A Brief Coaching – Megoldásközpontú megközelítés című könyv a SolutionSurfers Magyarország gondozásában jelent meg, melyben tapasztalt szakemberek mutatják be gyakorlati példákon keresztül a brief coaching módszerét. Mit jelent a megoldásközpontú megközelítés? Hogyan képzeljünk el egy brief coaching beszélgetést? Miként alkalmazható eszköztára szervezeti közegben? Cikkünkből kiderül! Könyvajánlónk.
A könyvet a londoni BRIEF tréning, terápiás és tanácsadó iroda alapítói, Chris Iveson, Evan George és Harvey Ratner írták, melyben összegzik legjobb tudásukat és a közel harminc év alatt megszerzett tapasztalataikat a megoldásközpontú brief coaching módszer kapcsán. Nem csupán az elméleti tudást adja át a könyv, hanem emellett számtalan konkrét coaching-esetet dolgoz fel és elemez annak érdekében, hogy az olvasó el tudjon mélyülni a módszertan részleteiben. Tankönyvként is remekül használható, hiszen minden fejezet végén az összegzésen kívül gyakorlati feladatok is találhatóak.
Megoldásközpontú szemlélet
Az Egyesült Államokban az 1980-as években Steve de Shazer és Insoo Kim Berg dolgozták ki a megoldásközpontú brief terápiát. Majd később coaching-modellként is elkezdték használni ennek módszertanát. Az angol brief melléknév magyar jelentése: rövid, tömör. Ezzel utalva a folyamat időtartamára, hiszen a megoldásközpontú modellek közül ez a legrövidebb és leggyorsabb lefolyású. A brief módszertan lényege, hogy a hiányosságok helyett az ügyfél már meglévő erőforrásait tárja fel. A fókuszban nem a problémától való távolodás áll, hanem a megoldáshoz való közelítés. Az ügyfél a beszélgetés elején meghatározza a megvalósítható és kívánt jövőbeli célt. A coach a kérdéseivel segít neki felfedezni és tudatosítani: mi az, amit már most is csinál ennek elérése érdekében, mi az, ami már most is jól működik. A coachnak támogató szerepe van a folyamatban, az ügyfél az, aki saját életének szakértője.
Hogyan épül fel egy brief coaching beszélgetés?
A módszert alkalmazó coachok leggyakoribb első kérdése: „Mi az ön legmerészebb reménye a közös munkánk eredményéről?”. A coach kérdéseivel a továbbiakban azt segíti elő, hogy az ügyfél a lehető legrészletesebb módon képzelje el és írja le szavaival, mi történik, ha beteljesül a folyamat elején kijelölt legmerészebb reménye. Fontos, hogy a célt a végrehajtandó cselekedetek és viselkedések mentén fogalmazza meg, ne pedig belső állapotok alapján. Azt is szavakba kell öntenie az ügyfélnek, hogy honnan fogja tudni, ha elérte a kiválasztott célt. Mi fog megváltozni akkor, és a környezete miből fogja észlelni e változást. Ebből látja majd a későbbiekben, hogy a folyamat sikeres volt-e vagy sem. Ezután a coach kérdéseivel elősegíti, hogy az ügyfél felismerje és tudatosítsa azokat az erőforrásokat, melyekkel már most is rendelkezik, és már most is alkalmaz a cél elérése érdekében. A brief coaching egy gyakori eszköze a skálázás, mely támogatja a beszélgetést azáltal, hogy konkrét pontokhoz tudja kötni az ügyfél a legmerészebb reményét, a jelenlegi helyzetét a cél elérése felé és az ülések között tett előrehaladást. A beszélgetések végén a coach az ügyfél korábbi szavait használva összefoglalja a beszélgetést úgy, hogy kiemelje, milyen erőforrásokkal rendelkezik az ügyfél már most ahhoz, hogy elérje a közös munka által kívánt eredményt.
Brief coaching a szervezetben
A megoldásközpontú módszertan eszközeit munkájuk során vezetők is ugyanúgy alkalmazhatják, mint a coachok. Amennyiben néhány kolléga, csapat vagy társosztály között konfliktus üti fel a fejét, a dolgozók hatékonysága, kreativitása csökken, míg a fluktuáció növekszik. Ez a szervezet számára hatalmas költségekkel járhat, kisebb cégeknél a túlélést is veszélyeztetheti, így fontos, hogy ezek a konfliktusok mielőbb rendeződjenek. A vezető ilyenkor könnyedén segíthet a helyzet feloldásában a brief eszköztárából válogatva. Akárcsak akkor, ha a megbeszéléseket szeretné hatékonyabbá tenni. Hogyan valósítható ez meg? A könyv írói szerint érdemes az értekezletet egy rövid körrel indítani, ahol minden munkatárs a munkához kapcsolódó pozitív dolog leírásával kezdi. Ezt érdemes lehet olyan kérdéssel elősegíteni, mint például:
„Mi az, ami büszkeséggel töltött el a munkád kapcsán a legutóbbi találkozó óta?”
Ez egyes vezetők számára időpocsékolásnak tűnhet, mégis nagyon hatékony. Amennyiben egy értekezletet azzal kezdenek, hogy áttekintik, mi az, ami már jól működik, az a megbeszélés teljes minőségére pozitív hatással lesz és a résztvevőket is energizálja. Ezen felül a megoldásközpontú eszközök támogatják a vezetőket a dolgozóik elismerésében, mely segíti a felelősségvállalást saját teljesítményükért és részvételüket a hatékony munkában.
Kiknek ajánljuk a könyvet?
A könyv elsősorban kezdő és tapasztalt coachok, pszichológusok, valamint coaching szemléletű vezetők számára ajánlott olvasmány, ám az érdeklődő laikusok számára is hasznos lehet.
•••
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!
https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE