A halál gondolata minden ember számára rémisztő jelentéssel bír. Egy évszazaddal ezelőtt természetesebben kezelték, mint manapság. Régen otthon születtek, házasodtak, vagy éppen haltak meg. Így a felnövekvő generáció jobban hozzá tudott szokni az elmúlás gondolatához. De vajon hogyan segíthet gyászunkban, halálfélelmünkben a vallás? Milyen pszichés hatással van ránk a halál, gyász gondolata?  Illetve, hogyan tudjuk csökkenteni a halállal kapcsolatos félelmeinket?

A gyász és annak folyamata

A gyász természetes lélektani jelenség, ami sajnos minden ember életében jelen van. De nem csak egy szerettünk elvesztésénél élhetjük meg ezt a folyamatot, hanem akár egy munkahely elvesztésénél, szakításnál egyaránt. A krízis és a gyász lélektani szakaszai pedig komoly hatással lehetnek a pszichénkre. A Kübler-Ross-féle modell szerint a gyásznak öt szakaszát különböztetjük meg.

1. Elutasítás, sokk, tagadás:

Ebben a szakaszban nem vagyunk hajlandóak tudomást venni arról, hogy ami egy pillanattal ezelőtt még szervesen életünk része volt, az már nem a miénk. Ez egy védekező mechanizmus, ami megvéd bennünket attól, hogy teljesen összeroppanjunk a fájdalomtól.

2. Düh: Ez irányulhat a szeretett személy elvesztésére, de akár magunkra is, amiért "képtelenek" voltunk megakadályozni a megakadályozhatatlant. Fontos, hogy ilyenkor, a második szakasz elérése már egy újabb lépcsőfok a lélek gyógyulása felé.

3. Gyötrődés, alkudozás: A gyász szempontjából ez egy aktív időszak, amikor kezdünk hozzászokni ahhoz, hogy az, amit birtokoltunk, már nem létezik. Ilyenkor végiggondoljuk azt, hogy mit veszítettünk el, mi volt az a fontos dolog az életünkben, ami hiányzik.

4. Átdolgozás: Az átdolgozás időszakában tudatosan készek vagyunk elbúcsúzni. Ilyenkor segíteni tud fájdalmunkban, ha kimondjuk azokat a terveket, amikről álmodoztunk, de végül nem így alakult. Át kell keretezni azokat a fantáziákat is, amik nem egy szeretett halálához kapcsolódtak. Pl. "Azt hittem, erről a munkahelyről megyek nyugdíjba, de sajnos nem így történt".

5. Belenyugvás, lezárás: A nagyon intenzív szakaszok után következik az újraszerveződés kora. Tudnunk kell azt, hogy a gyászfolyamat nagyon sokszor hullámzó, amik a fontos eseményeknél pl. egy szeretett – már nem élő – személy  születésnapja felerősödhetnek.

A gyász komoly pszichés megterheléssel jár

A vallás, mint kapaszkodó a gyászi-időszakban

Számos esetben számoltunk be a vallás lélekerősítő hatásáról. Mind az örömben, mind pedig a szomorúságunkban egy szorongáscsökkentő elem lehet. A keresztény, buddhista, judaista világ hisz a túlvilági életben, amik csökkenthetik a bizonytalanság, szorongás érzését.

Tanulmányok bebizonyították, hogy a hit vagy az Istenbe vetett hit jobb jövőképet biztosít, ellensúlyozza a kétségbeesés érzését.

A vallási közösségek is segíthetnek enyhíteni a negatív gondolatokat. Kutatók arra is találtak bizonyítékot, hogy a vallási közösségek a társas támogatás mellett célt, reményt is adhatnak, amik csökkenthetik az öngyilkosság gondolatát.

Egységben az erő
Hogyan tudjuk csökkenteni szorongásunkat a halállal, gyásszal szemben? 

Fontos, hogy tudjunk olyan emberekhez fordulni, akikkel őszintén tudunk nyiltan kommunikálni. Másik módszer lehet az, ha naplót vezetünk arról, ahogyan érezzük magunkat.

Ha pedig túlságosan hirtelen következett be szerettünk halála, fájdalmunkat úgy is enyhíthetjük, hogy levelet írunk, amiben elbúcsúzhatunk tőle. 

Még egyszer érdemes hangsúlyozni, hogy a gyász egy természetes, elfogadott érzés, ami minden ember életében jelen van. Viszont hozzá kell tenni, hogyha elakadunk egy szakaszban, akkor fontos, hogy minél hamarabb segítséget tudjunk kérni. 

Számos kutató pedig az utóbbi években felfedezte, hogy a kognitív viselkedésterápia megoldás lehet a halállal, gyásszal kapcsolatos negatív gondolatainkra. 

Felhasznált irodalom:

https://www.psychologytools.com/self-help/grief-loss-and-bereavement/

Pargament KI. The Psychology of Religion and Coping: Theory, Research, Practice. New York, NY; Guilford Press: 2001.