Míg 10 éve még a világ legmenőbb dolga volt a gportalon blogot írni, a mai fiatalok – főként az 1990-es évek végén vagy még később született korosztály – körében manapság a vlog a menő. Órákat töltenek a Youtube-csatornák bűvöletében, lassan pedig már nem is igazán kell tévés csatornákra előfizetni, hiszen a Netflix, az HBO go és a Youtube átveszi a stafétát. Honnan született ez a vlog-őrület? Tényleg meg lehet belőle élni? Mit jelent a vlogolás mint foglalkozás? És a vlog követése mint hobbi? Ezen kérdésekre keressük a választ cikkünkben.

Talán korai lenne még kijelenteni, hogy eljött az idő, amikor a tűzoltó, a katona, a jogász vagy a rendőr már nem menő szakma az ovisok körében, ugyanakkor olyan foglalkozásokkal versenyeznek napjainkban, melyekről nagyszüleink vagy szüleink el sem tudják képzelni, mi fán terem. „Mi leszel, ha nagy leszel? Vlogger.” Nem elképzelhetetlen párbeszéd egy mai óvodáskorúval. De vajon honnan jött ez a foglalkozás?

„Beszélj magyarul a nagyihoz, kisfiam!”

Vlog. Videó, mely tartalmában leginkább a bloghoz hasonlít: személyes bejegyzések a vlogger életéről, gondolatairól, érdeklődési köréről. Hosszabb-rövidebb videók sorozata, melyek személyes kapcsolatot teremtenek a vlogot készítő és a nézői között. Legalábbis ezt az érzetet adja.

Főállású youtuber?

Megszámolhatatlan mennyiségű vlogtartalom érhető el a Youtubeon, egy kattintásra tőlünk. Ezek pedig megannyi vlogger kameráján keresztül láttatják velünk a világot. 2017-es adatok alapján csak a Youtube-nak 1,3 billió felhasználója van. Minden percben 300 órányi videótartalom kerül feltöltésre, melyek közül minden nap 5 billió videót nézünk meg. A Youtube napi szintű használója 30 millió fő. És ez csak egy a tömérdek videómegosztó portál közül.

A Youtube az egyik, ha nem a legelterjedtebb videómegosztó portál.

Hobbiról, szórakozásról vagy kemény munkáról beszélhetünk? Mindkettőről. Átlagos magyar tinédzserek százai töltenek fel ilyen tartalmakat, bemutatva a szobájukat, vicceket mesélve vagy fura ételeket kóstolgatva. Aki pedig felnőtt(ebb) fejjel fog neki a videós tartalomgyártásnak, és összegyűjt egy népes tábort, hamar megkeresheti mindennapi kenyerét. A szponzorok aranybányája ugyanis a Youtube vloggerek földje. Mai marketingkampányoktól duzzadó világunk talán legkevésbé fájó reklámfelülete. A nagy cégek egyből meg is látták a potenciált ebben az iparágban, hiszen egyetlen vlogger támogatásával szempillantás alatt tízezrekhez el lehet jutni. A helyes célközönség megtalálása pedig gyerekjáték.

Mi van az érem másik oldalán?

Habár a vloggerek nem közvetlenül belőlünk, nézőkből és médiafogyasztókból élnek meg, egy-egy szponzori megkereséshez bizony sokak kedvencévé kell válniuk. Vajon miért nézhetjük ezeket a videókat? Mi olyan vonzó egy magyar tinédzser szobájában, humorában vagy szokásaiban?

Érzelmek

Egy 2008-as Princeton Egyetemi kutatás szerint a videós tartalmak (legyenek akár filmek, akár rövid tartalmak), minél „kontrollálóbbak” – tehát minél inkább irányítják a médiafogyasztók figyelmét –, annál inkább bevonódnak a történetbe a nézők. A kutatásban Uri Hasson olyan kisfilmet vetített le a kísérleti személyeknek, mely egy rákos kisfiúról szólt. Nemcsak a film közbeni agyi folyamatok utaltak a bevonódásra és az erős érzelmi hatásra: a kísérleti személyek a film után hajlamosabbak voltak adakozni, mint előtte életükben bármikor.

Eltűnés a mindennapokból

A Netflix amerikai térhódításánál felfogadta Grant McCracken kulturális antropológust, hogy vizsgálja meg a Netflix-sorozatok kedvelőinek magatartását. A kutató eredményei alapján 76 százaléka a megkérdezett felhasználóknak azt vallotta, hogy a sorozatok nézése a mindennapi problémák előli menekülés egyik legjobb módszere. Tízből nyolc ember pedig azt vallotta, hogy a sorozatok ezt a menekülést sokkal élvezetesebbé teszik, mint egy-egy film megnézése. McCracken szerint a hosszú narratívák függői vagyunk, melyre a mai filmipar is egyre jobban kezd berendezkedni.

Mintha én lennék!

A vlogok nagy előnye, hogy mások mindennapi életéről szólnak, nem pedig egy tudományos-fantasztikus világba varázsolnak el minket. Ez a hétköznapiság megengedi nekünk, hogy közel érezzük magunkat a vloggerhez: hiszen azonos korúak vagyunk velük vagy azonos problémákkal küzdünk meg, esetenként pedig ugyanazokon az utcákon sétálunk nap mint nap munkába vagy iskolába menet. Könnyű tehát együttéreznünk a karakterekkel.

Minden nap néhány perc pihi

A vlog műfajának sajátossága, hogy míg egy sorozat évadai között (és egyre gyakrabban az évadon belül is) sokszor hosszú hónapokat kell várnunk a következő részre, addig a youtuberek szinte naponta jelentkeznek új videóval, s így könnyen elkényeztetik közönségüket. Mivel gyakori a tartalom, nem feltétlenül hosszú videókról beszélhetünk, így a napi rutinunkba is könnyen beépíthetünk egy-egy 10-20 perces tartalmat.

És habár a sok médiatartalom fogyasztása nem feltétlenül egészséges, néhány percre mindenkinek jólesik kiszakadni a rohanó hétköznapok problémáiból!

 

Felhasznált szakirodalom: Hasson, U., O. Landesman, B. Knappmeyer, I. Vallines, N. Rubin, and D.J. Heeger. Neurocinematics: the Neuroscience of Film. Projections 2(1): 1-26 (2008). Zak, P.J., A.A. Stanton, and S. Ahmadi. Oxytocin Increases Generosity in Humans. PLOS ONE 2(1): e1128 (2007). A témához kapcsolódó további források itt és itt találhatóak.

•••

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://youtu.be/z-htXgkYeeE