Mosolyra görbülő száj, szeretetteljes arckifejezések, ölelő karok egy körülbelül hatvan centis mesterséges intelligenciába sűrítve. A Luxemburgi Egyetem kutatói létrehoztak egy QTrobot névre keresztelt botot, ami az autista gyermekeknek segíthet elsajátítani az amúgy visszamaradott szociális készségeket, ezzel teremtve hidat a gyerekek, a gondozóik és a szüleik között.
Az autizmus spektrum zavarral (ASD) küzdő gyermekeknek nehézséget okoz a másokkal folytatott interakció. Verbális kommunikációjuk elmaradhat a kortársaikhoz képest, nehezebben koncentrálhatnak a partnerükre, és problémát okozhat nekik a stressz, illetve a szorongásuk kezelése. Mindezek pedig kihatnak a szociális életükre és az iskolai teljesítményükre is.
QTrobot egy kisgyermek nagyságú humanoid robot, amely lát, hall és beszél is. Ezek mellett pedig képes a nonverbális kommunikációra: arcmimika és gesztusok formájában. A robot fejlesztéséhez a kutatók tizenöt ASD-vel diagnosztizált négy és tizennégy év közötti gyerekkel folytattak interjúkat, egyet QTrobot jelenlétében, egyet pedig egy hús-vér kutatóval. Az interjúk során három kérdést tettek fel a gyerekeknek, elmeséltek nekik egy történetet, végül pedig arra kérték őket, hogy utánozzák le az interjúztató mozdulatait (pl. emeljék a magasba a kezüket).
Ember vs. gép
A kutatók ezeken az üléseken azt figyelték, hogy az autista gyerekek ugyanolyan válaszkészek lesznek-e akkor, ha egy robottal beszélnek, mint amikor egy emberrel. Továbbá, hogy a kis masina jelenlétében vajon kevesebbszer fogják-e produkálni az olyan jellegzetes autista mozdulatokat, mint amilyen például a tenyerek csapkodása. A megfigyelések alapján a humanoid robot jelenlétében sokkal többször koncentráltak a gyerekek az interjúztatóra (ezt a pillantások időtartamával és mennyiségével mérték), valamint kevesebb repetitív viselkedést mutattak.
https://youtu.be/Yk--cFLRSdk
Robotok az autista gyermekekért
Bár még számos kutatásra van szükség ezen a területen, a robotot megvalósító LuxAI startup elhivatott abban, hogy innovatív megoldásokkal segítsék az autista gyermekek szociális beilleszkedését, illetve csökkentsék a szociális környezetben érzett szorongásukat. Az eredmények alapján a kutatók úgy gondolják, hogy a QTrobothoz hasonló, mesterséges intelligencián épülő segítő botok áttörést hozhatnak az autista gyerekek szociális készségeinek fejlődésében.
Felhasznált szakirodalom: Costa, A. P., Charpiot, L., Lera, F. R., Ziafati, P., Nazarikhorram, A., van der Torre, L. & Steffgen, G. (2018). A comparison between a person and a robot in the attention, imitation, and repetitive and stereotypical behaviors of children with Autism Spectrum Disorder. In Proceedings workshop on Social human-robot interaction of human-care service robots at HRI2018. (Kiemelt kép: spectrum.ieee.org)