Ha filmzene, akkor bizonyára mindannyian fel tudunk idézni néhány ikonikus szólamot: Darth Vader bevonulása, a Karib-tenger kalózai kardozós jelenetei, vagy Hobbit-lak megpillantása. Egy új kutatásból érdekes dolgok derültek ki arról, hogy milyen funkciókat tölthet be a filmzene. 

A filmzene köztudottan befolyásolja a jelenetek hangvételét, ami elmehet az egészen groteszkig is, amikor például egy agresszív harcjelenet párosul békés, klasszikus zenével. De azt is pontosan tudjuk, hogy a horrorfilmek feleolyan ijesztőek sem lennének, ha pozitív hangulatú dalok szólnának a háttérben. A zene tehát felállít bennünk valamilyen előfeltételezést a film hangvételével, kicsengésével kapcsolatban, így a segítségével általában megbízhatóan be tudjuk jósolni, hogy egy vidám, könnyed vígjátékra, vagy nehéz érzelmeket felvonultató drámára számíthatunk. A kérdés, hogy vajon így van-e ez a szereplők esetén is – az ő megítélésükben is ennyit számít-e a hozzájuk kapcsolt zene?

Egy új olasz kutatásban ezt a kérdést vizsgálták, feltárva, hogy

a karakterekről alkotott képünkben is nagy szerepe van a zenének.

Alessandro Ansani és munkatársai, a Roma Tre Egyetemen 118 online résztvevőt vontak be a kutatásba, akik egy két perc hosszúságú filmjelenetet néztek meg. A jelenetben azt láthatták, hogy egy férfi lassan sétál egy régi épület oszlopos folyosóján az ablakok felé, majd megáll, kinéz, aztán kisétál a keretből. Az ablakokból a távolban a tengerpart látszott.

A jelenet alatt a résztvevők egy része az eredeti felvételbe behallatszó alapzajt hallotta, míg mások Szergej Rahmanyinov A holtak szigete című számát kapták aláfestésnek (ami egy baljós hangzású, szimfonikus mű), a többiek pedig könnyed jazzt, Bill Evans Like Someone in Love című számát.

A többi csoporthoz képest azok, akiknél a jazz volt az aláfestő zene, nagyobb empátiát éreztek a férfi iránt, és introvertáltabbnak gondolták a személyiségét. A Rahmanyinov-csoport ezzel szemben inkább lelkiismeretesnek gondolta a szereplőt. Mindkét csoport, aki kapott zenei aláfestést, összességében barátságosabbnak ítélte meg a férfit, mint akik csak a környezeti zajokat hallották. A jazz-csoport nagyobb valószínűséggel gondolta azt, hogy a szereplő egy kellemes múltbeli eseményre emlékezik, összehasonlítva a Rahmanyinov-hallgatókkal, akik hajlamosabbak voltak azt gondolni, hogy valamit tervez. Egy második, 92 tanulóból álló kísérlet nagyrészt ugyanezeket az eredményeket hozta.

Az eredmények kiemelik „a filmzene sokoldalú hatását a jelenet értelmezésére” – írják a kutatók. A magyarázat pedig? Az emberi agy úgy működik, hogy mindenhol információkat keressünk, állandóan próbáljuk értelmezni a környezetünket, és

ezért gyakran odaképzelünk olyan dolgokat is, ami nincs ott, hogy kiegészítsük a képet.

„Ahhoz, hogy megértsük egy regény vagy film cselekményét, ismernünk kell a szereplők céljait és személyiségét, és ha semmilyen információt nem kapunk erről, megpróbálunk felhasználni minden jelet, hogy kitaláljuk őket" – tették hozzá a kutatók. Úgy tűnik, hogy a zene is ilyen jelzésként működhet, mely lehetővé teszi számunkra, hogy megtippeljük egy személy motivációit és érzelmi állapotát.

Felhasznált irodalom

Ansani Alessandro, Marini Marco, D’Errico Francesca, Poggi Isabella (2020). How Soundtracks Shape What We See: Analyzing the Influence of Music on Visual Scenes Through Self-Assessment, Eye Tracking, and Pupillometry. Frontiers in Psychology, Volume 11, 2242.o. Doi: 10.3389/fpsyg.2020.02242    

BPS Research Digest