A szürke ötven árnyalatának pszichológiai elemzésével foglalkozó cikkünk első részéből kiderült, hogy Christian Grey, a sármos milliárdos nemcsak történetbeli partnerét, Anastasia Steele-t csábította el, hanem az ötven árnyalat trilógia rajongóinak fantáziáját is megmozgatja. Erős, védelmező macsóként jelenik meg, miközben birtokolni kívánja partnerét, több szinten korlátozva a lány szabadságát. Cikkünk második részében azzal foglalkozunk, miért szerethető mégis a karaktere, milyen kapcsolati minta látható a főszereplők közt, és milyen félrevezető üzeneteket tartalmaz a történet.  

Christian Grey partnere személyes határait lépi át azáltal, hogy a legváratlanabb pillanatokban jelenik meg az életében. Szintén a lány szabadságát sérti, hogy utánanéz, mikor, hol és kivel tölti az idejét. A határsértő viselkedés a történetben azonban el van intézve annyival, hogy

Grey kontrollmániás.

Az abuzív kapcsolatok egyik jellegzetessége lehet, hogy a birtokló, domináns fél kezdetben felmagasztalja partnerét. Érzékelteti, hogy számára mennyire fontos, különleges a másik, és hogy nem tudna nélküle élni. Függőségi viszonyt alakít ki, miközben partnerét igyekszik izolálni addigi megszokott környezetétől. A film főhőse pedig szintén ezt teszi, amikor hangsúlyozza, mennyire más számára a lány, mint addigi alávetett partnerei, majd tetteivel is kiemeli őt a többiek közül. Miután elmondja, soha nem bírná egyedül hagyni Anastasiát, igyekszik kisajátítani őt, mondván, azt sem bírja elviselni, ha mások megnézik. Viszonyukban tulajdonaként kezeli, több területen korlátozva akaratát, mozgásterét. Mindemellett azonban szerethető marad a lány és az olvasó számára azáltal, hogy sok mindent megtesz Anáért, ő is tud áldozatot hozni, és persze mert észvesztően sármos.

Megmenthető a szó szerint lebilincselő királyfi?

Christian karakterének bája abban is rejlik, hogy dominanciája mellett

láthatóvá válik sérülékenysége.

Művészlélek, aki értékeli, hogy Ana klasszikusokat olvas, sőt maga is jártas a művészetekben, zongorázik. Az anyagi javakról, a hatalomról szóló üzleti világban is képes megtartani érzékenységét a szegények problémái iránt, támogatva az éhezőket. Hányattatott gyermekkora még inkább hívja azt, hogy az olvasó megértse őt, empatizáljon vele, Ana pedig a megmentő szerepében tetszeleghessen, aki képes megváltoztatni a komoly pszichés traumát elszenvedett férfit. Aki megmutatja neki, hogy milyen együtt aludni (és akinek, de csak neki, a férfi még a „vanília szexet” is képes megadni). Aki szerelmet tud ébreszteni benne, és akivel átélheti egy párkapcsolat velejáróit. Végül Christian képes lesz nem csak szexuális értelemben elköteleződni mellette.

Ana és Christian kapcsolati mintázata

A férfi főhősről tudható, hogy gyermekként rendszeresen fizikai bántalmazás érte, anyja nem foglalkozott vele, majd az anya a négyéves kisfiú szeme láttára veszítette életét.

BIZONYTALAN KÖTŐDÉSI MINTÁJA

révén birtokolni kívánja minden női partnerét, miközben intim kapcsolatot nem képes velük kialakítani. Nyugtalan, amikor Ana nincs vele, és nem tudja, hogy éppen mi történik a lánnyal. Látszólagos biztonságát az adja, ha mindenről gondoskodhat, ami a lánnyal történik, egyfolytában a sarkában lehet, ám kezdetben nem képes vele párkapcsolatot kialakítani. Ana azonban képes az intimitásra, továbbá érzékeli, hogy egyfajta birtokviszonyon alapuló dinamika alakul ki köztük, melynek próbál ellenállni.

dakota_johnson_2014
Anastasia számára fájó felismerésekkel is jár a kapcsolatuk.

A trilógia néhány félrevezető üzenete

A szürke ötven árnyalata a BDSM világával mossa össze az ott zajló jeleneteket. A BDSM kapcsolatokban azonban mindkét fél számára megfelelő a szexualitás/kapcsolat választott, kölcsönös beleegyezésen alapuló, szabályozott formája. Anának nem az alávetett pozíció okoz kielégülést,

azt csupán a férfi miatt vállalja.

A lány megmentő szerepe ráadásul több szempontból is félrevezető: egyrészt azt sugallja, hogy bizonyos szexuális preferenciával rendelkező férfiakat meg kell menteni. Másrészt tévesen sejteti, hogy Grey szexuális ízlése egyenes következménye az általa elszenvedett gyermekkori abúzusnak. Harmadrészt Grey sebezhetősége ürügyet ad arra, hogy uralkodjon a lány felett, hallgatólagosan legitimálva azt, hogy több szinten megfossza őt szabadságától.

Grey sármja, színes papírba csomagolt és masnival átkötött dominanciája, a mellette átélt szexuális és egyéb kalandok izgalma, a szenvedést követő szándék a megmentésére mind vonzóvá teszik ezt az egyébként életszerűtlen történetet. A sztori azonban vágyakat és fantáziákat mozgat meg. Gondolatban közelebb hozza az olvasót egy olyan álomvilághoz, amely tele van izgalommal, csillogással, szenvedélyes szexualitással, végül a történetben a nehézségek után a főszereplők elérik a boldog beteljesülést.