Számtalan modern kutatás támasztja alá, hogy amit viselünk, nemcsak arra van befolyással, mások hogyan látnak bennünket, milyen első benyomást formálnak rólunk, hanem arra is, ahogy érezzük magunkat és ahogy gondolkodunk.

Az utóbbi időben egyre több kutatás foglalkozik a divat, öltözködés pszichológiájának megértésével. A témát megközelíthetjük az észlelés felől (mit váltanak ki belőlünk a különböző színek és formák), de az érzelmek és gondolkodás felől is (hogyan hat a hangulatunkra, kognitív képességeinkre, amit viselünk). Napjainkra már régen túlléptünk azon az időszakon, amikor a ruhák csupán praktikus célokat szolgáltak: mára társadalmi és evolúciós szempontok vezérlik, mit, mikor és hogyan viselünk. Az alábbiakban tíz érdekes kutatási eredményt emeltünk ki arról, milyen lélektani hatással van az öltözködésünk másokra és saját magunkra.

1. Az amerikai Northwestern University kutatásában azzal kísérleteztek, hogy a résztvevőkre az orvosokéhoz hasonló, fehér köpenyt adtak: akik ilyen ruhában voltak, gyorsabban és kevesebb hibával hoztak döntéseket, azonban ez nem volt érvényes akkor, ha azt mondták nekik, a fehér köpeny egy festőé.

2. Egy másik kutatásban azt figyelték meg, hogy azok a nők, akiknek fürdőruhában kellett matematikai feladványokat megoldaniuk, lényegesen rosszabbul teljesítettek, mint azok, akik melegítőt viseltek.

3. Karen Pine, az angol Hertfordshire-i Egyetem professzora kutatásában Superman-emblémával ellátott pólóba öltöztette vizsgálata résztvevőit, és azt találta, hogy így felsőbbrendűnek és fizikailag erősebbnek tartották magukat a többi, egyszerű pólóba öltözött diákhoz képest.

4. Szintén kimutatta, hogy a nők kétszer olyan gyakran vesznek fel farmert, amikor lehangoltak, mint amikor boldognak érzik magukat – az utóbbi esetben nagyobb eséllyel választják a kedvenc ruhájukat.

5. Dawnn Karenn, a divatpszichológia professzora két eltérő hatást különböztet meg az öltözködésünkben: az egyik, amikor a ruhákkal ráerősítünk aktuális érzelmi állapotunkra, a másik pedig, amikor pont hogy megváltoztatjuk azt. Az előbbi példánál maradva: ha nem érezzük túl jól magunkat, de a megszokott farmerünk helyett valami különlegeset, vidámabbat veszünk fel, pozitív irányba befolyásolhatjuk a hangulatunkat. Ugyanígy felhasználhatjuk a Superman-pólót edzésnél, hogy motiváltabbak legyünk, vagy nőként öltözhetünk férfiasabban, határozottabban, ha épp képviselnünk kell magunkat a felettesünkkel szemben (ez az úgynevezett power dressing).

6. Az evolúciós pszichológiai kutatások szerint a nők kihívóbban öltözködnek a menstruációs ciklus ovulációs szakaszában – ezt az eredményt az indokolja, hogy ilyenkor a legnagyobb a teherbeesés esélye, ezért tudattalanul is igyekeznek a nők az öltözködésükkel növelni az esélyeiket.

7. Roberts és munkatársai a színek hatását vizsgálták, és találtak egyet, ami kiemelkedett a többi közül: a piros. A férfiak sokkal vonzóbbnak ítélték meg azokat a nőket, akik pirosat viseltek, de ez nem érvényesült a nők egymás iránti megítélésében.

8. Egy kutatásban (Guéguen és Jacob, 2010) azt is kimutatták, hogy azok a pincérnők, akik piros színű felsőben szolgálnak fel, több borravalót kapnak, mint akik bármilyen más színben.

9. Munkahelyi környezetben kompetensebbnek ítélik meg azokat a nőket, akit visszafogottabban öltözködnek, mint akik kihívóan, illetve egy állásinterjúnál nagyobb eséllyel választják azt a női jelöltet, aki kicsit maszkulinabb ruhákban van, mint aki nagyon hangsúlyozza a nőiességét – írja Karen Pine Mind What You Wear című könyvében.

10. Ugyanitt említi azt a kutatási eredményt is, hogy az emberek megbízhatóbbnak találják és szívesebben adnak kölcsön pénzt annak, aki hozzájuk hasonlóan öltözködik. Sőt, aki a munkahelyén a főnökhöz hasonló ruhákat visel, hamarabb kaphat előléptetést és komolyabb feladatokat bíznak rá.

 

Felhasznált irodalom: Guéguen, N., Jacob, C.: Clothing Color and Tipping. Journal of Hospitality and Tourism. 2010. 38(2). Pine, Karen: Mind What You Wear. Kindle Edition, 2014. Pine, Karen: 30 Fascinating Facts About Fashion Psychology. Huffpost UK, www.huffingtonpost.co.uk, 2014.06.08. Roberts, S.C., Owen, R. C., Havlicek, J.: Distinugishing between perceiver and wearer effects in clothing color-associated attributions. Evolutionary Psychology, 2018. 8(3). Miller, J.: How Dawnn Karen invented fashion psychology. Financial Rewiev, 2018.05.04.