Mindenki beszél a pénzről. Akinek van, azért, akinek nincs, azért. Cikkünkben az anyagiakat családi perspektívába helyezzük. Hogyan tudnak a gyerekek takarékosságot tanulni? Hogyan befolyásolja a pénz a családi működést? Mi a kulcs egy jó közös pénzügyi stratégia megteremtéséhez? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Egyetérthetünk vagy tagadhatjuk a mondást, miszerint a pénz mozgatja a világot. Bár több eltérő filozófia uralkodik a pénz fontosságával kapcsolatban, abban egyetértünk, hogy a pénz szerepet játszik az életünkben. Befolyásolja, hogyan érezzük magunkat, hogyan viselkedünk. A pénz és egyéni boldogságunk kapcsolatáról már korábbi cikkünkben írtunk. Ám érdemes egy pillantást vetni a pénzre a család perspektívájából is.
A pénz Amerikai Pszichológiai Társaság 2014-ben végzett kutatása szerint az egyik legnagyobb stresszforrás az amerikai emberek életében. A kutatás a kultúrák közti különbséget nem vizsgálta. Viszont a jóléti társadalom teljesítményorientáltságának köszönhetően valószínűsíthetjük, hogy nem csak amerikaiak éreznek így. Ráadásul a
gyerekes családok hajlamosak fokozottabb anyagi bizonytalanságot átélni,
mint a gyermektelenek. Ez a bizonytalanság stresszt okoz a szülőknek. A gyerekek 90 százaléka pedig meg tudja mondani, mikor feszültek a szüleik. Ilyenkor ugyanis türelmetlenebbek lesznek velük, többször veszekednek, kiabálnak. Sok családban tabu téma a pénz, ez még inkább megnehezíti az ezzel kapcsolatos tevékenységeket. Pedig a nyílt kommunikáció és egy modell nyújtása a kulcs az okos pénzhasználatra neveléshez.
Bárcsak a szüleim megtanították volna nekem...
Egy tanulmányban megkérdezték a fiatal felnőtteket, hogy milyen pénzügyi tudást tanítottak meg nekik a szüleik, és ezt hogyan tették. Érdekes tendencia kezdett felbukkanni az interjúkban. A személyek kérdés nélkül elkezdtek arról beszélni, hogy bárcsak megtanítottak volna nekik bizonyos dolgokat. Ezek után a többieknél már rá is kérdeztek erre. Az interjúk alapján három nagy csoportot tudtak végül elkülöníteni. A megkérdezettek válaszai három nagy téma köré csoportosultak.
- Praktikus tudás – a pénz beosztása, félre tétele, befektetése. „Megtakarítás. Ez egy olyan dolog, amit soha nem tettem a pénzemmel. Mindig rögtön elköltöttem, kivéve, amikor szükségem volt valamilyen drága dologra, amiért félre kellett tennem. Bárcsak jobban hangsúlyozták volna ezt nekem.” Ez az interjúk több mint 90 százalékában előfordult.
- Pénzügyi felelősség – saját pénzzel való gazdálkodás egészen kicsi kortól, egyedül tenni pénzügyi lépéseket. Még ha be is avatták a pénzügyi tervekbe a gyerekeket, nemigen adtak lehetőséget arra, hogy a saját pénzüket költsék. Pedig a kis hibákból kevésbé fájdalmasan tudtak volna tanulni, mint a későbbi nagyokból.
- Nyílt kommunikáció – a család pénzügyeinek nyomon követése, bevételek, kiadások tisztázása. A legtöbben annak ellenére is tudni szerettek volna a családi kassza alakulásáról, hogy tudták, nem állnak fényesen.
Praktikus tudás és felelősség: hány éves korban mit tanuljon meg?
- 3-5 éves kor: „Lehet, hogy várnod kell ahhoz, hogy meg tudj venni valamit.”
A spórolás kulcsa a türelem, és ezt ebben a korban kell elkezdeni megtanulni. Szülőként ozzunk létre három külön perselyt/befőttes üveget! Egyik az „elkölteni”, a másik a „félretenni” (később „befektetni” is lehet), harmadik a „megosztani/jótékonykodni” feliratot viselje. Minden alkalommal, amikor kap egy kis pénzt a gyermek, egyenlően ossza el a perselyek között. Ösztönözzük arra, hogy felállítson olyan célokat, amiért érdemes spórolni. Amikor pénzt tesz a „félretenni” üvegbe, beszéljünk vele arról, hogy hol tart a céljához vezető úton (pl.: mennyi pénzre van még szüksége ahhoz, hogy meg tudja venni).
- 6-10 éves kor: „Ha egyszer elköltöd, akkor az nem jön vissza. Válassz okosan!”
Vonjuk be a gyereket a bevásárlásba. Így megtanulja, mi mennyit ér, hozzákapcsolja a termékeket az árhoz. Gondolkozzunk hangosan, magyarázzuk el a döntéseink okát és folyamatát a boltban. „Azért ezt a kekszet választom, mert ugyanolyan ízű, mint a másik, ami bár márkás, de 150 forinttal többe kerül” vagy: „Tényleg szükségünk van erre a tábla csokira? Hiszen úgyis sütök süteményt ma”. Választassunk vele terméket egy megadott limiten belül a boltban. Pl.: „Kiválasztanád, milyen gyümölcsöt vegyünk? 500 forintunk van rá”.
- 11-13 éves kor: „Ideje a sajátoddal gazdálkodni!”
Ebben az életkorban a hosszabb távú célok felállítása és felelősség növelése, önálló döntések hozatala a legfőbb téma. Legtöbben ilyenkor kezdenek el valamilyen rendszerességgel zsebpénzt kapni. A zsebpénz adásánál vegyük figyelembe a következő szempontokat:
- mennyire lesz képes bánni ennyi pénzzel,
- mire elég az adott összeg,
- mit veszünk meg mi neki,
- tud-e ebből az összegből félretenni egy kicsit.
Ilyenkor már szóba jöhetnek a kisebb munkák a szomszédságban is, egy-két ruhadarab önálló vásárlása, esetleg kis kölcsönök. Írjon listát, hogy mi az, amire hosszabb távon a legjobban szüksége van! Rangsorolja a dolgokat! A saját pénzére vonatkozóan készítsünk/készítsen költségvetést! Amikor közösen vásárolunk, először hasonlítsuk össze az opciókat, így megtanulja az ár-érték arányt. Ha elkölti a zsebpénzét, és mi adunk neki kölcsön, egyezzünk meg a visszafizetés időpontjában. Így a kölcsön fogalmával is megismerkedik, és tudni fogja, hogyan működik. Ilyenkor kezdjük el a közös spórolást egy nagy családi cél érdekében (pl.: nyaralás).
- 14-18 éves kor: „Nem csak a készpénz a pénz!”
Már átlátják a gyerekek a pénz működését, korábban megtanulták használni a készpénzt. Viszont az elektronikus pénz, bankkártya használata általában még rejtély számukra. Ebben a korban kísérletezhetünk saját junior bankkártya nyitásával, amelyet kis mennyiségű pénzzel töltünk fel. Így kis kockázattal tanulhatják meg a bankkártyahasználatot.
Nyílt kommunikáció: hogyan beszéljünk a pénzügyekről?
De miért is olyan fontos beszélni a pénzről? Ha a gyerek gyorsan elkölti a zsebpénzét, majd megtanulja, mi mennyit ér – ez a gondolat elsőre jogosnak tűnhet. Az értelmetlen költekezés valószínűségét nem is zárja ki teljesen, ha beszélünk vele. Mégis sokkal többet fog tudni a pénzről, és később eszébe juthatnak a szavaink. Valamint valakinek minél korábban, minél több ismerete van a pénzről, annál
nagyobb a valószínűsége annak, hogy jó anyagi szokásai lesznek,
nagyobb jólétben fog élni. Egy olasz tanulmány is alátámasztotta ezt a feltételezést. Ebben a legjobb tanítási módnak a többféle technika kombinálása bizonyult. Hogy mit is jelent ez? Azok tettek a fizetésükhöz arányosan legtöbbet félre, akik zsebpénzt, felügyeletet és tanácsot is kaptak a spórolással kapcsolatban a szüleiktől. De hogyan kellene ennek a tanításnak zajlania?
- Fontos, hogy a tanácsok mindig kornak megfelelőek legyenek. A fogalmak hosszas részletezése egy kisgyermeknek felesleges. Viszont neki sem árt, ha tisztában van az alap kifejezésekkel.
- A család pénzügyein keresztül lehet talán legjobban tanulni. Ha bevonjuk a pénzügyi megbeszélésekbe, láthatja, mit jelent a bevétel, a kiadás. Hogyan működnek a gyakorlatban ezek a fogalmak. Egy serdülőnek több mindent el lehet mondani egy potenciálisan nehéz helyzettel kapcsolatban is, ő akár segítségünkre is lehet.
- Kérdezzük meg a gyerekek véleményét, ötleteit a megbeszélt témával kapcsolatban.
- Figyeljünk arra, hogy a beszélgetésekben milyen szavakat használunk. Ezek hatással vannak arra, hogy ha gyermeknek milyen kép alakul ki a fejeben. A „Most nincs pénzünk” sokkal súlyosabbnak hangozhat egy kisgyermek számára, hiszen ő szó szerint értelmezi.
- Kérdezzünk vissza, hogy biztosan mindent úgy értett-e, ahogy szántuk.
Hogyan tudja a család összehúzni a nadrágszíjat?
Nemcsak a gyerekek anyagiakra való tanítása miatt jó taktika, ha az egész családot bevonjuk a pénzügyi döntésekbe. Ha közös célokat állítunk fel (nyaralás), könnyebben mehet a takarékoskodás is. Így megértethetjük gyermekünkkel, hogy miért nem a drágábbik távirányítós repülőt kapja meg karácsonyra. Ez esetben is fontos, hogy
a szavainkkal hogyan adunk keretet a helyzetnek.
„Ezt nem engedhetjük meg magunknak” – hangzik el sokszor a szülők szájából. Ha mindenféle általa kívánt apróságra ezt válaszoljuk, akkor nem vagyunk őszinték. Hiszen egy Túró Rudi ritkán lehetetlen kérés. Viszont mondhatjuk helyette: „Tegnap megegyeztünk, hogy nem költünk ilyesmire mostanában”, vagy a távirányítós autó esetén: „Sajnos most ez nem fér bele, de ha nagyon szeretnéd, karácsonyra megpróbáljuk megvenni neked a rokonokkal közösen”.
Ehhez kapcsolódó ötlet, hogy egy nagy közös malacperselybe kezdjük el a spórolást. Ebbe mind a szülők, mind a gyerekek tegyenek pénzt! Ahogy beledobjuk a malacba a pénzt, az érezhetően egyre inkább tele lesz. Így valóban a gyerekek szeme előtt takarékoskodunk. Fontos, hogy az így összegyűjtött összeget együtt költsük el. Ha titkolózás helyett bevonjuk a gyerekeket is, együtt élvezhetjük a közösen megtakarított pénz eredményét.
Források
http://www.apa.org/helpcenter/children-economy.aspx
https://www.forbes.com/pictures/ghhe45edjf/money-lessons-at-every-a/#3962331f2c6c