Adni és kapni is öröm. Egyedi és lehetőleg tökéletes ajándékötletekkel előállni viszont nem olyan könnyű. Karácsony közeledtével rengeteg ötletre van szükségünk, ezért ilyenkor jól jöhet egy kis segítség. Mire figyeljünk ajándékozáskor? Milyen hibákat kerüljünk el? Egyáltalán, milyen a jó ajándék? Interjúnkban az ajándékötleteket gyártó YOUnik cég alapítójával, Herpai Leventével és az ott dolgozó pszichológussal, Varga Balázzsal beszélgettünk.
Mit csináltok pontosan a cégnél?
Herpai Levente: Megkönnyítjük az ajándékozást. Pontosabban: segítünk megtalálni a tökéletes ajándékot. Biztosan mindenki volt már abban a helyzetben, hogy segítséget kért ajándékvásárláskor, mert nem tudta, merre is induljon el. Mi ebben segítünk.
Varga Balázs: Itt a Black Friday, közeleg a karácsony, dömping van. Ilyenkor a legtöbb ember számára az jelent nagy terhet, hogy mindenkinek külön kitaláljon valami egyedit. Bemenni a boltba, levenni a polcról, és
megvenni az ajándékot már a legkönnyebb rész.
Mi segítünk olyan ajándékötleteket adni, amik igazán személyre szabottak és jók. A jó ötlet az, amire egyből azt mondod: „Na, ez igen! Ez az, tényleg erre gondoltam, lemegyek a boltba, meg is veszem azonnal!”.
Hogyan adhattok valakinek jobb ötletet, mint a sajátja? Nem ismerhetitek nála jobban akit meg akar ajándékozni…
HL: Nem, tényleg nem. De sok szempontból jobb helyzetben vagyunk, ha ajándékadásról van szó. Egyrészt, az általunk használt módszertan segítségével jóval strukturáltabban, jóval tudatosabban ismerjük meg a célszemélyt, mint az ajándékozó. Olyan összefüggéseket is meglátunk, amik az ajándékozó számára nem állnak feltétlenül össze. Másrészt, mi sok kutatás eredményeképpen egy olyan kiterjedt ajándék-adatbázisunk van (tárgyak, művészek, események, rendezvények), ami másnak nem áll rendelkezésére. Ez pedig nagyon kiszélesíti azt a spektrumot, amin belül mi a jó ajándékokat tudjuk keresni. Ezen kívül a kreatív folyamatunk során extra emberi kreativitást adunk a fentiekhez. Ezért ugyanabból az alapanyagból
a mi módszertanunkkal egy jobban „betaláló” ajándék születik.
A kreatív folyamat elég misztikusan hangzik. Mit jelent ez?
HL: Jelenleg ez emberi kreativitást jelent, de többet nem mondhatok, szakmai titok.
Jó, akkor Balázs, téged kérdezlek. Hol jön a pszichológia az ajándékozásba?
VB: Mi alapvetően a kérdőív fejlesztésében veszünk részt, ezen belül érvényesülnek bizonyos pszichológiai szempontok. Igyekszünk felmérni a megajándékozni kívánt személy személyiségjellemzőit, szeretetnyelvét, de asszociációs tesztrészleteket is alkalmazunk, köztük projekcióra ösztönző kérdéseket. Mivel mi az ajándékozottról csak azt a megszűrt képet látjuk, ahogy az ajándékozó gondol rá, ezért a lehetőségeink korlátozottak. Ezért kell olyan kérdéseket feltennünk, ami nem biztos, hogy akárkinek is eszébe jutna egy átlagos ajándékozási folyamatnál. A spektrumot az ajándékozó segítségével tárjuk ki, a mi tudásunkkal ötvözzük, és ebből lesz az a remélhetőleg tökéletes ajándék, amit kínálunk.
Tehát van tökéletes ajándék?
VB: Hát, ha mi kínáljuk, van. (Nevet.) Nem, egyébként azt gondolom, hogy mivel az igényeink és preferenciáink időben változnak, ezért a tökéletes ajándék, bármilyen szép elgondolás is, de nem létezik. De ennek ellenére azt el lehet kapni, hogy adott pillanatban mi a legjobb lehetőség, és mi erre törekszünk.
Ha már ezen dolgoztok, így Black Friday és karácsony közeledtével milyen tippeket tudnátok adni az ajándékozáshoz? Milyen a rossz ajándék?
HL: Még ha valaki nem is veszi igénybe a szolgáltatásunkat, akkor is azt gondolom, tartózkodni kell a protokollajándékoktól. Ez ugyan
idő és energiaigényes, de ne adjunk tucatajándékokat,
mert ezeket rendszerint nem használják, csak kirakják őket a polcra. Vagy még azt sem. Csak egyre gyűlik rengeteg olyan dolog, aminek semmi használható értéke nincs, sőt, még teher is annak, aki kapja.
És milyen a jó ajándék?
HL: A jó ajándék ezzel szemben személyre szabott, kötődik az ajándékozotthoz. Lehet valamilyen közös élmény az alapja, és az is jó, ha illeszkedik az ajándékozott személyiségéhez, de természetesen az egyéni preferenciák is fontosak. Próbáljuk figyelembe venni azokat az információkat, amiket ismerünk róla, és ez alapján mérlegeljünk.
Tudnátok pár olyan szempontot mondani, amit érdemes figyelembe venni ajándékválasztásnál?
VB: Valaki kimondottan szereti azokat az ajándékokat, amik használati tárgyak és megjelennek a személyes terében, akár nagyobbak, akár kisebbek. Viszont vannak olyanok, akik irtóznak az ilyen ajándékoktól, és sokkal jobban örülnek egy élményajándéknak.
Az is kérdés lehet, hogy mennyi ajándékot adjunk.
Van, aki jobban örül egy nagyobb, drágább ajándéknak, míg más 4 kisebb ajándéknak, mert így az az érzése, hogy több figyelmet kapott.
Mi az a hiba, amit próbáljunk meg elkerülni válogatás közben?
VB: Egy nagyon gyakori hiba, hogyha kizárólag önmagunkat vesszük kiindulási alapnak. Ilyenkor a saját igényeimmel ruházom fel azt, akinek ajándékot adok. Megragadok a saját perspektívámnál. Ebből ritkán szokott jó ajándék kijönni. Mindenképpen próbáljunk meg a másik fejével gondolkodni. Legyünk empatikusak vele, próbáljunk belehelyezkedni az ő helyzetébe, kitalálni, hogy ő minek örülne.