Emlékezetzavar, beszédzavar, szorongás, a személyiség megváltozása – csak néhány az Alzheimer-kór megannyi tünete közül, melyek által egy egészségesen működő személy néhány év alatt önmaga árnyékává válhat. A gyógymód egyelőre ismeretlen, a diagnózis végleges – maximum lassítani lehet a lefolyását. A kór megértéséhez kutatások tömkelegén át vezet az út, mely éveket, évtizedeket vehet igénybe, addig pedig a betegség tovább szedi áldozatait. A kutatók ezért nem mindennapi megoldáshoz folyamodtak: kifejlesztettek egy mobilos játékot, mellyel a résztvevők pár kattintással, szórakozva szolgálhatnak értékes adatokkal a demencia kutatásához. Hogy lehetséges ez? Cikkünkből kiderül.
Ha az Alzheimer-kórról beszélünk, általában egy idősebb, szórakozott férfi vagy nő jelenik meg a szemeink előtt, aki mindent elfelejt, nehézkesen mozog és képtelen ellátni magát. Valójában azonban ebben a betegségben nem csak az idősebb generáció veszélyeztetett. Az interneten kutatva számos történetbe botlunk, ahol a kór már korábban felütötte a fejét.
Hilary története
Hilary Doxford ötven évesen vette magán észre az első tüneteket. Először csak annyi tűnt fel neki, hogy filmet nézve egy idő után összekavarta a jófiút a gonosszal. Rendkívül fontos szerepet töltött be életében a zene, de egyre többször fordult elő vele, hogy, bár ismerősen csengett számára az adott dallam, nem jutott eszébe annak folytatása. Végül a munkában is egyre nagyobb nehézségekkel találta szembe magát: volt, hogy két órán át kellett beszélgetnie egy kollégájával, akiről nem jutott eszébe, hogy honnan ismeri. Ezek után kereste fel orvosát, ahol a tesztek alapján Alzheimer kórral-diagnosztizálták (a teljes történet elérhető ezen a linken).
Az Alzheimer-kór legfeltűnőbb tünete az epizodikus emlékezet zavara, de az American Academy of Neurology összesen tíz figyelmeztető jelet állapított meg, melyek az Alzheimer-kór kialakulására utalhatnak:
- A munkavégzést érintő emlékezeti problémák
- Megszokott feladatok elvégzésének nehézsége
- Nyelvi nehézségek
- A tér-idő orientáció zavarai
- Az ítélőképesség csökkenése
- Az absztrakt gondolkodás zavara
- Nem emlékszik, hová tett bizonyos tárgyakat
- Hangulat- vagy viselkedésváltozás
- Személyiségváltozás
- A kezdeményezőkészség elvesztése
Jelenleg az Alzheimer-kór a hatodik vezető halálokként szerepel Amerikában, mivel azonban az életkor előrehaladtával a betegség megjelenésének veszélye egyre inkább nő, így várható, hogy elöregedő társadalmunk mind nagyobb számban válik áldozatává.
A kórt jelenleg nagyjából 90 százalékos pontossággal képesek diagnosztizálni, s bár gyógymód jelenleg még nem létezik rá, a betegség mihamarabbi felismerése nagyon fontos. Kezeléssel ugyanis lassítható az állapotromlás, a beteg így tovább élhet normális, tehermentes életet. A korai tünetekkel kapcsolatos kutatások azt találták, hogy a téri orientáció, a tájékozódási képesség romlása az első tünetek közt jelenik meg, így a kutatók úgy vélték, érdemes e körül a képességünk körül vizsgálódni, hogy minél korábbi életszakaszban megtaláljuk a betegség nyomait.
#gameforgood – játssz egy nemes célért!
A tájékozódási képességünk vizsgálatára az Alzheimer’s Research UK, a London’s Global University és a Telekom együttműködésével elkészült egy telefonos applikáció, melyet letöltve bárki egyszerűen részt vehet a világ egyik legnagyobb kiterjedésű demencia kutatásában. A Sea Hero Quest egy mobiljáték, melyben egy hajót kell elvezetnünk meghatározott útvonalakon, miközben különböző tengeri élőlényeket kell fotóznunk. Az útvonalat megadott időn belül kell végigjárnunk, s miután az idő lejárt, segítséget kapunk a helyes irány megtalálásához. Miután a játék elején megadjuk a nemünket és az életkorunkat,
minden általunk végigjátszott pálya információi elemezhető adatként kerülnek a kutatók elé.
Ezek az adatok pedig azért fontosak, mert ezáltal egy általános képet kaphatunk arról, hogyan funkcionál a tájékozódási képességünk kortól és nemtől függően. Minél több normatív adattal rendelkezünk a téri orientációval kapcsolatban, annál könnyebb lesz felismerni azokat az eseteket, amikor a normálistól eltérő módon funkcionál ez a képességünk, vagyis annál könnyebben és hamarabb detektálhatjuk a demencia korai jeleit.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért lenne hasznosabb módszer egy applikáció a felügyelt, laboratóriumi vizsgálatokkal szemben. Ha a kutatók laboratóriumi körülmények között, személyesen szeretnék vizsgálni a résztvevőket, akkor az időpont egyeztetés után a résztvevőnek el kell jutnia a vizsgálat színhelyére, ahol nyilatkozatok sokaságát kell kitöltenie, végül – a vizsgálat módszerétől függően – tíz percet, vagy akár több órát is rá kell szánnia a vizsgálatokra. Ha rendelkezünk némi anyagi tőkével, azzal motiválhatjuk a személyeket a részvételre, de be kell látnunk, hogy a laboratóriumi kutatások rengeteg időt és energiát igényelnek, nemcsak a kísérlet vezetőjétől, de a résztvevőtől is.
A Sea Hero Quest ezzel szemben egy teljesen új megközelítést alkalmaz a kísérleti adatok felvételére: a vizsgálati személyeknek ki sem kell mozdulniuk otthonról ahhoz, hogy részt vegyenek a kísérletben, elég letölteniük az alkalmazást. Az első bejelentkezésnél egy gombnyomással elfogadhatják a szükséges nyilatkozatokat, ezután már játszhatnak is. A szórakoztató, játékos környezetbe helyezéssel a fejlesztők elérték azt, hogy ne érezzük tehernek a vizsgálatokat, emellett sokkal nagyobb kontrollunk van afelett, hogy mennyi időt töltünk a feladattal: ha mindössze 2 percet játszunk, az annyi adatot jelent a kutatóknak, mintha laboratóriumi körülmények között 5 órát töltöttünk volna vizsgálatokkal.
A játékot máig több mint 4,3 millióan próbálták ki, és annyi adatot biztosítottak a kutatók számára, amit több mint 17 ezer évnyi laboratóriumi vizsgálattal tudtak volna elérni.
Az eredmények alapján a tájékozódási képességünk már 19 éves korunk után hanyatlani kezd, emellett – a sztereotípiáknak megfelelően – a férfiak általában ügyesebben tájékozódnak, mint a nők. Érdekesség, hogy azokban az országokban, ahol nagyobb a nemek közötti egyenlőség, a téri orientációban is hasonlóbban teljesítettek a két nem képviselői. A kutatók azt is vizsgálták, hogy függ-e a Sea Hero Questben nyújtott teljesítményünk attól, hogy mennyire gyakran játszunk egyébként mobilos játékokkal. Eredményeik szerint nem kell aggódnunk akkor sem, ha nem vagyunk gyakorlott mobilhasználók, a játék ugyanis gyakorlattól függetlenül mutatja tájékozódási képességünket.
A kutatás első fázisa mostanra lezárult. A kutatók annyi adattal rendelkeznek, hogy a projekt alig két év alatt a következő szakaszához érkezett. A vizsgálatok valószínűleg a virtuális valóság használatára épülnek majd, amivel még valósághűbb szimulációkban vehetünk részt.
A Sea Hero Quest példaértékű emberi összefogást mutatott be a demenciakutatás kapcsán. A játékba ágyazott adatfelvétel egy olyan vizsgálati módszer jövőjét vetíti előre, mellyel sokszorosára gyorsulhatnak a kutatások, ezáltal pedig hamarabb juthatunk el olyan végzetes betegségek gyógymódjához, mint az Alzheimer-kór.
Felhasznált irodalom: Coutrot, Antoine, Schmidt, Sophie, Coutrot, Lena, Pittman, Jessica, Hong, Lynne, Wiener, Jan, Holscher, Christoph, Dalton, Ruth, Hornberger, Michael and Spiers, Hugo (2019) Virtual navigation tested on a mobile app (Sea Hero Quest) is predictive of real-world navigation performance: preliminary data. PLoS ONE, 14(3). Morgan, J. (2016). Gaming for dementia research: a quest to save the brain. The Lancet Neurology, 15(13), 1313. Petersen, R. C., Stevens, J. C., Ganguli, M., Tangalos, E. G., Cummings, J. L. és DeKosky, S. T. (2001) Practice parameter: Early detection of dementia: Mild cognitive impairment (an evidence based review). Report of the Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology. Neurology, 56, 1133-1142.