Kígyózó sorok a boltok bejáratánál nyitás előtt? Éjfélkor a számítógép előtt ülő türelmetlen online vásárlók? Verekedésig fajuló küzdelmek egy-egy termékért? Rengeteg elköltött pénz? Fölösleges holmik? Nyakunkon a Black Friday! De vajon milyen pszichológiai mechanizmusok teszik sikeressé ezt a napot? Cikkünkben megfejtjük.
A Black Friday minden évben az amerikai hálaadás utáni napra esik. A szó eredetéhez több történet is kapcsolódik. Sokan az amerikai aranypiac 1869-es összeomlásához kötik, míg mások a philadelphiai rendőrség számlájára írják, akik így nevezték a hálaadás másnapját – amikor vásárlók százai lepték el a várost a szombati napon tartott futballmeccs miatt, ezzel rengeteg munkát adva a közlekedési rendőröknek. Az azonban egészen biztos, hogy a karácsonyi bevásárlások gyakran már ez idő tájt megkezdődnek, így a Black Friday akcióira roppant nagy a kereslet.
Eleinte csak a pénteki napon tartott a leárazás, ahogy azonban telt az idő és nőtt a népszerűség, úgy tolódtak ki a Black Friday keretei is. Sok helyen manapság már napokig vagy egy egész héten át tartanak a kedvezmények, nem beszélve arról, hogy egyes boltok nemes egyszerűséggel Black Novembert hirdetnek.De vajon mi okozhatja a Black Friday népszerűségét?
A Fear of Missing Out (FoMO) jelenség
A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlói döntéseinket nagyban befolyásolja a FoMO, vagyis a kimaradástól való félelem. Félünk attól, hogy lemaradunk egy szuper termékről, hogy nem használjuk ki a kedvezményeket vagy egyszerűen attól, hogy másnak „összejön”, nekünk pedig nem.
Az életünk során sokszor megbánjuk azokat a dolgokat, amelyeket nem tettünk meg, amelyeket elmulasztottunk. Ez a Black Friday kapcsán is hasonlóan működik.
A személyiségünk pedig tovább árnyalja a vásárlási attitűdjeinket. Akik hajlamosabbak gyorsan és spontán vásárolni, azok számára kitűnő lehetőség a Black Friday, míg a sokat gondolkozók, alaposan megfontolók azt érezhetik, hogyha túl sokáig halogatnak, akkor lecsúsznak a kedvezményekről és bánhatják, hogy lemaradtak.
Harc a boldogságért
Neuropszichológiai kutatások kimutatták, hogy a Black Friday és a hozzá hasonló események érdekes hatást gyakorolnak az agyunkra. Mikor sietve lecsapunk az utolsó pár cipőre, az egyetlen megmaradt tévére vagy a rég vágyott hajszárítóra, a dopaminszintünk jelentősen megugrik és a szervezetünk örömhormonokat termel. Beindul az agyunk jutalmazó központja, ezáltal nagyszerűen fogjuk magunkat érezni. Ilyenkor tehát nemcsak a megvásárolt tárgynak örülünk, hanem már magától a cselekedettől is boldogság áraszt el minket.
Tömegpszichózis
Nem szabad lebecsülnünk a csoportnyomás erejét sem. Nagy mértékben befolyásolnak ugyanis minket a környezetünkben levők.
Követni akarjuk a csoportnormákat annak érdekében, hogy nehogy kívülállóvá, kirekesztetté váljunk.
Egy nagyobb közösség tagjaként pedig talán kevésbé mérsékeljük viselkedésünket, hiszen kevésbé érezzük magunkat láthatónak – és a felelősségérzet is megoszlik. A tömegben mind a pozitív, mind a negatív érzelmek jobban megmutatkozhatnak, felerősödhetnek. Egy csoport tagjaként például bátrabban merünk elkezdeni táncolni – akkor is, ha félénkebbek vagyunk, de könnyebben vagyunk rávehetőek olyan dolgokra is, amiket alapjáraton eszünkbe sem jutna megtenni. Például akciós tévékért verekedni egy bevásárlóközpontban. A Black Friday vásárlói lényegében egy olyan csoportot alkotnak, akik a korlátozott erőforrásokért küzdenek.
De mit tehetünk azért, hogy ne hatalmasodjon el rajtunk a vásárlási őrület és – ha nem is a boltokban vérre menően harcolva – de az online térben se veszítsük el a fejünket?
- Gondoljuk végig mire is van igazából szükségünk!
Ha előre összeírjuk, mit kell megvásárolnunk, azzal csökkentjük a szükségtelen impulzusvásárlások valószínűségét.
Már a Black Friday előtt is odafigyelhetünk a vásárolni kívánt termék árára – sokszor ugyanis a Black Friday akciók azért tűnnek olyan vonzónak, mert előtte árat emeltek rajtuk.
- Figyeljük meg a motivációinkat!
Valóban szükségünk van a megvásárolni kívánt termékre vagy éppen csak egy űrt akarunk kitölteni az életünkben?
- Ha szükséges, keressünk magunk mellé egy barátot!
Egy barát a racionalitás talaján tud bennünket tartani és segíthet minket a túlköltekezés megelőzésében.
- Vagy egyszerűen csak menjünk máshova!
Kerüljük el a boltokat vagy az online vásárlási felületeket a Black Friday idején. Készítsünk más terveket, szervezzünk közös programokat, így zárhatjuk ki legkönnyebben az impulzusvásárlások lehetőségét.
The South African College of Applied Psychology - SACAP. (2021, December 14). The surprising psychology of Black Friday consumerism. SACAP. https://www.sacap.edu.za/blog/applied-psychology/black-friday-consumerism/