A technikai eszközök már jelen vannak a gyermeknevelésben is, és egy tanulmány szerint, bizonyos formában előnyünkre is válhatnak: az e-könyvek tanító jellegű foglalkozásban betöltött hatását vizsgálták.  

A meseolvasás fontosságát nem lehet eleget hangsúlyozni, hiszen számos előnye van nemcsak a gyermek, de a szülő számára is. A gyermek a mesehallgatás közben feldolgozhatja, átdolgozhatja belső tartalmait, miközben verbális készsége, szókincse is fejlődik, emellett pedig a közös esti mesézés minőségi együtt töltött időt jelent a szülő-gyermek kapcsolatban. A meséken kívül viszont gyakran előkerülnek mindenféle oktató jellegű könyvecskék is, amik az állat vagy növényvilág rejtelmeibe kalauzolva a gyerekeket, szintén alkalmasak arra, hogy fejlesztő hatással legyenek rájuk.

Az utóbbi időben, a technológia fejlődésével viszont már nemcsak nyomtatott formában érhetők el ezek az anyagok, hanem elektronikusan is, például e-könyvek formájában, és persze felmerül a kérdés, vajon mennyire hatékonyak ezek az eszközök?

A Frontiers in Psychology nevű folyóiratban publikált tanulmány szerzői éppen arra voltak kíváncsiak, hogy a mai kor gyerekei a nyomtatott, hagyományos könyvekből szeretnek jobban oktató jellegű tartalmat hallgatni, vagy pedig e-bookból, illetve melyik jár több előnnyel számukra? Talán nem túl meglepő eredményként mutatták fel, hogy az e-book népszerűbb volt a gyerekek körében, azonban a vizsgálat szerint többet is tanultak akkor, ha e-bookos tartalmat hallgattak.

Jobban bevonhat, mint a nyomtatott anyag

A korábban született, 3 év feletti gyerekeket bevonó vizsgálatok afelé mutattak, hogy az e-book a maga plusz funkcióival (például beépített szótár és animációk a történethez) előnyt élvezhet bizonyos tekintetben a nyomtatott könyvekkel szemben, ugyanakkor arra is vannak adatok, hogy az iPaddel történő tanulás kevesebb mentális erőfeszítésre készteti a gyerekeket, és maguk a szülők is kevésbé vesznek részt a történetmesélésben, amikor e-bookot használnak. Arra vonatkozóan pedig alig van adat, hogy mindez hogyan néz ki 2 évesnél kisebb gyerekek esetében.

Ezért is volt örömteli az amerikai és kanadai kutatók vállalkozása, melynek 17 és 26 hónapos kor közötti kisgyereket videóztak le, miközben valamelyik szülője olvas nekik. Random sorolták be a szülő-gyerek párokat a nyomtatott vagy az e-könyves csoportban, és mindkét csoport két oktató jellegű anyagot kapott (az egyik farmon élő, a másik vadon élő állatokról szólt), tehát a történetek témája között nem volt különbség. Abban viszont igen, hogy a nyomtatott könyvek esetében a szülők hangosan olvasták fel a történetet, míg az e-book rendelkezett automatikus szinkronhanggal.

A kutatópáros azt találta, hogy a nyomtatott könyvből olvasó szülők többet mutogattak az oldalakra, kvázi jobban bevonódtak a folyamatba. Ennek az ellenkezője volt igaz viszont a gyerekekre: azok a kicsik, akik e-bookot használtak, többet kommentálták az elhangzottakat, és többet is lapoztak maguktól. „Összességében úgy tűnt, hogy a gyerekek nagyon kommunikatívak voltak az e-bookot használva, nagy fokú érdeklődést mutattak a tartalom iránt, és megfigyelhető volt a vágy, hogy ezt az érdeklődést megosszák” – mondták a kutatók. Az ismeretszerzés terén is jobban teljesítettek, legalábbis az alapján, hogy a történethallgatás előtt számukra ismeretlen állatokat eredményesebben tudtak megnevezni, mint a másik csoportban szereplő gyerekek. A hatékonyabb tanulás mögött a nagyobb fokú bevonódás állhatott, ami azt eredményezte, hogy ezek a gyerekek jobban figyeltek, és jobban is élvezték a vizsgálatot.

Patricia Ganea és Gabrielle Strouse ugyanakkor megjegyzik azt is, hogy az e-book nem minden esetben lehet hatékonyabb. Azt mondják, hogy a hangeffektek például sokféleképpen be lehet építeni úgy, hogy fokozza a gyermek részvételi hajlandóságát, de ha nem megfelelően van használva, akkor elveszítheti a támogató, segítő jellegét a tanulásban. Azt is lényeges kiemelni, hogy az új technológiák lehetséges előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban további kutatások szükségesek – zárták tanulmányukat a kutatók.

Végezetül pedig emlékeztetnünk kell magunkat arra is, hogy az elektromos kütyük témája jóval összetettebb annál, mint ami az idézett kutatásban vizsgálat alá került, itt csupán az e-book oktatási célú használatáról volt szó, egy kísérleti helyzetben, ezért nem vonhatunk le következtetéseket a kütyühasználat más kérdéseire (például az okostelefon használatára) vonatkozóan, és természetesen a hagyományos könyvek ideje sem járt le egy kutatási eredmény miatt.

 

Forrás: Research Digest