Vészesen közeleg a félév legsötétebb másfél hónapja: a vizsgaidőszak. Sokan ezt az időszakot „önkéntes szobafogságban” töltik, bezárkózva a szobába vagy a könyvtárba, jegyzethalmok és olvasmányok társaságában. Mások ilyenkor együtt leülnek, s a tananyag átbeszélésével töltik az időt. Helyes stratégia-e a szociális elszigetelődés? Vagy jobban tesszük, ha kis tanulócsoportokba verbuválódunk? Cikkünkből kiderül!

Azt már korábbi cikkünkből kiderült, hogy tanulótársnak könyvet vagy elektromos kütyüket érdemes-e választani – ám mi a helyzet a társas tanulással? Elsősorban két kérdést kell feltenned magadnak, ha a legjobb stratégiát keresed:

  1. Mi a célod? Át kell csúsznod kettessel egy nagyon közeli vizsgán? Szeretnél tényleg mély és átfogó képet kapni a tananyagról? Esetleg nagyon magas szintű tudást kell megszerezned valamiről, például egy szakdolgozat esetén?
  2. Mit kell megtanulnod? Nagy mennyiségű anyagra kell pontosan emlékezned? Tényszerű anyagot kell megtanulnod, esetleg egy készséget elsajátítanod?

Célfüggő tanulás

Ha társakkal tanulsz, az több lényeges változással is jár az egyedüli tanuláshoz képest. Az első ilyen az az, hogy nemcsak a saját tempódat kell figyelembe venned, hanem a többiekét is. Lehet, hogy te már rég megértetted az adott témát, de a másiknak még nem világos. Ez hatalmas hátrány lehet olyankor, amikor és az életedért (és a kettesért) küzdesz az utolsó pillanatban. Adrian Furnham szervezetpszichológus felhívja a figyelmet arra, hogy a csoportmunka jelentősen csökkentheti a hatékonyságot. Így ha ez a prioritás, akkor jobb, ha inkább egyedül tanulsz.

Ugyanakkor, ha arra van szükséged, hogy mélyebb megértést érj el a tananyagról, ráadásul hosszú távon is szeretnél rá emlékezni, akkor a csoportos tanulás jó ötlet. Együttes tanulás során át kell fogalmaznod az olvasott vagy hallott információt. Ez már önmagában is arra serkent, hogy ne csak felületesen dolgozd fel az anyagot. A legjobb azonban, ha kölcsönösen „tanítjátok” egymást. Egy általad elolvasott rész elmagyarázásakor folyamatos szociális visszajelzést kapsz a társadtól – ez az egyik leghatékonyabb motiváció. Ezen kívül ilyenkor a tudásod gyenge pontjaira is fény derül. A másik kérdései pedig új nézőpontba helyezhetik a témát, így nagyobb eséllyel fogod megjegyezni azt.

társas tanulás
A társas tanulás mélyebb tudás megszerzéséhez segít hozzá

A magas szintű tudás elsajátításánál azonban ismét nem ajánlott a társas tanulás. Anders Ericsson, a szakértői tudás kutatója, úgy érvel: a kiemelkedő teljesítmény megszerzésénél valószínű, hogy a csoport többi tagja visszahúz. Egyedüli tanuláskor jobban oda tudsz figyelni a gyengeségeidre, s azokra fókuszálhatsz.

Tanulás a tanulnivaló függvényében

Számtalanféle tanulási forma létezik. Cikkünkben eddig elsősorban a memorizálás jellegű tudáselsajátításról beszéltünk. Ez az úgynevezett explicit emlékezet. Ám ezen kívül létezik a tudatosságot nélkülöző, többek között a különböző készségek (mozdulatok, nyelvek) elsajátításához használt implicit emlékezet is. Kutatások szerint

az implicit memória teljesítmény jobb, amikor a tanulás társakkal történt.

Számít ezen felül a tanulnivaló mennyisége is. Nagyobb mennyiségű anyag esetén kulcsfontosságú lehet, hogy tudd mihez kötni a tananyagot. Egy klasszikus kutatás szerint, ha tanulás közben változtatjuk a kontextust, pl. a szobát, ahol a tanulás történik, jobb emlékezeti eredményt kapunk. Az agyunk folyamatosan asszociációkat képez a környezet és a tanultak közt. Minél gazdagabbak ezek az asszociációk, annál jobb a teljesítmény. Szociális környezetben pedig a kontextus folyamatosan változik.

Tanács a társas tanuláshoz

Láthatod tehát: nincsen abszolút igen vagy nem válasz arra, hogy jó-e társakkal tanulni. Azonban a társas tanulás előnyeinek maximalizálásához van néhány szabály, amit érdemes szem előtt tartaniod. Állíts fel kereteket a helyzet kontrollálására. A legfontosabb tényező az idő. Szabjátok meg, hogy mettől meddig tervezel a tanulással foglalkozni. Hány percenként szeretnétek pihenőt tartani. Fontos az is, hogy célokat állítsatok fel – például egy óra alatt egy tételt szeretnénk kidolgozni. Ezzel kihozhatod a maximumot a társas helyzetből.

A vizsgaidőszakba való belefásulás elkerülésére pedig a legjobb, ha a két módszert váltogatva alkalmazod. Így a céljaidat is figyelembe tudod venni, s a kellő változatosság képes fenntartani a motivációdat is. Olvasóinknak minden vizsgához sok sikert kívánunk!