Világunk görbe tükröt mutat nekünk: ha valami elromlik, meghibásodik, berozsdásodik, mindig van lehetőségünk arra, hogy lecseréljük, kidobjuk, vagy éppen újat vegyünk helyette. Sajnos ez sokszor emberi kapcsolatainkra is igaz. Felgyorsult életet élünk, amely lehetővé teszi, hogy akár telefonunk segítségével pillanatok alatt ruhát, élelmiszert vagy akár szerelmet is tudjunk rendelni. Manapság egyre inkább elterjedtebbek az internetes randi-applikációk, hiszen a koronavírus alakította helyzetben hanyagolni kell a személyes találkozókat, kapcsolattartást, vagy akár az ismerkedést is. Cikkünkben a Tinder jelenségét mutatjuk be különböző aspektusokból.

A Tinder sokak számára ismerősen csengő név lehet. Ez az amerikai frigyből született applikáció ma már több, mint 43 milliárd „match”-csel, vagyis párba állással büszkélkedhet. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy több, mint 190 országban, és mintegy 40 nyelven tudjuk megtalálni életünk szerelmét.

Ez a szám még inkább növekedésnek indult, ugyanis a koronavírus és a karantén miatt abban a kiszolgáltatott helyzetben vagyunk, hogy legtöbbünk otthonainkból dolgozik, intézi a hivatalos ügyeit, nem megy társaságba, így sok mindent a négy fal között kell lebonyolítania. Nincs ez máshogy a randevúzás esetében sem. Tavaly, 2020-ban, a vírus kitörését követően, több, mint 15-20%-kal nőtt a Tinder és más randiapplikációk használata február és március között (DW, 2020). A fejlesztők kibővítették az alkalmazást azzal, hogy a személyes találkozót felváltva videón keresztül tudjanak egy újabb szintet lépni a párba állók. 

Az online randevúzást azonban még így is nagyon sok kérdés övezi. Vannak olyanok, akik valódi lehetőségként élik meg, hogy otthonukból, kényelmesen videón keresztül lebonyolíthatják a találkozókat, viszont akadnak olyanok is, akik a pandémia hatására állnak le a randizással, hiszen bizonytalanok, hogyan lehet bármilyen kapcsolatot folytatni, ha újonnan megismert partnerükkel hetekig, akár hónapokig nem tudnak találkozni? Együttes vélemény nincs, így az is megoszlik, ki mire használja az applikációt. 

A herceg nem mindig fehér lovon érkezik

Dr. Elisabeth Timmermans, egyetemi tanitó és kutató, arra a következtetésre jutott, hogy a szerelemkeresés csupán a negyedik ok volt, amiért az emberek letöltik az applikációt. Sokkal inkább a szórakozás, a kíváncsiság, a szocializáció motiválta őket. Más esetekben megfigyelték, hogy sokszor a testi vágy kielégítése volt az az elsődleges célja a regisztrált felhasználóknak, mintsem a hosszú távú kapcsolat kialakítása.

Dr. Timmermans kutatásai arra mutatnak, hogy azok az emberek,

akik magas pontszámot értek el a nárcizmusban a személyiségvizsgálatok során, nagyobb valószínűséggel használják a Tindert egójuk fokozására.

Hozzátette, hogy az ilyenfajta randevúzás igen erős pszichológiai következményekkel jár, hiszen a társkereső alkalmazások azt a benyomást kelthetik a felhasználókban, hogy társkeresési választásuk végtelen. Ezen pedig nagyon sokan elgondolkoznak, hogy akkor jó döntés hoztak, amikor valaki mellett lehorgonyoztak?

A lehetőség végtelen, így elgondolkozunk, jól döntöttünk-e?

A Tinder biológiája

Tényleg szerepe lehet a biológiának, hogy melyik profilon akad meg a szemünk? És ha igen, hogyan? Gondoljunk csak bele, ha gyerekként betértünk egy édességboltba, vagy játékboltba, milyen játékok, illetve cukorkák ragadták meg legjobban a figyelmünket? Természetesen azok, amik a legcsillogóbbak, leglátványosabbak, legszínesebb köntösbe voltak bújtatva.

Nincs ez másképp a Tinderen sem. Ha egy alkalmazás erős fényeket, színeket, villódzó, pörgő grafikát használ, akkor sokszor az az érzésünk, mintha egy játékkal játszanánk. Ezért, ha a felhasználók minél inkább megtapasztalják a játék élményét, egyre többször és többször fognak visszatérni. Ahol a fényes jutalom nem más, minthogy minél több párt („matchet”) tulajdonítsanak maguknak.

Ha számítógépes játékon játszunk, vagy Tinderezünk, az agyunkban olyan endorfinokat szabadítunk fel, ami a szervezet endogén fájdalomcsillapítója lesz. Ez pedig azt eredményezi, hogy csökken a szorongás, ezáltal sokkal nyugodtabbnak érezhetjük magunkat.

Másik bizonyított tény, hogy ha egy alkalmazás vagy játék folyamatos jutalmakat ígér vagy kínál fel nekünk, akkor befolyásolja a szerotoninrendszerünket, mégpedig úgy hogy magasabb lesz a szerotoninszintünk, tehát sokkal boldogabbnak érezhetjük magunkat.

Ha pedig a jutalmazásról beszélünk, akkor mindenképpen meg kell említenünk a dopamin szerepét, amely az agy jutalmazási rendszerének egyik jelentős eleme. Eltölt minket a jó érzés az alkalmazás használata közben (hiszen nő a dopaminszintünk), ha egyre több és több emberrel állunk párba. Az alkalmazás letétele után pedig egyre jobban megnövekszik a vágy, hogy újra és újra használjuk.

Ahogy másban is fontos a mérték, így az online randi világban is húzzuk meg a határt 

Mire figyeljünk?

Ha arra a döntésre jutunk, hogy regisztrálunk erre az applikációra érdemes néhány dolgot előre tisztába tenni magunkban, hogy elkerüljük a későbbi csalódásokat.

A kevesebb, több

Fentebb említettek alapján a Tinder könnyen be tud bennünket szippantani, ezáltal egyre többször és többször akarjuk használni az alkalmazást, ez pedig azt a veszélyt rejti magában, hogy könnyen válhatunk függővé az alkalmazástól. Szabjunk egy keretet annak, hogy mennyit töltünk a platformon, ezzel védve saját életünket, határainkat. 

Kommunikáció

Szociálpszichológiai szempontból sokkal könnyebben tudunk egy bizonyos képet kialakítani valakiről, ha látjuk non-verbális reakciót, gesztusait. Az online appok esetében sokszor csak egy profilkép áll rendelkezésünkre az adott beszélgetőpartnerünkről, így sokkal nehezebb egy átfogó képet kialakítani valakiről. A legtöbb információ, amit az emberek közölnek, az non-verbális (Matsumoto et al., 2016). Ezért törekedjünk a nyílt-direkt kommunikációra, hogy közelebb tudjunk kerülni valakihez. 

Énhatárok védelme

Ha már szóba jött a határok védelme, akkor ne felejtsük el azt, hogy csakis olyan tartalmakat osszuk meg magunkról, amiket valójában mi is szeretnénk, gondolunk megosztani. Ha valaki többet kíván látni belőlünk, vagy olyan képeket kér, ami eseteként túlmegy a határainkon,  bármikor mondhatunk nemet, vagy kiléphetünk a beszélgetésből. 

Felhasznált irodalom

Sales, N. J. (2015): Tinder and the dawn of the “dating apocalypse.” Letöltés helye, letöltés ideje: 2021. 01.03.

Timmermans, E., & De Caluwé, E. (2017). Development and validation of the Tinder Motives Scale (TMS). Computers in Human Behavior, 70, 341-350.

Soeiro, L., phD (2019): 6 Key Psychological Truths About Dating Apps. Letöltés helye, letöltés ideje: 2021.01.03.

DW (2020). Love in the time of coronavirus: COVID-19 changes the game for online dating. DW, p.dw.com

Matsumoto, D. E., Hwang, H. C., & Frank, M. G. (2016). APA handbook of nonverbal communication. United States: American Psychological Association.