A mindennapi tevékenységeink szerves részévé váló elektronikus eszközök használata kisgyermekek esetében több negatív következménnyel jár, mint gondolnánk. Olyan ingerekkel árasztják el a gyerekeket, amelyekre nincs szükségük, ezáltal a koncentráció, figyelem és annak fenntartása, valamint az empátia fejlődése se éri el az elvárt szintet. Ez a virtuális világ, amely túláradó, színes, hangokkal társított, azonnali válaszokat tartalmaz, az agy számára jutalmazó és ezáltal függést is ki tud alakítani. Elbillen a való világ és ebben az izgalmas virtuális világban töltött idő egyensúlya az utóbbi irányába.

A képernyő előtt töltött idő a modern gyermekkor megkerülhetetlen része.

A legtöbb gyerek kortól függetlenül órákat tölt tablet, okostelefon és televízió előtt.Ez nem mindig rossz dolog, hiszen rengeteg készségfejlesztő applikáció és Tv műsor van, amelyek jó hatással vannak a gyerekek fejlődő agyára és a kommunikációs készségek elsajátítására. De ezeket óvatosan kell kezelni, mivel számos tanulmány kapcsolatot fedezett fel a gyerekek megkésett kognitív fejlődése és a digitális tartalomfogyasztás egyre kiterjedtebb hatása között.

AZ US Department of Health és a Human Services azt állapították meg, hogy amerikai gyerekek körülbelül 7 órát töltenek nap mint nap az digitális eszközök előtt, más statisztikák azt is feltárták, hogy már 2 éves korukra a gyerekek gyakran játszanak telefonos játékokkal és játszószobájukban több olyan eszköz is fellelhető, amelyek érintőképernyővel működnek.

A valóságból érkező ingerek hiánya súlyos következményekhez vezethet

Amikor a kisgyerekek figyelmét csapdába ejtik a tabletek vagy az okostelefonok, Dr. Aric Sigman pszichológus úgy véli, hogy ezek a készülékek akaratlanul tartós károkat okozhatnak a még fejlődő agyukra. Túl korán túl sok időt eltölteni a képernyők előtt gátolhatja azoknak a képességeknek a fejlődését, amelyeket a szülők olyan lelkesen ápolnak tableteken keresztül. A fókuszálás, a koncentráció, a figyelem fenntartása, a mások attitűdjeire való érzékenység és a kommunikáció a korai használat során sérülhetnek. A másokkal való kommunikáció azért is olyan fontos, hogy a gyerek egyre gazdagabb szókincset sajátíthasson el.

Három éves korig, az agyunk nagyon gyorsan fejlődik és különösen érzékeny a körülöttünk lévő környezetre. Ezt nevezzük a kritikus időszaknak, mert az agyban történő változások ezekben az érzékeny években, egy tartós alapot adnak, amelyekből a későbbi agyi funkciók kiépülhetnek. Azért hogy az agyi neurális hálózat normális fejlődést mutasson a kritikus periódusban, ahhoz

a gyerekeknek szükségük van specifikus ingerekre a külső környezetükből.

Az evolúció során fejlődött ez így ki, és a mai technológiai eszközök nem képesek arra, hogy ezeket a meghatározott ingereket megjelenítsék. Amikor egy gyerek túl sok időt tölt a képernyő előtt és nem kapja meg a megfelelő ingereket a valóságos világból, ez gátolhatja a fejlődését. Ha a károk ezen fontos korai évek alatt következnek be, a következményei hatással lehetnek a felnőtt évekre is. A tableteket és okostelefonokat az teszi nagyszerűvé, hogy egy érintésre az ingerek sokasága jelenik meg és egyszerre több különböző akciókat tudunk létrehozni, csakhogy pont ezek azok amikre a fiatal agynak nincs szüksége.

pexels-photo-30111
Egy érintésre elárasztanak minket ingerek százaival

Az okostelefon által prezentált történetek túlságosan sok képet, szót és rajzot mutatnak meg a fiatal olvasónak. A gyerek így nem azzal tölti az idejét, hogy feldolgozza anyja hangját a szavakban, elképzelje, vizualizálja a teljes képet és mentális munkát alkalmazzon, hogy tudja követni a történet fonalát. Azok a gyerekek akik az okostelefonjukon digitális tartalmakat néznek, ellustulhatnak. A készülék gondolkozik helyettük és ennek eredményeképpen a saját kognitív „izmaik” gyengék maradnak.

A gyermekkori mobilozás gátolja az empátia fejlődését

Az agy frontális lebenye felelős a dekódolásért és a szociális interakciók megértéséért. Agyunk ezen szögletét vizsgálva azt találhatjuk, hogy ennek a fejlődése által tudunk empátiát érezni mások iránt, felfogni a nonverbális jeleket, miközben a barátokkal vagy a munkatársakkal beszélünk és megtanulni, hogyan is kell olvasni a ki nem mondott jelek százaiból.

Szóval hogyan és mikor fejlődik a frontális lebeny? Nem meglepően, a legfontosabb stádiumot a korai gyermekkorban találhatjuk meg, ugyanazon a kritikus időszak folyamán, amely az emberi interakcióktól függ. Így ha egy fiatal gyerek az összes idejét az okostelefonja előtt tölti cseteléssel és a játékkal, az empatikus képessége egy gyenge szinten maradhat.

Mitől is olyan nagyszerű ez a világ?

A képernyőn létező világra igaz, hogy minden cselekvésnek van egy azonnali hatása és minden inger egy gyors választ vált ki, de a való világban ez nem így működik.

A tabeletek világában egy érintésre több szín-, forma- és hangválasz is megjelenhet, amelyre a gyermek agya dopamin neurotranszmiterrel válaszol. A gyermek ilyenkor örömet és pozitív érzéseket él át a jutalmazó rendszer által. Az agyban lévő dopamin löketek iránt függővé válhatunk, és amikor egy gyerek túl sokat használja ezeket az azonnali ingerválaszokat eredményező eszközöket, később inkább az okostelefon-stílusú interakciókat fogja preferálni - ami azonnali kielégülést és választ eredményez - a valóságos világ kapcsolatai ellenére.

Fontos a szemtől szembeni interakció.
Fontos a szemtől szembeni interakció.

Mi a teendő?

A veszélyek ellenére haszon is keletkezhet abból, ha a kicsik használják a technológiát. Amikor a gyerekek betöltik a 2 éves kort, maximum egy órára engedhetjük őket játszani a tableten vagy az okostelefonokon, hogy segítsük ezzel a koordinációjuk fejlődését, hogy elsajátítsák a gyors reakciók készségét és hogy fejlesszék a nyelvi készségeiket. Ahogyan minden más játékkal és eszközzel lévő időt korlátozhatjuk, úgy az okostelefonokkal töltött időt is kell, hogy ne az emberi interakciók és a való világban történő szemtől szembeni időtől vegyék el a lehetőséget.

Hol van a határvonal? A kikapcsolás rendszerint segít a gyerekeknek megérteni a tiszta határokat a virtuális világ és a valóság között.