Első magyar startupként kapta meg a Google Campus Residency programjának részvételi lehetőségét az Instalent, egy fiatal munkaerő-toborzó hálózat. De van-e egyáltalán szükség egy újabb fejvadász cégre? Milyen trendek vannak jelenleg a munkaerőpiacon? Mivel lehet megszerezni és megtartani a minőségi munkaerőt? Interjúnkból kiderül.

Mi az Instalent? Egy újabb fejvadász cég a sok közül?

Bár munkaerő-közvetítéssel foglalkozunk, az Instalent nem egy hagyományos fejvadász vagy toborzó ügynökség. Létrehoztunk egy globális online platformot független munkaerő-közvetítők számára, amely a toborzást és kiválasztást közösségi alapokra helyezi át. A modell lehetővé teszi, hogy a recruiterek a világ bármely feléről dolgozzanak a saját időbeosztásuk szerint, valamint meg tudják osztani egymással a nyitott pozíciókat és az álláskereső jelöltjeiket. A vállalatok ugyanakkor kihasználhatják a legjobb szabadúszó recruiterek tapasztalatából adódó lehetőségeket – például a szenior szaktudásukat és a kiterjedt kapcsolatrendszerüket –, ezáltal könnyebben és gyorsabban találnak embert a nehezen betölthető pozíciókra.

És ez egészen eddig nem jutott eszébe senkinek? Hogyan működnek pontosan?

Az Instalent már több mint három éve jött létre, azonban eleinte főként a fizikai munkákra fókuszált. Már abban az időben is máshogy közelítettünk a piachoz, mint a többi szereplő, ennek a tevékenységnek az eredménye lett akkoriban a szakmunkasallasok.hu, mely azóta is sikeresen működik. Másfél évvel ezelőtt azonban a tevékenységet szerettük volna bővíteni, kiegészíteni, de semmiképp sem szerettünk volna szellemi területen a hagyományos módon megjelenni. A lehetőségek elemzése során figyeltünk fel a „crowdsourcing modellre”, melynek legfontosabb előnye a munkáltatók számára, hogy egy toborzó vállalat nemcsak egy ügynökség toborzójával dolgozhat együtt, hanem akár egyszerre százzal is több országban egy helyi kapcsolattartón keresztül, ennek minden előnyével együtt. Az ügyfél együtt dolgozhat a legjobb, több éves szakmai tapasztalattal és kapcsolati hálóval rendelkező toborzókkal, akik nem akarnak már alkalmazottként dolgozni, és ha valakivel nem elégedett,

egyszerűen cserélhet toborzót újabb hosszas szerződéses és jogi folyamatok nélkül.

Az Instalent az első magyar startup, ami megkapta a Google Campus Residency lehetőségét. Mit takar ez pontosan?

A Campus Residency egy 6 hónapos programsorozat, ami kifejezetten globális piacra törő, innovatív és nagy fejlődési potenciállal rendelkező cégeknek szól. A program április végén kezdődött, így az Instalent csapata a varsói Campus Warsaw irodájába költözött át és onnan dolgozhat ingyenesen egészen az év végéig. A cégnek lehetősége van a Google szakértőinek mentorálását igénybe venni, célzott tréningeken részt venni, illetve közvetlen elérést fogunk kapni a Google for Entrepreneurs globális hálózatához. Mivel a program folyamatos jelenlétet kíván, így két tulajdonos és egy vezető Varsóba költözött és a Google irodájából dolgozik, de ez nem jelent számunkra nehézséget, hisz modellünk pont arra épít és azt népszerűsíti, hogy bármikor, bárhonnan lehessen dolgozni.

Milyen trendeket látnak a munkaerőpiacon? Milyen szakmák nyernek teret vagy éppen tűnnek el?

Sokrétű a kérdés, de ha a toborzási iparágban maradunk, akkor új megoldásokra, új jelöltekre van szükség, minőségi munkára, kommunikációra, nem üres szavakra és mentegetőzésre vagy hitegetésre, ahogy mondani szokták: az ígéretekkel már tele van a polc. A monoton munkát lassan tényleg kiváltják a gépek, a toborzáson belül a „sourcingot” már ma is nagyon sok rendszer támogatja, még stabilabb minőséget is nyújtanak, mint a legtöbb „sourcer”, hiszen ezt a feladatot a legtöbb cégnél pályakezdők vagy diákok látják el. A megszólítás, a személyre szabott üzenet, a megértés, az empátia, a személyes helyzetekhez való alkalmazkodás azonban ma még jobban megy az embereknek és ez nagyon sokáig így is marad. Mi is egyre jobban próbáljuk megszűrni az ügyfeleinket és a dolgozóinkat, a jövő a minőségi emberi munkában van, ebből nem engedünk, dolgozunk rajta, és ebben mindig lesz hová fejlődni.

Ez idáig mind szép és jó, de miben tudnak mást nyújtani, mint a többi cég?

Mivel a helyi piacok kezdenek teljesen kifogyni az álláskeresőkből, mi éppen abban tudunk segíteni a vállalatoknak, hogy a világ szinte bármely pontjáról toborozzanak motivált munkavállalókat, akik költözni akarnak és minden elvárásnak megfelelnek, ráadásul így bármely vállalat könnyen növelheti a sokszínűséget is, ami ma már egyre fontosabb. Ha olaszul beszélő ügyfélszolgálatost, lengyel fejlesztőt vagy akár ukrán szakmunkást akarnak, nem kell külföldi ügynökség külföldi kapcsolattartójával egyeztetni, csak kapcsolatba lépnek az egyik helyi projektmenedzserünkkel és ő egyszerűen tud bevonni bármely országból számtalan toborzót vagy kisebb specialista ügynökséget.

Ez egy hiánypótló szolgáltatás, mely ma még nem elérhető máshol.

Mi jelenleg a munkáltatók legnagyobb problémája? Mivel lehet megszerezni és megtartani a munkaerőt?

Ez egy nagyon összetett kérdés. Az elmúlt évek legnagyobb slágere az employer branding volt, tehát minden magára adó vállalat ma már foglalkozik a munkáltatói márka kérdésével, odafigyel a megítélésére, a dolgozók és a jelöltek megszólítására, de ez az egyszerűbb fele. Ha egy tehetséget sikerül a vállalatunkhoz csábítani, akkor lesz látható a valóság, mi az igazság a szavak mögött. Az új generációnak a megfelelő fizetés már alapelvárás, de emellett szabadságra és fejlődésre is vágynak. Ha valaki a legjobbakkal akar együtt dolgozni, akkor rugalmas időbeosztást, jövőképet, tanulási lehetőséget kell kínálnia, továbbá be kell vonnia a napi ügymenetbe, vállalati döntésekbe, hogy elkötelezettek, motiváltak legyenek. Még így is számolnia kell vele, hogy pár évnél tovább így sem tudja megtartani őket.

A legújabb trend azonban a szociális vállalat,

a gondoskodás magasabb szintje, a személyre szabott juttatási csomag, az egyéni fejlesztési tervek és általánosságban az egyén felértékelődése. Emellett az utóbbi időben új szintre léptünk a környezet kapcsán is, mely a vállalati célok mellett stratégiai szinten kezeli a társadalmi felelősségvállalást is, mellyel az alkalmazottak is azonosulni tudnak. Nagyon jó példa volt erre az egyik elhelyezett munkavállalónk, aki belépés után rájött, hogy új munkáltatója más országban állatkísérleteket végez és azonnal ki is lépett az új munkájából.

Mi történik, amikor egy jelentkező két helyre is ideális lenne? Emelni kényszerülnek a tétet a munkaadók?

A népszerű területeken a jelöltek pár héten belül egy tucat ajánlat közül is válogathatnak, és ekkor jön be a képbe, hogy a munkaadó, a feladatok, az adott projekt mennyire vonzó. Aki ezekben nem jeleskedik, az maximum pénzzel tudja megnyerni a pályázókat, ha egyáltalán van erre lehetősége.

A magasan kvalifikált, tapasztaltabb szakemberek általában dolgoznak valahol, ők az úgynevezett passzív álláskeresők. Őket hogyan lehet megtalálni, megszólítani?

A rendszerünk többek között erre is keresi a választ, hiszen a megbízok egy kapcsolattartón keresztül érhetnek el számtalan tapasztalt, szenior recruitert, akiknek átlagosan nyolc év tapasztalata és ennek megfelelő kapcsolatrendszere van számtalan passzív jelölttel.

Szívesen dolgoznak önöknél a recruiterek?

Nyilván igyekszünk a fentebb említett elveket mi is átültetni a gyakorlatba. Még viszonylag fiatalok vagyunk, így a rendszert folyamatosan tökéletesítjük, de egyértelmű célunk van: egy új, szabad életformát népszerűsítünk a toborzó partnereink számára, együttműködésre sarkalljuk a korábbi versenytársakat, továbbá a jelöltek globális álláskeresését támogatjuk lokálisan, könnyen, ami manapság még elérhetetlen az átlagos ügynökségeknél. A másik oldalról a dolgozókra is próbálunk figyelni, mindent megteszünk, hogy ők is jól érezzék magukat. Nem tartunk nyilván munkaidőt, szabadságot, van vállalati jóga, és rendszeresen szervezünk közös programokat, épp most látogatott meg a teljes csapat minket Varsóban.