A Human Hub olyan társadalmilag hasznos startupokat támogató közösség Budapesten, ahol a segítő szakmák képviselői, társadalomtudatos és innovatív vállalkozások, projektek ötletgazdái szakmai támogatásban részesülhetnek. Emellett egy olyan tudásmegosztó közösség, amelyben a tagok mentori és szakértői segítséget kapnak, illetve a tagok is kölcsönösen segítik egymást. Érdekel, hogy mi is az a humán startup? Már van is egy innovatív ötleted, de eddig nem tudtad kitől kérj segítséget? Szeretnéd megtudni, miért érdemes a Human Hub közösség tagjának lenni? Megismernéd a PsyCraftot vagy a Mentasárkányt? Ha mindez érdekel, tarts velünk, mert interjúnkban többek között ezekről is beszélgettünk Demeter Lillával, a Human Hub egyik vezetőjével.
Honnan jött a Human Hub alapításának ötlete?
Mi eredetileg egy 15 éve működő felnőttképzési intézmény vagyunk, a Tanácsadók Iskolája, ahol tanácsadók szakképzésével, továbbképzésével foglalkozunk. Ennek a 15 éves felnőttképzési tapasztalatnak eredményeként fedeztük fel, hogy nem elég edukálni a hallgatókat, segíteni is kell őket az elindulásban is. A humán végzettségűek, bölcsészek, pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek a hivatalos oktatásuk során sajnos nem jutnak megfelelő gazdasági ismeretekhez, így nehezen válnak önálló vállalkozókká, bár sok esetben szeretnének. Többször fordultak tanácsért hozzánk, mi pedig láttuk, hogy ugyan több ilyen innovációs hub is létrejött már a városban, de erre a társadalmilag hasznos spektrumra senki sem specializálódott. Inkább a technológiai innovációs hubok hódítanak, az informatikai ötleteknek a segítése van előtérben. A humán szférában ilyen innovációs közösség még nem volt, és mi úgy éreztük, ennek a területnek is van létjogosultsága.
Milyen ötletekkel, projektekkel érdemes felkeresni a Hubot?
Fontos, hogy nemcsak humán végzettségűek jöhetnek hozzánk. Elsősorban olyan témákat várunk,
amik társadalmilag hasznosak,
tehát az úgynevezett „másokért vállalkozókat”, a társadalomtudatos vállalkozási ötleteket fogadjuk szívesen. Ez illik a profilunkba, de ennek az ötletgazdája vagy alapítója lehet akár közgazdász is.
Milyen fázisban lévő ötleteket karolnak fel?
Főként úgynevezett pre-seed állapotú projektekkel foglalkozunk, ami azt jelenti, hogy korai fázisú fejlesztést nyújtunk.
Már az ötlet megszületésekor lehet hozzánk fordulni.
Abban segítünk, hogy az ötletből termék vagy szolgáltatás legyen, a pre-seed állapotból a seed állapotba kerüljön. Ilyenkor már vagy önállóan lábra tud állni és el tud indulni a piacon, vagy pedig egy befektetésre érett szolgáltatássá vagy termékké válik.
Hogyan segíti a Hub a projektek fejlődését?
Napról napra tapasztaljuk a közösség erejét, és látjuk, hogy tagjaink keresik az együttműködés és együtt gondolkodás lehetőségeit, megosztják egymással tapasztalataikat, melynek megtartó ereje van és lendületet ad. Emellett egy szakmai hálót biztosítunk, azaz a Hubba úgy válogatjuk össze a szakembereket és a mentorokat, hogy egy vállalkozás létrejöttének összes aspektusát tudjuk szakmailag támogatni, annak megfelelően, hogy kinek milyen igénye van. Különböző stádiumban, sokféle előképzettségű, eltérő tapasztalattal rendelkező emberek jelentkeznek ide, és más és más lehet az igényük, amiben segítséget kérnek tőlünk. Ezért rugalmas rendszert alakítottunk ki, amiben
az igényekhez alakítjuk a támogatási csomagokat.
A különböző támogatási csomagok és szakemberek között is lehet rugalmasan váltani. Az viszont lényeges, hogy ha valaki taggá válik, akkor kötelezően választania kell egy mentort. Tehát ez egy mentorprogram is, mely hasznos táptalaja a növekedésnek.
Miért tartják fontosnak a mentorálást?
A mentor az, aki mintegy végigkíséri a termékké válás folyamatát, kérdez, motivál, és határidőket szab, segíti a gondolkodásban az ötletgazdákat.
A mentorokon keresztül egy kapcsolati háló is nyílik,
és olyan szakértőkhöz, segítőkhöz is eljutnak, akikhez egyébként nehezebben sikerülne. Ez is egy fontos része a támogatásnak. A közösség ereje. Tulajdonképpen nagyon gyorsan kapnak hathatós segítséget, és érzik, hogy nincsenek egyedül, hogy felgyorsulnak a dolgok és megvalósul a terv vagy az ötlet, amit kitaláltak.
Tehát akkor minden ötlet, projekt egyedi támogatást kap. Emellett vannak esetleg közös, minden projekt számára elérhető programok is?
Természetesen vannak közösségi programok is, amik nem kötelezőek, és nem is mindig minden tag vesz részt rajtuk. A tapasztalatok szerint azonban szeretnek járni ezekre és értik, hogy őértük szervezzük. Ezek tematikus workshopok, amiket az aktuálisan benn lévő Hub-tagok igényeihez igazítunk. Látjuk, hogy milyen témájú projektek vagy vállalkozások vannak épp, nekik mire van szükségük, és ezt figyelembe vesszük a workshopok összeállításánál, de lényegében egy-egy vállalkozás indításához azért hasonló témákat kell körbejárni.
Melyik workshopok a legnépszerűbbek?
Ilyen például a mi területünkre átdolgozott design thinking workshopunk, amely a termékfejlesztési gondolkodás egyik módszertanának tekinthető. Illetve az is, amelyik arról szól, mitől lesz jó egy weboldal. Ez nem azt jelenti, hogy megtanítjuk, hogyan kell elkészíteni egy weblapot, hanem hogy hogyan készüljenek fel arra, mit igényelnek a felhasználók. Valamint hogyan tárgyaljanak egy weblap készítővel, mik azok a szempontok, amik fontosak lehetnek, mik azok a tipikus hibák, amiket el lehet követni és jobb elkerülni. Emellett van egy Online kalauz workshopunk, ahol az online marketing eszközeivel ismerkedhetnek meg a résztvevők. Itt is próbáljuk az ingyenesen igénybe vehető praktikákat megosztani a közösséggel, illetve az üzleti tervezés is egy gyakori workshop témánk.
Mit takar a humán startup kifejezés?
A startup azt jelenti, hogy innováció, valami újítás van az ötletben. Például nem hagyományos pszichológiai rendelést akarnak elindítani, nem ezért jönnek, hanem valami újszerű termék- vagy szolgáltatás ötletük van. Vagy akár egy applikációt szeretnének létrehozni. A humán, a társadalmilag hasznos területeken is vannak olyan témák, amik innovatívak, idáig még nem léteztek. Számunkra ezt jelentik a humán startupok.
Mit tanulhat egy humán startup a technológiai innovációkra, informatikai újításokra fókuszáló startupoktól?
Ami nagyon fontos:a humán startupoknak is
meg kell tanulniuk azt a nyelvet, amit a technológiai startupok már beszélnek,
és ami miatt a befektetők komolyan veszik őket. Tudniuk kell, mi az az elevator pitch, hogyan lesz egy ötletből eladható termék, mit jelent az MVP (minimum viable product, minimálisan működőképes termék). Gyakorlatilag mi abban hiszünk, hogy a humán témájú vállalkozásoknak ma hasonlóképpen kell működniük a piacon, mint a technológiai vállalkozásoknak. Hagyományos úton ma már nehéz ezeket a termékeket és szolgáltatásokat életre hívni vagy eladni, esetleg túl sok ideig tart és túl sok pénzbe kerül. Ha hozzánk eljön egy befektető és azt látja, hogy ezek a társadalmilag hasznos projektek is úgy gondolkodnak, ahogy ez a mai startupoktól elvárható, akkor több fantáziát lát bennük és üzletileg jobban értelmezhetők számukra is. Fontos továbbá, hogy megtanuljanak hinni magukban és az ötletükben.
És milyen helyzetben vannak az ötletgazdák?
Ez a szféra eléggé hátrányos helyzetben van. Bár javul a helyzet, mert egyre inkább szemponttá válik, hogy
társadalmilag mennyire hasznos egy ötlet,
ezen a területen pedig bőven akad ilyen. Nyilván mindenki azt gondolja, hogy elsősorban a technológia innovációkban van több pénz, de egy humán vagy társadalmilag hasznos ötlet is lehet gazdaságilag virágzó. Lehetnek például ilyen témájú applikációk is, amiket aztán nagyon is szerethet az arra fogékony közönség. Van olyan tagunk is, aki például a stresszevés leküzdésére fejleszt egy applikációt. Ez az Eat Aware, ami már eléggé előrehaladott állapotban van, startup versenyeken is indul, tehát ő több helyről is kap támogatást. De ott van a PsyCraft is, ami egy játékosított, online applikáció, melynek segítségével az InCenter alapítója szeretné támogatni és népszerűsíteni a pszichoedukációt. Ez a projekt is folyamatosan fejlődik, egy év alatt nagyot lépett előre.
Szóval nem lehetetlen felülkerekedni a kihívásokon.
Egyáltalán nem. Például a virtualitás, az internet és a videójátékok pszichológiájával foglalkozó Pszichológus Pasi sikeres vállalkozóvá vált mára. A Lelki Egészség Éjszakája pedig olyan projekt volt, ami egy ötlettel jött be, de ősszel már megvalósult, ráadásul igen sikeresen, így mindannyian várjuk a folytatást!
Hogyan lesz egy jó ötletből fenntartható vállalkozás?
Első lépésként fontos, hogy fogalmazzuk meg: milyen problémára keressük a választ. Valós ez a probléma? Létezik a világban? Van, aki már megoldotta? Jól csinálta? Körbe kell járni azt, hogy az ötlet mennyire reális és valós problémára ad-e választ. Lényeges továbbá, hogy
tanuljuk meg meghallani a visszajelzéseket.
Egy ilyen Hub pontosan erre jó, a tagok egymás között is visszajelzéseket tudnak adni. Vannak ilyen programjaink, amit Hubos Kakaónak nevezünk, amikor azért jövünk össze, hogy megbeszéljük, ki hol tart és éppen min gondolkodik. Ilyenkor gyakorlatilag mindenki önzetlenül brainstormingol a másik ötletén is. A tagok tehát egymást is tudják segíteni. A tudásmegosztás a lényeg, és hogy úgy tudjunk működni, mint egy kis teszt a világból, amelyik rögtön visszajelzést ad. Ennek hatására viszonylag gyorsan módosíthatóak az elképzelések, amely elengedhetetlen, hiszen nem egy statikus piacon mozgunk, és a humán startupoknak is meg kell tanulniuk erre a folytonos változásra reagálni.
Jelenleg milyen projekteknek segít a Hub?
Most kilenc tagunk van, de körülbelül tizenöt projekt volt benn idáig a Hubban. Az egyik fontos ügyünk jelenleg a TraumaAmbulancia. Ez egy saját tapasztalatból született ötlet. Az ötletgazdának volt egy súlyos balesete, és ennek következtében figyelt fel arra, hogy a balesetet szenvedett emberek nem kapnak a kórházban elég lelki támogatást. Általában ott nincs lehetőség a lelki traumákkal is foglalkozni, a sérültek steril szobákban, minimális kommunikációval vészelik át az első néhány napot vagy hetet. Gyakorlatilag ebből a felismerésből jött az ötlet, hogy kórházakban működő önsegítő csoportokat szeretnének szervezni, természetesen megfelelő módszertannal és pszichológus vezetésével.
Meddig jutott ez a projekt?
A közeljövőben indul a TraumaAmbulancia Segítő Szolgálat Alapítvány, illetve egy pilot programjuk az egyik budapesti kórházban, és egy nagyszerű pszichológus segítőt találtak, aki a program mellé állt. Széles spektrumban gondolkodnak, egy nagyon fontos, hasznos és szép feladatot tűztek ki maguk elé. Akit még eddig nem említettem, de szintén egy gyönyörű, elhivatottságot igénylő program, a Mentasárkány, amely a bábpedagógiát népszerűsíti nemcsak az óvodákban és iskolákban, hanem a szülők körében is. A projekt mögött egy bábpedagógus áll. Célja, hogy a bábok segítségével támogassa az érzelmi nevelést. Ezek mellett nagyon izgalmas új projektünk a június elején megrendezésre kerülő Érintés Fesztivál, melynek célja, hogy erről a fontos, ám sokszor elhanyagolt területről színvonalasan tájékozódjanak az érdeklődők és megtalálják az igényes, szakképzett szolgáltatókat. Az Érintés Fesztivál összeköti a témával foglalkozó, különböző területről érkező szakembereket is.
Mikor és hogyan lehet jelentkezni a Hubba?
Gyakorlatilag bármikor lehet csatlakozni. A jelentkezéshez motivációs levél szükséges, amiben a pályázók bemutatják az ötletet, illetve a céljaikat, és természetesen a szakmai képzettséget, a tapasztalatot, esetleg a csapatot. Mert nemcsak egyedül lehet jönni: nagyon örülünk, ha már csapat is van! Ezután a mentori közösségünk dönt arról, hogy a téma a mi Hubunkhoz illeszkedik-e, és hogy a projekt, a vállalkozás vagy az ötletgazdák képzettsége, személyisége alkalmas-e arra, hogy egy ilyen munkába belefogjunk. Végül egy interjúbeszélgetést szervezünk, ahol kölcsönösen egyeztetjük az elvárásokat. A Hub nem titkolt célja, hogy reformáljuk meg közösen a segítő szakmákat és szolgáltatásaikat, hogy minél több emberhez eljutva egy egészségesebb társadalomban éljünk!
***
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!
https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=7s