Kreatív virtuális megoldások, szimpatikus közösség, innovatív találmányok, egy kerek iparág képe fogadott minket június közepén a zalaegerszegi Gamer Expo Youtuber napján. A háromnapos eseménysorozatból azért erre a napra esett választásunk, mivel tökéletesen bemutatta, hogy a különböző videojátékok használata mellett milyen marketing lehetőség lakozik az online világban. Az expon a videóik által karriert építő youtuberekkel beszélgettünk a mentális felkészülés jelentőségéről, illetve arról, milyen nehézségekkel jár a példaképszerep a fiatal nézőik előtt. Tudósításunk.
Korábban már foglalkoztunk az esportolók mentális felkészültségének és pszichológiai kihívásainak tényezőivel, azóta pedig az esportban való pszichológusi segítség alkalmazását egy gamer csapat példája is megerősítette, akik ezáltal juthattak a csúcsra.
Objektív tapasztalatok
A szervezőkkel beszélgetve megtudtuk, hogy elővételesen nyolcszáz jegy kelt a szombati napra, összesen pedig ezerkétszázan fordultak meg aznap az eseményen, ami egy körülbelül hatvanezer lakosú város viszonylatában elég erősnek mondható – főleg azt figyelembe véve, hogy a közönség körülbelül nyolcvan százaléka tizennégy éven aluli volt. Néhány idősebb résztvevőt megszólítva megtudtuk, hogy saját gyermekük mellett, a baráti társasághoz tartozó más gyerekeket is magukkal hoztak, ugyanis a szülők körében nem számít túl izgalmasnak a videojátékozás vagy annak nézése. Ezen igazából meg sem lepődtünk, hiszen minél idősebb korosztályt kérdezünk, annál kevésbé értették a video- és online játékok, illetve a vloggerek szórakoztató jellegét, társaságfejlesztő mivoltát, vagy épp marketingértékét és a benne rejlő karrierlehetőséget.
A rendezvénynek helyt adó zalaegerszegi sportcsarnokba lépve egy teljesen más világ fogadott minket, mint amikor a ZTE KK kosárlabda meccseire mentünk vagy helyi kispályás torán vettünk részt. Az ilyenkor szokásos fényáradattal szemben a sötétség uralta a pályát és a nézőteret egyaránt. Körbejárva a helyszínt rengeteg érdekességgel találkoztunk: egyrészt ennyi Xbox konzolt egy helyen még sosem láttunk, talán még képen sem, másrészt pedig a videojáték kultúra kezdeti vívmányai is kiállításra kerültek. Sőt, ki is lehet próbálni olyan klasszikusokat, mint a Pac-man – méghozzá egy nagyon old school irányítókarral. Pár méterrel odébb pedig a legfelkapottabb újdonságot, a Virtual Reality Box-ot tehettünk a fejünkre, és két kézi érzékelő segítségével a nyilazást is kipróbálhattuk a virtuális valóságban.
Egy fejlesztés alatt álló táblagépes játék segítésével megismerkedhettünk a MEMOLife nevezetű készítménnyel, amely memória- és koncentrációskészség-javító hatással rendelkezik. A különböző videojátékok kipróbálásán felül, három-három elleni Legue of Legends bajnokság küzdelmeit is figyelemmel követhettük. Mindezek mellett a szervezők arra biztatták a gamereket, hogy néha szabaduljanak el a gépek mellől és mozogjanak egy kicsit a sportcsarnok mellett felállított szabadtéri sporteszközök segítségével. Itt a virtuális csaták után az offline térben többek között pingpongban vagy kosárlabdában mérhették össze tudásukat, de akár trambulinozhattak is az esemény látogatói. Mindezeket pedig folyamatosan pörgő, különböző témájú és tartalmú beszélgetések színesítették youtuberek részvételével.
Ki is az a youtuber?
Talán úgy foglalhatnánk össze legegyszerűbben, hogy olyan Youtube-csatornát üzemeltető személy vagy személyek, akik saját maguk által készített videókban fejtik ki véleményüket bizonyos témákban, mutatják be életüket, szórakoztatják különböző módon közönségüket, sőt vannak, akik néha már-már standupolnak közben. A gamer világ videósai főként játékközvetítéssel, játék- és filmkritikával, valamint más youtuberek véleményezésével foglalkoznak. Manapság már egy egész iparág épül az ilyen közszereplőkre, akikkel marketing cégek foglalkoznak és segítik márkájuk építését. Pár évvel ezelőtt ez teljesen elképzelhetetlennek tűnt volna, azonban manapság indokoltnak mondható, hiszen hetente több százezren, havi viszonylatban akár több millióan tekintik meg videóikat, és a havi árbevételük is pár száz dollártól akár tizenötezer dollárig is elmehet.
Az expo szombati napján több youtuber is szórakoztatta a közönséget, szakmai beszélgetések mellett akadt olyan program is, amikor egymás ellen játszottak valamit. A virtuális játék mellett volt papírrepülő hajtogató és hajító verseny is. Természetesen a fő cél a közönség szórakoztatása és igényeinek kielégítése volt, rengeteg rajongó kérdéseire válaszoltak nagyközönség előtt vagy a dedikálás során. Utóbbi közben tettük fel mi is kérdésinket, bár volt olyan, akihez nem tudtunk odamenni a kígyózó sor hosszúsága miatt.
Szakértői szemmel
Szerkesztőségünk arról érdeklődött, hogy miként látják a youtuberek a mentális felkészültség jelentőségét az online küzdőtéren. A GameDay Irodát, Szirmai Gergellyel együtt működtető Imi elmondta, hogy hobbi játékosként nem igazán figyel a mentális oldalra, azonban tisztában van ennek jelentőségével. Saját magán is érzi, amikor szétesik fejben – ekkor közönségének is említést tesz erről, figyelmezteti őket, hogy kissé szétszórt lesz a játék további részében. Véleménye szerint a profi esportolóknál ugyanolyan fontos figyelmet fordítani a mentális felkészülésre, mint más versenysportban, például a teniszben. Szalay Isti saját nevén üzemelteti csatornáját, amely kétszázhatvanezer feliratkozóval rendelkezik, ezzel benne van a top 20 legnézettebb magyar Youtube-csatorna között. Ő az élet minden területén fontosnak tarja, hogy az ember legyen ott fejben és a mentálhigiénére is ügyeljen. Véleménye szerint
pszichológushoz járni egyáltalán nem gáz dolog,
bármennyire is degradálja azt a társadalom – sőt a társadalombiztosítás keretei közé vinné a tanácsadást. A mentális felkészülés szerepét főként a verseny közbeni stresszel való megküzdési stratégiákban látja. A Videojáték csatornát üzemeltető Zsoltit is megkérdeztük a témában. Ő úgy látja, hogy egy esport csapatnál a legfontosabb az, hogy ne csak együtt játszanak napi nyolc-tíz órát, hanem ezen kívül menjenek el együtt valamilyen közös programra: akár fagyizni, akár sörözni, de egy bowlingozás vagy pingpongozás is remek kikapcsolódást jelenthet a tagok számára. Tehát ő főként a csapat összekovácsolását segítő programokban látja a mentális felkészülés hasznosságát.
Mivel nála álltak a legtöbben sorba aláírásért és közös fotóért, ezért megkérdeztük, miként viszonyul a példaképszerephez. Bevallotta, hogy nem egyszerű feladat, próbálja a káromkodást minimalizálni, de nem tud minden pillanatban arra koncentrálni, hogy mit is mond pontosan, mert akkor elveszne az, akinek valójában látja magát. Mindemellett igyekszik kontrollálni magát, ugyanis nem tudja megszabni, hogy kik nézik meg a videóit, de tisztában van azzal is, hogy a szülőknek sem könnyű tartani a kontrollt.
Egy, a helyszínen játszó gamert is megszólítottunk, aki úgy véli, hogy a videojáték egyértelműen inkább mentálisan megterhelő, mint fizikailag, ezért igyekszik mindig tiszta fejjel a gép elé ülni.
Látható tehát, hogy
a virtuális térben is szükséges a mentális felkészültség,
főként a koncentráció fenntartása és a stresszhelyzet kezelése szempontjából. Ennek fontosságát már a hobbi játékosok is felismerik, azonban – ahogy az offline sportok esetében is láthatjuk – a pszichológiai segítség igénybe vétele még igencsak kezdeti stádiumban van.
Összességében pozitív élményekkel hagytuk el a Gamer Expo helyszínét. Egy összetartó közösséget ismerhettünk meg, akiknek furcsa nézéséket és sztereotípiát kell leküzdeniük. Saját nyelvezettel rendelkeznek, amely a nem gamer társadalom számára olykor kissé érthetetlen lehet. Azonban érdekes érzéssel töltött el bennünket, amikor a youtuberek videojátékokat kellett körbeírniuk, amit olyan egyszerűséggel és összhanggal tettek, mint amikor mások tárgyakat mutatnak be.
***
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!