Az emojinak nagyobb történelme van, mint gondolnánk! Vajon mit jelent a kifejezés? Hogyan formálta át a digitális kommunikációt? Az emojik vajon tényleg jobban közvetítik az érzelmeinket és szándékainkat, mint a szavak? Milyen hatással vannak az online társas interakcióinkra? A cikkből ezeket mind megtudhatod, sőt a végén egy izgalmas gondolatkísérlet is vár!

A digitális kor kommunikációjában az emojiknak ma már fontos szerepe van. Az online üzenetküldés során gyakran hiányoznak a nonverbális jelek, mint amilyenek a testbeszéd, az arckifejezés és a hanghordozás. Az emojik bevezetésével azonban lehetőség nyílt arra, hogy a szöveges üzeneteket kiegészítsük, és így pontosabban közvetítsük érzelmeinket és szándékainkat. Ezek a grafikus elemek segítenek a hangulat, mimika és humor átadásában, valamint kontextuális utalásban is.

A cikkből megismerheted:

  • hogyan jöttek létre az emojik?
  • milyen eltérés van a férfiak és nők emojihasználatában?
  • melyik emojikat használjuk leggyakrabban?

Az „emoji” szó japánul képkaraktert jelent. Az emojik történelmét tekintve elmondható, hogy az első hangulatjelek kulturálisan is különbözően alakultak.

Nyugati stílusú például: :-), és keleti stílusú emotikonok pedig: ∧_∧.

Majd később jelent meg az igény a színes, nem elforgatott arcokra, amelyeket Shegetaka Kurita tervezett meg. Ma már az emojik sokkal többet illusztrálnak, mint egy egyszerű arckifejezés: az érzelmek mellett absztrakt fogalmakat, kézmozdulatokat, állatokat, növényeket, tárgyakat vagy tevékenységeket is ábrázolnak. Ezek alapján vannak negatív (szomorú fej), pozitív (mosolygós fej) és semleges típusú jelek (virág). Ma már több mint 3664 emoji létezik. Az Unicode Consortium szervezet felelős az emojik szabványosításáért és univerzális jelentéseik megteremtéséért. Ennek érdekében jóváhagyja az emojik alapvető fizikai formáit, és hozzájuk rendeli a jelentéstartalmakat.

Egy 2015-ös tanulmány szerint a közösségi média felhasználóinak több mint 90%-a naponta több mint 6 milliárd emojit küldött világszerte.

Ezekkel nemcsak kiegészítjük az üzeneteinket, hanem csökkentjük a távolságot és a személytelenséget, sőt szórakoztató funkcióval is bírnak.

Az emberek gyakrabban választják az arckifejezéseket ábrázoló emojikat, mint az egyéb, semleges szimbólumokat, ami arra utal, hogy elsődlegesen az érzelmi állapotok és attitűdök kifejezésére használjuk ezeket. Az emojik segítenek a kommunikáció finomításában és gazdagításában, ami különösen fontos az online interakciókban, ahol a nonverbális jelek hiányoznak.

Az emojik használata aktiválja az érzelmek feldolgozásáért felelős agyi területeket. Sőt, az emojik az üzenetek fogadtatására is hatással vannak, mivel az üzenet élét tompíthatják, vagy épp nyomatékosítják. Riordan (2020) szerint az emojikat a digitális világ érzelemmunka eszközeiként értelmezhetjük.

Ezáltal izgalmas visszajelzéssel bírhat az emojihasználatunk vizsgálata. A leggyakrabban használt emojik visszajelzést adhatnak számunkra önmagunkról. Például az extraverzió, a proszociális viselkedés és az elfogadás összefüggésbe hozhatók a pozitív emojik gyakori használatával.

Generációs és nemi különbségek az emojihasználatban

A nők gyakrabban használnak emojikat, mint a férfiak, ami arra utalhat, hogy a nők kommunikációjában nagyobb szerepet kapnak ezek az érzelmeket kifejező eszközök.

A fiatalabb generációk körében elterjedtebb az emojik használata, bár Gallud, Andres, Fardoun, és Safa (2018) tanulmánya szerint nincs jelentős különbség a felnőttek, középkorúak és idősek emojihasználatában. Ez azt mutatja, hogy az emojik széles körben elfogadottak, és használatosak minden korosztályban.

Nemcsak mi választhatunk ki emojikat, hanem ránk is hathatnak mások emojijai. Haley és Fessler (2005) érdekes kutatásában a résztvevők egy gazdasági játékot játszottak, amely során kiderült, hogy amikor az emberek kizárólag emojikat használtak a kommunikáció során, hajlamosabbak voltak pénzügyileg nagylelkűbb viselkedést tanúsítani, mint amikor csak szöveges üzeneteket váltottak. Ez alátámasztja az emojik pszichológiai hatását a társas interakciókban, mivel segítenek a szándékok és érzelmek pontosabb közvetítésében, ezáltal elősegítve a pozitív társas viselkedést és a nagylelkűséget. Ennek következtében viszont nemcsak a kommunikációban, hanem a fogyasztói magatartás irányításában is jelentős szerepet játszhatnak.

Most pedig egy kísérletre invitálnálak! Figyeld meg magadon, hogy milyen különbségeket tapasztalsz a következő két példa elolvasásakor.:

Emoji nélkül:

„Szia! El sem hiszed, mi történt! Megkaptam álmaim állását, ennek okán hatalmas bulit rendezek ezen a hétvégén. Mindenki ott lesz, akit szeretek, és nagyon örülnék, ha te is eljönnél. Válaszolj, kérlek, minél hamarabb!

Emojival:

„Szia! 😱✨😱✨El sem hiszed, mi történt! Megkaptam álmaim állását 🏆🏆, ennek okán hatalmas bulit rendezek ezen a hétvégén 🎉🎉🎉. Mindenki ott lesz, akit szeretek ❤️, és nagyon örülnék, ha te is eljönnél 🙌. Válaszolj, kérlek, minél hamarabb! 😊❤️🙏

Most, hogy elolvastad, mit gondolsz: egyetértesz a korábban megfogalmazottakkal?

Melyek voltak 2023 leggyakrabban használt emojijai?

A pozitív érzelmekhez és a társas viszonyokhoz kapcsolódó emojik dominálnak a digitális kommunikációban. Laura Ceci (2022) tanulmánya alapján a sírós nevetős fej volt a leggyakrabban használt emoji az adott évben. Ezzel egybehangzóan az Emojipedia felmérése szerint 2023 januárja és márciusa között a leggyakrabban használt emojik a Twitteren a következők voltak:

  1. 😂 
  2. ❤️ 
  3. 😍 
  4. 🤣 
  5. 😊 
  6. 🙏 
  7. 😘 
  8. 🥺 
  9. 😅 
  10. 🤗 

Az emojik forradalmasították a digitális kommunikációt. Segítségükkel színesebbé és kifejezőbbé váltak a szöveges üzenetek, pótolva a nonverbális jelek hiányát. Az emojik használata nemcsak gazdagítja mindennapi beszélgetéseinket, hanem színesebbé, kifejezőbbé és izgalmasabbá is teszi azokat.

Fischer, C. H. (2021). Emoji as Affective Symbols: Affective Judgments of Emoji, Emoticons, and Human Faces Varying in Emotional Content. Sec. Emotion Science, 12. 1-8.

Elder, A.M. (2018), "What Words Can’t Say: Emoji and other non-verbal elements of technologically-mediated communication", Journal of Information, Communication and Ethics in Society,16(1), 2-15.

Caroll. (2023).The Role of Prosocial Behaviour, Personality and General Mental Health in Predicting Emoji Use and Preference. Psychological Reports, 1 – 5.

Riordan, M. A., and Glikson, E. (2020). On the hazards of the technology age: How using emojis affects perceptions of leaders. Int. J. Bus. Commun, 1–22. 

Gallud, Andres, Fardoun, Safa. (2018). A Study on How Older People Use Emojis. Proceedings of the XIX International Conference on Human Computer Interaction. 1 – 4.

Broni, K. (2023, July 10). 10 years of Emojipedia, 10 years of record-breaking emoji popularity. Emojipedia. https://blog.emojipedia.org/10-years-of-emojipedia-10-years-of-record-breaking-emoji-popularity/

 

Harper, D. (2022). Emojis can help you communicate quickly and clearly. Exploring the emotionality of emojis, and what they might communicate. https://www.psychologytoday.com/us/blog/articles-heterodoxy/202207/emojis-can-help-you-communicate-quickly-and-clearly

Novak, J. S., Sluban, Mozetic. (2015). Sentiment of Emojis. PLoS ONE 10(12): e0144296.

Saeidi. (2017). Identifying personality traits of WhatsApp users based on frequently used emojis using deep learning. Multimedia Tools and Applications, 83. 13873–13886.

Okey-Kalu, O. O., Nweke (2024). Is Emoji a Universal Language? Edumania-An International Multidisciplinary Journal. 2(2), 1 – 12.

 

Haley, K.J. and Fessler, D.M.T. (2005), “Nobody’s watching? Subtle cues affect generosity in an anonymous economic game”, Evolution and Human Behavior, 26(3), 245– 256.