„Mutasd meg ügyfeleidnek, amit nem látnak. Mondd azt az ügyfeleidnek, amit senki nem mer a szemükbe mondani. És annyi ügyfeled lesz, amennyit csak szeretnél.” Ezt ígérik a szerzők, Steve Chandler és Rich Litvin A sikeres coach című könyvük fülszövegében. Lássuk, mit kínálnak az olvasóknak! Könyvajánlónk.
Napjainkban egyre ismertebb és elterjedtebb a coach szakma művelése, és a coaching igénybevétele is. Számtalan könyv és cikk olvasható a módszerről, melyről mi is többször írtunk. De amit mindenképp érdemes tudni a coachingról, röviden: egy olyan, jelen- és jövőfókuszú, előre meghatározott és általában rövid időtartamú eljárás, melynek során kérdezéstechnikával és különböző tesztekkel, feladatokkal a coach és kliense feltárják a kliens nehézségeit, elakadásait és a mögöttük rejlő okokat. Nem olyan intenzív és mélyre hatoló, mint egy terápia, és a kliens erősségeire, saját erőforrásaira támaszkodik, azokat igyekszik kiaknázni és felhasználni a probléma megoldására. A coachingnak is több iránya, válfaja van, a két legnagyobb a life coaching és a business coaching.
A könyv szerzői már ebből a pozícióból indulnak – azt feltételezik, hogy olvasóik már végzett, akár gyakorló coachok, ezért a módszer szakmai hátterével nem foglalkoznak, nem egy módszertani alapozókönyvről van tehát szó. Ha röviden akarnánk összefoglalni, Chandler és Litvin arra kívánnak megoldást adni, hogy
hogyan szerezhet az ember coachként (több) ügyfelet magának, hogyan tud kiépíteni egy sikeres praxist,
és hogyan növelheti saját és ügyfeleinek hatékonyságát. Ez elég csábítóan hangozhat, hiszen ki ne szeretne coachként – vagy bármilyen egyéb szakmában – sikeres lenni és sok ügyfelet szerezni?
A könyv több nagyobb fejezetre oszlik, azokon belül rövidebben, néhány oldalban fejti ki egy-egy gondolatát a szerzőpáros. A bevezetésben arról gondolkodhatunk, hogy miképpen is köteleződhetünk el a számunkra megfelelő mértékben és szinten a coaching iránt, illetve hogy miért is tud jól működni ez a módszer. Egy-egy nagyobb fejezetet szentelnek annak is, hogy sikeres és jó coach szakemberként milyen belső munka végzésére van szükségünk, hogyan tudunk folyamatosan fejlődni, miként tanulhatunk hibáinkból, illetve melyek a legnagyobb és leggyakoribb coach-félelmek, s hogyan győzhetjük le ezeket.
S a számunkra legérdekesebb rész: egy négy lépésből álló gyakorlati folyamat bemutatása. Ebben a fejezetben részletesen bemutatják azt a négy lépést, mely által szerintük elsajátítható a sikeres ügyfélteremtés. Ezen felül még számos gyakorlati tanácsot adnak az ülések hosszára, az ügyfélkeresésre, ajánlattételre stb. vonatkozóan is. A könyv hátuljában található függelékben pedig gyakorlatokat, gondolkodtató kérdéseket és szempontok egész sorát találjuk, melyeken végighaladva elsajátíthatjuk a négy lépést, gyakorolhatjuk a módszert, nyomon követhetjük haladásunkat, fejlődésünket, és ellenőrizhetjük, hol is tartunk. Rengeteg, saját praxisukból vett személyes példával illusztrálják mondanivalójukat, és néhány fejezetenként a legfontosabbnak ítélt gondolatokat idézet formájában ki is emelik.
A sikeres coach szerzőinek egyik legfontosabb üzenete azonban az, hogy ha sikeres és jó szakemberek szeretnénk lenni,
félre kell tennünk minden kifogást, halogatást, és bizony el kell kezdenünk dolgozni.
Ez egyszerűen hangzik, ám tapasztalhattuk már, hogy mégsem olyan könnyű. De Chandler és Litvin folyamatosan erre biztatnak bennünket, hogy magunk is aktívvá, cselekvővé váljunk, és segítenek leszámolni a kifogásokkal és a külső körülmények hibáztatásával.
Ajánljuk tehát ezt a könyvet minden olyan frissen végzett vagy akár már gyakorló coachnak, akik szeretnék elsajátítani az ügyfélkeresés készségeit, módszereit, leküzdenék félelmeiket, folyamatosan fejlődni szeretnének, túllépnének saját berögzült és hátráltató meggyőződéseiken, és szeretnék képességeikkel kiemelkedően szolgálni ügyfeleiket.
A könyvért köszönet a Cor Leonis Kiadónak!
Felhasznált irodalom:
Steve Chandler, Rich Litvin (2017): A sikeres coach. Cor Leonis Kiadó.