Az interjú első részében a sportolói tetoválások voltak a középpontban. Győri Dávid tetoválóművészt kérdeztük arról, hogyan kapcsolható össze ez a két terület, mi állhat egy-egy sportoló testét díszítő minta hátterében, és hogy mi jelentheti számukra a fő motivációt ezek elkészíttetésében. Jelen cikkünkben a szurkolók oldaláról vizsgáljuk meg ezt a kérdést. Vajon rájuk mi jellemző, és mi jelenti számukra a motivációt ezek elkészítésében?

A sportmérkőzéseknek mindig is voltak nézői. Gondoljunk csak a különböző arénákra, stadionokra és a többi akár szabadtéri, akár fedett építményre, amelyek a szurkolók élményeit és kényelmét hivatottak szolgálni. De felmerül a kérdés, hogy kit nevezhetünk szurkolónak?

Szurkolóknak tekinthetjük mindazokat a személyeket, akik a mérkőzéseken a kedvenc csapatának vagy versenyzőjének győzelméért izgul, illetve buzdítással bíztatja őket. Valamely sportoló, csapat, sportegyesület

elkötelezett és lelkes híve.

Az azonban, hogy valaki lojális rajongó legyen egy hosszabb folyamat eredménye.

A szurkolói hűség kialakulásában négy szintet különböztethetünk meg, melyek a következők: a megismerés, a vonzalom, a kötődés és a pszichológiai kapcsolat legtetejének tekinthető hűség. Ezen a szinten jelenik meg az adott sportoló, csapat által képviselt értékekkel, meggyőződésekkel, célokkal való azonosulás képessége és a mellettük való kiállás is. Viselkedésbeli megnyilvánulások közé sorolható a mérkőzések, versenyek látogatása, klubtermékek vásárlása, valamint a lógók és klubszínek viselése – akár tetoválások formájában is.

A modern sportkultúra növekedése miatt a tetoválások is egyre nagyobb szerepet kapnak. A sport elintézményesedése, a szövetségek és sportegyesületek fejlődése, valamint helyi közösségekkel való összekapcsolódásának hatására a sportot párhuzamba lehet állítani a családi illetve vallási közösségek működésével. Ezáltal a hűség a legértékesebb szurkolói tulajdonság lett, a tetoválások pedig ennek a kifejezésében lettek jelentősek.

Győri Dávid tetováló, előző interjúnkban a sportolói tetoválások elkészítése által szerzett tapasztalatait osztotta meg velünk. Jelen cikkünkben pedig a szurkolói oldalt ismerhetjük meg általa.

Hogyan látod, vannak olyan, motívumok, irányzatok, amelyek gyakoriak, divatosak a szurkolóknál?

A szurkolók esetében a leggyakoribbak a címerek és a csapatlógók. Minden mennyiségben előfordul ötvözve az egyszerű formáktól kezdve az egészen bonyolultakig.

A labdarúgás rajongóinál vissza-vissza térnek a huligán témák csuklyás figurákkal és füsttel a háttérben. Ezzel szemben a jégkorong esetében csak lelátón csápoló szurkolókat kérnek vagy jégkorongozó embereket, huligán motívumok nélkül.

Volt egy nagyon nagy brazil szurkoló vendégem, akin szó szerint minden rajta volt. A brazil térképtől kezdve, az ikonikus szobron át, az összes edző, a szövetségi kapitányok és a világbajnokságokon résztvevő sportolók neve. Még az elért eredményeik is tételesen felírta. Később került rá egy Barcelona címer, majd egy másik csapaté is. Akkor kezdett elmenni a focilabda világa felé, és más jobb csapatok lógóit is magára varratta.

A legendás sportolói portrék nem gyakoriak, de ha meg is jelennek, általában sztárfocistákat kérnek.
A legendás sportolói portrék nem gyakoriak, de ha meg is jelennek, általában sztárfocistákat kérnek.

Van különbség a hazai és a külföldi szurkoló vendégeid kérései között?

Az FC Barcelona nagyon felkapott volt néhány éve, abból rengeteget csináltam. Magyarországon inkább magyar csapatok jelennek meg, a külföldiek nem olyan jelentőségteljesek. Volt már, hogy egy amerikai focis témát csináltam, de ezek megjelenése sokkal ritkább. Ausztriában is a helyi erőket támogatják, ott a jégkorong témájú tetoválások nagyon divatosak.

Mi a tapasztalatod, melyik társadalmi réteg esetén fordul elő a legtöbbször szurkolói tetoválás?

Régebben a tetoválás a bűnözők körében és az alsóbb társadalmi rétegekben volt elterjedt. Ezzel szemben ma már az alsó rétegtől a felsőkig bárki csináltat ilyet. Járt már nálam bankár az egész családjával együtt, de politikus is.  Nem a pénzügyi helyzeten és a munkahelyi pozíción múlik manapság, hogy van-e tetoválásod. Sokkal inkább a felfogás, a témavilág és a méret a meghatározó.

Azt láthattuk, hogy a tetoválás készíttetésének hátterében számos motiváció állhat, azonban Dr. Christian End szociálpszichológus szerint, az egyik lehetséges magyarázatot erre az optimális mértékű különbözőség elmélet adhatja. Az emberi kötődés esetén alapvető igény a másokhoz való tartozás szükséglete. Ezzel egyidejűleg azonban ugyanilyen erejű az előzővel ellentétes irányú motiváció, az elkülönülés szükséglete is. Amennyiben egy csoport túl telített lesz, a tagokban megjelenhet az a gondolat, miszerint attól függetlenül, hogy ők egy adott közösség tagja,

még rendelkeznek saját egyéniséggel.

Ez a fajta attitűd leggyakrabban a nagyobb és sikeresebb sportcsapatok esetén jelenik meg. Siker esetén sok támogatója akad a sportolóknak, azonban az igazán elköteleződött szurkolók úgy vélik, lojalitásuk megfelelő kifejezése egy a csapatnak hódoló tetoválás elkészítése.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=4s