Napjainkban egy sportoló értékét nem csak a teljesítménye befolyásolja. Az eredmények, a statisztikák és a kor mellett nagyban számít, hogy a közösségi médiában miket posztol, azok mennyire informatívak, interaktívak vagy épp inspirálóak. Azonban nem mindegy, hogy a posztolás mellett mennyi időt és mikor tölt el a különböző platformokon.

Kezdjük azzal, hogy a közösségi médiában való részvételnek elsősorban marketing jelentősége van. Kiváló megjelenési lehetőség a sportolónak és támogatóinak egyaránt. Fontos szempont továbbá, hogy egy-egy poszt a Facebook, Twitter vagy Instagram oldalon közelebb hozza a sportolót rajongóihoz. Főleg abban az esetben, ha a sportoló valamilyen személyes élményről számol be, és megjeleníti saját érzéseit is, amire a verseny hevében nem mindig van lehetősége. Hazánk ismert sportolói közül talán Hosszú Katinka az, aki a legjobban bánik ezekkel a platformokkal, hiszen a versenyeredmények és az azokkal járó boldogság kifejezése mellett többször posztol férjével való közös élményeikről képet és történetet, de saját brandjének, az Iron Lady-nek a népszerűsítését is teljesen elfogadható mértékben és minőségben jeleníti meg.

Hosszú Katinka kihasználja a közösségi média minden lehetőségét, ezzel is segítve kapcsolatát a rajongókkal. Forrás:
Hosszú Katinka kihasználja a közösségi média minden lehetőségét, ezzel is segítve kapcsolatát a rajongókkal. Forrás: Katinka Hosszu Facebook

A zavaró külső tényezők kizárása

A sportoló egyik legnagyobb mentális fegyvere az önbizalma. Hiszen hiába a maximális fizikai, taktikai és technikai felkészültség, ha nem hisz abban, hogy ezeket versenyhelyzetben hasznosítani is tudja. Ám a média sokszor csúnyán bánik a sportemberekkel, azok hullámzó teljesítménye vagy akár egy rosszabb mérkőzése miatt, de ugyanez elmondható a szurkolók részéről is. Természetesen napjainkban egy profi sportolónak el kell sajátítania azt a képességet is, hogy a média kattintáshajhász cikkeit és a rajongók like-vadász kommentjeit kellő önismerettel és önkritikával kezelje. Önbizalomvesztéshez, fókuszvesztéshez és ezáltal a teljesítmény romlásához vezethet, amennyiben edzés vagy versenyzés közben a külső vélemények elterelik a figyelmét.

Ártalmas a közösségi média a sportolókra?

A közösségi média helytelen és/vagy túlzott használata több negatív hatást gyakorolhat a sportolók életére és fejlődésére egyaránt. Neuropszcihológiai kutatások bizonyították, hogy a szociális média használatnak hasonló neurokémiai hatása van az agyra, mint a drognak, az alkoholnak vagy a szerencsejátéknak. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a sportoló nehezen szakad el a multimédiás eszközétől az edzés alatt, amely az edzők számára különösen idegesítő lehet. Profi sportolókkal beszélgetve megtudtuk: sokan a mérkőzés előtti órákban már teljesen mellőzik telefonjukat, és próbálnak fejben csak a meccsre koncentrálni. Sajnos ez az adat nem reprezentatív, sok esetben a gyakorlat mást mutat.

A közösségi médiában való részvétel és a különböző platformok használata egyaránt gyakorolhat negatív hatást a sportoló életére.

Egy közel 300 sportolót vizsgáló kutatás szerint a megkérdezettek 32 százaléka használta a Facebookot a verseny közben, 68 százalékuk pedig a versenyt megelőző 2 órában. Kimutatták, hogy a verseny előtt a Facebookon eltöltött idő növekedésével nőtt a koncentrációs zavar mértéke, amely megnövelte a sportszorongás mértékét is. Ugyanez a hatás nem volt kimutatható, amikor nem a versenyt megelőző időszakot vizsgálták, azaz a Facebook-használat csak akkor káros, ha a sportoló a versenyt megelőző két órában vagy verseny közben végzi. A kutatás konklúziójaként azt állapították meg, hogy a

Facebook-használat megnehezíti a megfelelő pszichológiai felkészülést

a sporteseményre, és igazából ezzel a sportolók megzavarják magukat.

Fókusz állás, amikor nehéz megfelelően koncentrálni

A fókuszálás nehézsége az egyik legnagyobb probléma a sportolók számára a közösségi média használattal kapcsolatban. Egy kutatásban bizonyosságot nyert, hogy a közösségi média és az okostelefonok megjelenése óta csökkent a fiatalok koncentrációs képessége. A hosszú távú koncentrálást nehezíti a FOMO (Fear of Missing Out) jelensége, amelyet magyarra úgy fordíthatnánk: félelem attól, hogy lemaradunk valamiről. A FOMO megjelenését segítik a különböző értesítések hang és vibráló jelzései. A sportolóknál ez azért különösen veszélyes, mert a figyelem fenntartásának nehézsége mellett gyorsan elfelejtik az edzői utasításokat vagy visszajelzéseket, amelyek megnehezítik a közös edzésmunkát, valamint a versenyre való felkészülést.

A legtöbb fiatal sportoló azért fordul sportpszichológushoz, mert úgy érzi: képtelen fókuszálni az edzésen, ezáltal pedig hibákat vét éles helyzetben. Egy Amerikában gyakorló szakember azt tapasztalta, hogy a figyelem fenntartásának nehézsége a különböző imaginációs technikák alkalmazásakor is megjelenik. Ezek pedig fontos elemei egy sportoló mentális edzésprogramjának.

Miért is fontos a fókusz?

Ha a sportoló nem megfelelően fókuszál, akkor nehezebben tanulja meg az edzésen gyakorolt technikai és taktikai elemeket, továbbá elengedhetetlen szerepe van a meccsnapon történő mentális felkészülésben. A versenyhelyzetet megelőző órákban sok sportoló próbálja fejben végigjátszani a sikerhez vezető mozdulatsort. Erre egy példa Wayne Rooney, a Manchester United futballistája, aki egy korábbi nyilatkozatában említette, hogy a meccsnapok előtt mindig megkérdezi a szertárostól, milyen szerelésben fognak játszani. Este az ágyban pedig már abban a mezben képzeli el, ahogy gólt lő, ezzel is segítve felkészülését.

Összességében azt mondhatjuk: felkészülési időszak alatt és a megmérettetés közben

a megfelelő fókusz hozzásegíti a sportolót a csúcsteljesítményhez.

Nem kell törölni a profilokat

Korábbi kutatási eredményre támaszkodva elmondhatjuk, hogy nem feltétlenül a közösségi média használata, hanem az okostelefonokra érkező értesítések befolyásolják negatívan a teljesítményt.

A közösségi média használata az idő mellett a figyelmet is elrabolja.

A probléma megoldása nem egyszerű. Elsősorban a sportolónak kell rádöbbennie, hogy a közösségi média és az okos eszközök használta milyen káros hatással lehet a teljesítményre. Fel kell tennie önmagának a kérdést: mik azok, amik a teljesítmény javulását eredményezik, és mik azok, amik káros hatással van rá. Fontos, hogy azok, akik túl sokat használják a platformokat, maguktól tegyenek a csökkentés érdekében, tehát fontos, hogy belülről fakadjon a motiváció. Emellett az imaginációs technikák segíthetik a fókuszálási képesség fejlődését vagy visszanyerését.

Az edzők és a klubok a negatív hatások ismertetése és a fókuszál fontosságára való felhívás mellett annyit tehetnek, hogy szabályozzák a használatot az edzéseken és versenynapokon, hasonló módon, mint ahogy a táplálkozással kapcsolatos szabályokat hozzák. Persze ebben az esetben könnyen lehet, hogy a sportoló elcsábul egy-egy figyelemfelkeltő értesítés miatt.

És hogy miért is fontos ez?

A sportban nagyon sokszor minimális különbségek döntenek

arról, ki nyer, ki veszít, kiből lesz első, kiből utolsó. Lényeges, hogy minden olyan lehetőséget megragadjon a sportoló, amely a teljesítményének javulásához vezethet.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=4s