Cikksorozatunk utolsó részében az ikerség előnyeit és hátrányait vesszük górcső alá, valamint arról írunk, szülőként mit tehetünk ikergyermekeink fejlődéséért, illetve hogy az ikrek hogyan élik meg kapcsolatukat. Lássunk is hozzá! 

– Komolyan, van egy ikertestvéred? Tudtok egymás gondolataiban olvasni? Biztosan egyformák vagytok; hasonlóan néztek ki, igaz?

– Igazából...az ikertestvérem ellenkező nemű, szóval nem vagyunk könnyen összekeverhetők...de általában egyszerre vagyunk éhesek, ha ez gondolatolvasásnak számít.

Az ikreknek gyakran kell ilyen vagy legalábbis ehhez nagyon hasonló beszélgetéseket lefolytatniuk, habár természetesen szó sincs gondolatolvasásról, és ha kétpetéjű ikrekről beszélünk, akkor még az egyforma külső sem jöhet szóba. Ikres szülőnek lenni szintén nagy kihívás, ugyanakkor páratlan élmény is. Sokunknak, mikor ikrekkel találkozunk az az első gondolatunk, hogy ez mennyire érdekes, milyen szerencsés az, akinek ikertestvére van. 

„Az ikrek világa a kívülállók számára mind a mai napig egy különleges, titokzatos jelenség.”

– írja Pári, Drjenovszky és Hegedűs. De miért van ez így? Általában, ha valamit nem ismerünk, hajlamosak vagyunk misztifikálni az adott jelenséget.

Pári és munkatársai Az ikerhelyzettel járó pozitívumok és nehézségek című 2013-as tanulmányukkal ebbe a világba kalauzolnak bennünket. Kutatásukban 222 iker és 575 ikres szülő vett részt. Eredményeik alapján azt mondhatjuk, hogy bár a szülők nagy része meg tudott nevezni hátrányokat, melyek ikergyermekeik felnevelésével járnak, a többségük egyértelműen az előnyöket tartja meghatározóbbnak. Ezenfelül a szülők úgy vélik, gyermekeik számára is fontos az, hogy ikrek.

Előnyök és különlegességek

A szülők szerint előnyös, hogy mindig van kivel játszania a gyermekeknek, van társaság, így a szülőknek nem kell állandóan ott lenni. Előny továbbá „a szülői csodálat”, mely a gyermekek közötti interakcióra irányuló érzelmi intenzitás. Ez mit jelent?

Az ikreket családi környezetben is különleges atmoszféra lengi körül – azok a szülők, akik ikreket nevelnek, kivételesnek érzik magukat ezáltal.

Az azonnali segítségnyújtás az ikerség különleges voltát bizonyítja. Van egy társa a gyermeknek, aki vele egykorú, tökéletesen megérti, és bármikor támaszául szolgál. Úgy gondolják a szülők, gyermekeik nemcsak ikertestvérek, de egymás legjobb barátai is.

Mikor ez, mikor az

Előny és hátrány is lehet egyben, hogy a gyermekek életkora megegyező, nagyon szoros a kapcsolatuk és soha nincsenek egyedül. A szoros kötelék előnye Bagdy szerint az érzelmi biztonság, hátránya pedig az lehet, hogy nehéz az elszakadás, illetve az ikrek testvérük közelsége nélkül nem érzik jól magukat, összességében nehezebben boldogulnak egyedül. Beszámolók alapján, az egypetéjű ikreket nevelő szülők jelentősen nagyobb része állította, gyermekeik nem tudnák elképzelni, hogy ne legyenek ikertestvérek, ez főleg igaz az egypetéjű ikerfiúknál. Azonban Bagdy a különböző ikertípusok kapcsolatának szorosságát vizsgálva azt találta, hogy

a legszorosabb kapcsolat a fiú-lány testvérek között volt.

Eredményeit azzal magyarázta, hogy mivel a különbség náluk sokkal szemléletesebb, ez a differenciáló versengés csökkenéséhez vezet, így az összetartó hatások jobban érvényesülnek. Őket követik a lány ikrek, végül pedig a fiú ikerpárok. Azonban a felnőtt ikrek saját elmondása alapján egy 2013-ban végzett kutatásból az derült ki – bár itt eredményeiket nem publikálták –, hogy a legszorosabb kapcsolat az egypetéjű nők között volt, utána az egypetéjű férfiaknál, és csak ezután következnek az ellenkező nemű ikrek tagjai.

Az ikrek különleges jókedvet csempésznek a családi életbe.

Az ikertestvérek, ahogyan egymást segítik, ugyanúgy vissza is húzhatják. Az ikrek idejük jelentős részét együtt töltik, ami a szülők szerint gyakorlati előnyökkel jár, ennek azonban két lehetséges kimenetele van:

1. Ha valamelyiküknek jobban megy valami, a másikra ez ösztönzőleg hathat, és motiválja a felzárkózásra. Ebben az esetben egymást támogatják, hogy jobb eredményeket érjenek el, ezáltal gyorsabbá, könnyebbé válik a tanulás.

2. Visszahúzó lehet azonban, ha az egyik testvérnek már megy valami, ami a másiknak nem. Ez állandó versenyhelyzetet képez, ami negatív hatást gyakorol a testvérek kapcsolatára. Emiatt a gyermek feszültséget él meg, és ez meggátolja a fejlődés sajátos ütemét; az egyik testvér elnyomja a másikat, erős dominanciaviszony alakul ki, ami káros lehet.

A szorosan együtt töltött idő velejárója, hogy számos olyan helyzettel találkozik a gyermek, amivel egy nem iker csak a közösségbe kerülés alkalmával vagy testvérének érkezésekor szembesülne. Hamarabb meg kell tanulniuk várni és osztozkodni, továbbá hamarabb megtapasztalják a lemondást is. Ezekből adódóan az alkalmazkodás, a türelem és a tolerancia terén is előnyt élveznek. A szülői beszámolók is azt igazolják, hogy inkább csapatjátékosok, jobban megtanulnak odafigyelni egymásra, lemondani dolgokról, vagy éppen egészséges kompromisszumokat kötni. Métneki szerint másokkal való kapcsolatukban is fennmarad ez a fajta fokozottabb odafigyelés, tapintat, empátia.

Ami bizonyos, hogy egyedi erőforrás, ha egy gyermeknek ikertestvére van, azonban „sajátos” kiadásokkal jár egyéni és családi szinten egyaránt.

Hátrányok és nehézségek

Hátrányként élik meg a szülők ikergyermekeik anyagi vonzatát, az első időszakok nehézségeit, a folyamatosan osztott figyelmet és szeretetet, az ikergyermekekkel való kimozdulást, rivalizálást és összehasonlítást. Nehézség továbbá a nevelés, az összetévesztés, az „egy egység” problematikája (nem különálló személyként, hanem egyként kezelik a gyermekeket), és az elszakadás is. A folyamatosan megosztott figyelem és szeretet nehézsége legfőképpen az első években jelentkezik, amikor az anya teljes figyelmére szüksége van a gyermeknek. A folyamatos jellegű odafigyelés nem eredményezi feltétlenül azt, hogy gyermekek szükségleteire egyenlően tud reagálni a szülő, tehát az azonos életkorból adódó lelki és fizikális igények, melyek szintén egyszerre jelennek meg, sokszor kielégítetlenül maradhatnak.

Bár nehéz a figyelem megosztása, nem lehetetlen.

A rivalizáció is megjelenik az ikrek között, hiszen a közös környezet folyamatosan összehasonlítási alapot képez számukra, ez jellemzően féltékenységhez, dominanciaharchoz, illetve konfliktushelyzetekhez vezet. A dominanciaviszony szempontjából fontos tényező az ikerpár típusa: ha azonos nemű kétpetéjű ikrekről beszélünk, nőknél a szépség, illetve a kompetenciák, férfiaknál a fizikai erő jelentős, ellentétes nemű ikertestvéreknél pedig sokkal inkább a nem meghatározó. Bagdy Emőke azt találta, hogy ellentétes nemű ikreknél 10 éves korig általában az ikerpár lány tagja domináns – ezt a gyorsabb fejlődéssel magyarázta – majd 11-16 éves kor között a fiú, ezt a kort követően pedig ismét a lányok lesznek dominánsabbak.

A gyermekek közötti összehasonlítás folyamatos jellegű, mind a környezet felől (pl. tanárok, más gyermekek), mind az ikrek között.

Ez egyrészt frusztrálóan hathat, másrészt a már fentebb említett rivalizálást mélyítheti el. Ezenfelül, ami erős kettősséget hordoz magában, az az, hogy mindezek mellett úgy tekintenek az ikrekre, mint „egy egység”. Ugyan az ikertestvérek fejlődése azonos családi és általában azonos szociális környezetben zajlik – nem egyformák minden téren.

Sokszor az ikreket hibásan egymással való kapcsolatukban determinálják, nem úgy, mint különálló személyeket. Gyakori, hogy többes számban beszélnek hozzájuk, ami azért is problémás, mert az ikrek éntudata egyébként is sajátos fejlődést követ, hiszen el kell különíteniük önmagukat – nemcsak édesanyjuktól, de ikertestvérüktől is. Végül, néhány szó az elválásról: az ikrek szimbiózisának tekintetében sok esetben nehéz lehet az elválás, főleg, hogy igen erős érzelmi kötelékről van szó.

Foglaljuk össze!

Pári és munkatársai kutatásából kiderült, hogy a szülők oldaláról is különleges élmény ikreik nevelése. Fejlődésbeli különbségek felléphetnek a beszéd, a fizikum és társas kapcsolataik terén egyaránt. Ezek a különbségek motiválhatják a gyermekeket, ellenkező esetben azonban a rivalizációt segítik elő. Sajátos fejlődési környezetüknek köszönhetően az ikrek például sokkal hamarabb tanulnak meg osztozkodni, türelmesebbek egymással. Kapcsolatuk nagyon szoros, ez pedig különösen igaz lehet az ellentétes nemű ikrekre. A szülők és az ikrek szubjektív beszámolói alapján inkább előnyökkel jár az ikerlét, mint hátrányokkal. Családonként azonban változó az ikrek helyzete, hiszen ikertípustól függően a kihívások is más jellegűek.

Mit tehetünk szülőként?

Métneki megállapítása szerint a különböző képességű ikergyermekeknek a külön tanulási környezet előnyös lehet. Ha szülőiként figyelmesek és érzékenyek vagyunk gyermekeink képességeire, érzéseire, döntéseinkkel segíthetünk levezetni belső feszültségeiket. Például ha a szülő felméri gyermekei tehetségét, segíthet a különböző tevékenységek kiválasztásában, hogy az ikergyermekek más területeken teljesedjenek ki. Nagyon fontos szerepe van még a szülőknek az elválás támogatásában, hiszen az ikrek számára ez gyakran nehézséget okoz.

Mindezek ellenére, a folyamatos jellegű odafigyelés sem eredményezi feltétlenül azt, hogy a gyermekek szükségleteire mindig egyenlően tud reagálni a szülő – és ez teljesen természetes. Így hát nem érdemes ezen rágódni, hiszen ha mindent megtettünk, ami tőlünk telik, az több, mint elegendő.

Felhasznált irodalom

Bagdy E. (1983) Az ikrek társas kapcsolatai. Élet és Tudomány, 11. 300-302.

Gósy, M., & Pregitzer, M. (2019). Ikergyermekek beszédfeldolgozási folyamatairól. Magyar Nyelvőr, 143(1), 72-87.

Laczkó, M. (2012). Dominancia viszonyok tükröződése ikergyermekek spontán beszédében. Alkalmazott Nyelvtudomány, 9(1-2).

Métneki (2005) Ikrek könyve. A fogamzástól a felnőttkorig. II. átdolgozott, bővített kiadás. Budapest: Melánia Kiadó.

Pári, A., Drjenovszky, Z., & Hegedűs, R. (2013). Az ikerhelyzettel járó pozitívumok és nehézségek. DOI: 10.18030/SOCIO.HU.2013.4.54.

Zsákai, A. (2005). Ikergyermekek testfejlettségi mintázata. Anthropológiai Közlemények, 85-94.