Sokan alábecsülik a vezetői pozícióban rejlő kihívásokat. Szakmai kompetencia, vagy éppen tekintély önmagában messze nem elég. Az lesz valóban sikeres vezető, aki értékelni tudja a csapat tagjainak munkáját.
Nehezen lehetne egy szóval leírni a vezetői siker titkát. A munkatársak iránt tanúsított empátia, kommunikációs készség és a konfliktusok megoldásának képessége is mindenképpen a legfontosabb tényezők közé tartozik.
Kritikus pont lehet a kezdetekkor, hogy kap-e valaki maga mellé egy olyan mentort, akitől nem csak szakmai, de vezetési készségek területén is segítségért folyamodhat. Mindez vízválasztó lehet abban az esetben, ha valaki egy belső szervezeti egységből lép elő. Ilyenkor ugyanis megváltozik a csoport dinamikája: aki tegnap még csak kolléga volt, ma már főnök. A helyzetből adódó újszerű elvárásoknak pedig sokkal könnyebb megfelelni, ha van mellettünk egy tapasztalt segítő.
A Boston Consulting Group (BCG) esetében például a fiatal tanácsadók olyan tréningeken vesznek részt, ahol elsajátítják a csapatmunkához és a későbbi vezetői pozícióhoz szükséges készségeket. „Ilyenek például a konfliktuskezelés, a kollégák motivációjának fenntartása, a csapattagok véleményének meghallgatása és figyelembe vétele valamint a konstruktív visszajelzések” - mondja Christian Krammer személyzeti vezető.
A dolgozók érezzék, hogy igenis fontosak!
Természetesen nincs minden munkahelyen lehetőség ilyen széles körű továbbképzésre. Igenis nagy hangsúlyt kell azonban fektetni az egyénekkel való foglalkozásra.
Előfordulhat ugyanis, hogy van a csapatban egy „gyenge láncszem”, aki külön odafigyelést igényel.
Ez lehet valaki, aki nem végzi rendesen a munkáját, pszichikailag instabil vagy éppen szenvedélybeteg. Mindenképpen rendkívül lényeges, hogy a vezető észre vegye az ilyen jellegű problémákat és mihamarabb reagáljon rájuk, ezen problémák meg nem oldása ugyanis hosszútávon nem csak a csapat, de akár az egész vállalat tevékenységére negatív hatással lehetnek.
Éppen az ilyen helyzetekben fontos egy vezetőnek érzékeltetnie munkatársaival, hogy igenis fontosak számára. Ugyanakkor nem szabad beleesni abba a csapdába, hogy mindenek felett rájuk kényszerítjük akaratunkat, ami különösen veszélyes lehet, ha a főnök fiatalabb, mint beosztottjai. Minden esetben tiszteletben kell tartani a munkatársak szakmai tudását és tapasztalatát, és ezt érdemes ötvözni az új vezető innovatív ötleteivel. Ha ezeket figyelembe vesszük, rengeteg konfliktust és kezdeti nehézséget megspórolhatunk magunknak.