunk lehetőséget a fejlődésre és a napi munkából való kiszakadásra: például képzéseken, inspiráló konferenciákon vagy épp egy coaching folyamatban való részvételre. Ha a munkatársaknak van lehetőségük pihenni, kikapcsolódni és töltekezni, akkor könnyebben elkerülhetik a kiégést. Igyekszünk ezt szem előtt tartani a Bátor Tábornál is.

Lechner Beáta (fotó: Mankovics Dávid)

A Bátor Tábornál mit tesztek a munkatársak elégedettségének és jóllétének fokozása érdekében?

Sok régebbi hagyományunk van a Bátor Táborban, amely támogatja a munkatársak elégedettségének növelését. Ezeket maga a csapat alakította így. Igyekszünk behozni az Ügyet a mindennapokba például történetek és táborozók köszönőleveleinek megosztásával, hogy azoknak a kollégáknak is megerősítést adjunk, akik nem közvetlenül a programjainkon dolgoznak. Erre szolgál az a lehetőség is, hogy évente egy-két alkalommal minden kollégánk csatlakozhat önkéntesként a tábori munkához (szabadság felhasználása nélkül).

Az erős közösség mindig fontos volt a Bátor Táborban. Sok olyan kezdeményezés van, melynek célja, hogy a szabadidőnkben kötetlenül is tudjunk egymáshoz kapcsolódni. A munkatársak által kezdeményezett ilyen jellegű programokra (pl. szauna szeánsz, társasjáték délutánok) önkéntes alapon lehet becsatlakozni. Munkaidőn belül pedig havonta rendezünk összirodai reggeliket különböző munkacsoportok szakmai témájú előadásaival, illetve szerdánként együtt ebédelünk a közösségi térben, kötetlen beszélgetés mellett.

Régebbi hagyománya van annak is, hogy a lehetőségekhez mérten rugalmas munkavégzést teszünk lehetővé a kollégák számára. Ez azért is lényeges, mert ezzel igyekszünk ellensúlyozni, hogy számos programunk, beleértve az adományszervezési rendezvényeinket is, este vagy hétvégén zajlik. A legtöbb kollégánk számára megoldható, hogy bizonyos napokon otthonról dolgozzon, és egy éve hivatalosan bevezettük a pénteki home office-t is.

Van pár olyan kezdeményezés, amelyre az elmúlt két-három évben kezdtünk el tudatosan odafigyelni. A vezetőség például egyre nyíltabban kommunikál a munkatársakkal, ezzel sikerült elérnünk, hogy a csapat sokkal inkább magáénak érezze a stratégiánkat, és jobban megértse még a nehezebb döntéseket is. A szűkös anyagi forrásaink ellenére is egyre több lehetőséget biztosítunk a munkatársaknak a képzéseken és konferenciákon való részvételre, illetve a tapasztalatcserére a Serious Fun nemzetközi táborszövetség külföldi táboraival.

Nagyon értékesnek tartom, hogy rendszeresen kérünk visszajelzést a kollégáktól arról, hogy vannak, és mi segítené a munkájukat. Erre teret adnak a közvetlen vezetőkkel vagy épp velem folytatott egyéni beszélgetések. Tavaly novemberben pedig már harmadszorra készült el strukturált formában az éves Pulzusmérésünk, melynek eredményei egyértelmű javulást mutattak az előző két évhez képest.

Vannak-e nálatok olyan intézkedések, amelyek kifejezetten a munka-család egyensúly megőrzését segítik elő?

Igen, mindenképp! Az előző válaszomban már említettem a rugalmas munkavégzést és a home office bevezetését. Ezek nagyon hasznosak a családos kollégáink számára. Úgy látom, hogy ennek a bizalom az alapja. Mindenki feltételezi, hogy akkor is elvégzed a munkád, ha éppen otthonról vagy nem a szokásos munkaidőben dolgozol. Engem személy szerint rengeteg stressztől kímél meg, hogy nem kell magyarázkodnom vagy szabadságot kivennem, ha épp a kéményseprőt várom, vagy ha lebetegszik a kisfiam. Néhány munkakörben az is megoldható, hogy eleve csak heti két vagy három napon jöjjön be az irodába a kolléga.

Tudjuk, hogy vannak napok, amikor a rugalmas időbeosztás mellett is nehéz megoldani a gyerkőc vagy épp négylábú társunk megfelelő elhelyezését. Ezért megszokott látvány nálunk az irodában a gyerek és a kutyus is. Persze a munkatársak igyekeznek ezt úgy megoldani, hogy a többiek nyugodt munkáját ne zavarják.

Úgy gondolom, hogy a munka-család egyensúly kapcsán sokat mond el egy szervezetről, hogy mennyire tud valóban vonzó lehetőségeket biztosítani a visszatérő kismamáknak. Azt tapasztalom, hogy a Bátor Tábornál valóban (nem csak a szavak szintjén) visszavárjuk a kismamáinkat. Az elmúlt két évben többen csatlakoztak vissza hozzánk részmunkaidőben, rugalmas feltételekkel. Van közülük, aki azóta ismét babázni ment, és van, aki már ismét teljes munkaidőben, vezetői pozícióban dolgozik. Az viszont közös bennük, hogy mindannyian értékes szakmai munkával járultak/járulnak hozzá a célunk megvalósításához! Emellett több olyan anyuka is csatlakozott hozzánk az elmúlt időszakban (rajtam kívül), aki épp a rugalmasság miatt döntött úgy, hogy a régi munkahelye helyett a Bátor Tábornál folytatja a karrierjét.

Szerinted melyek azok a vezetői tulajdonságok és képességek, amelyek hozzájárulhatnak a munkatársak jóllétéhez és a képességeik kibontakoztatásához?

A legfontosabbnak az alábbi hat dolgot tartom:

  • Hitelesség (azt teszi, amit mond; példát mutat; vállalja a hibákat, és igyekszik tanulni belőle)
  • Empátia és aktív hallgatás képessége (őszinte érdeklődéssel és odafigyeléssel fordul mások felé, látja az embert)
  • Delegálás (a képességekhez mérten teret ad a munkatársnak az önálló munkavégzésre)
  • Nyílt kommunikáció
  • Stratégiai gondolkodás és határozott döntéshozatal (az egyértelmű irányok és keretek meghatározásához)
  • Szakmai kompetencia és alázat (szuper, ha hozzáértő, de szerintem még fontosabb, hogy ismerje a saját határait, és szükség esetén tudjon segítséget kérni a kollégáktól)

Számodra mit jelent az önmegvalósítás?

A folyamatos fejlődést és mások fejlődésének támogatását.

Élőben is meghallgatnád Lechner Beáta inspiráló történetét és szívesen tennél fel neki kérdéseket a karrierváltása tanulságairól? Érdekel, hogy humán erőforrás szakemberként miben látja a munkatársak elégedettségének és jóllétének a titkát? Gyere el március 14-én a Főnix Akadémia rendezvényére! Jegyek és további részletek ide kattintva érhetők el.


Iratkozz fel hírlevelünkre!