Az emberi viselkedés összetett és kiismerhetetlen. De pusztán a pszichológia mint tudomány léte bizonyítja, mennyire vágyunk rá, hogy megértsük mit miért teszünk. Talán az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó területe viselkedésünknek a párválasztás (legyen az alkalmi vagy hosszú távú) és a hozzá vezető út: a flört. Mitől lesz valaki vonzóbb, mint más? Milyen apró trükkökkel lehet valakinek a figyelmét magunkra irányítani?

1. Legyél vicces!

Úgy tűnik, hogy a nevetés és a nevettetés a romantikus érdeklődés egyik erős mutatója. Olyannyira így van, hogy ha valakihez vonzódunk, viccesebbnek találjuk. Ráadásul megfordítva is működik.

Ha valaki megnevettet minket, úgy érezzük, vonzódunk hozzá.

Legalábbis erre utalnak azok a kutatási eredmények, amikben a résztvevők fényképeket, hangfelvételeket és videókat néztek egymásról, amin spontán viccelődtek. Rövid és hosszú távú kapcsolatban gondolkodva is azokhoz a személyekhez vonzódtak fizikailag, akiket viccesnek ítéltek. Feltehetően ennek hátterében az állhat, hogy a humor alapvetően gyors gondolkodást és kreativitást igényel. Ezek a tulajdonságok pedig evolúciós szempontból hasznosak a túléléshez, így fontossá váltak a párválasztás szempontjából is.

2. Tükrözz!

Bár hajlamosak vagyunk a szavak és a bókok erejét felülértékelni, valójában a két ember közötti kommunikációnak több mint a fele nonverbális úton történik. A vonzalom kifejezésének egyik leghatásosabb módszere a testbeszéden keresztül a tükrözés. Ha vonzódunk valakihez,

öntudatlanul leutánozzuk mozdulatait és gesztusait,

mintegy jelét adva annak, hogy érdekel minket. A tükrözés jelenségét villámrandik segítségével vizsgálták, ahol arra kérték a nők egy részét, hogy a beszélgetés során igyekezzenek feltűnésmentesen, de minél pontosabban leutánozni a partnerek testbeszédét. Az eredmények azt mutatták, hogy a tükröző nőket szimpatikusabbnak és szexuálisan vonzóbbnak találták a férfiak. A jelenség tehát visszafele is hat. Ha vonzódunk valakihez, leutánozzuk és ha minket utánoznak le, jobban vonzódunk a másik félhez!

3. Légy kiismerhetetlen!

Általában a társas kapcsolatainkban érvényesül a reciprocitás, azaz a kölcsönösség elve. Hajlamosak vagyunk azokat kedvelni, akikről úgy gondoljuk, ők is kedvelnek minket. A romantikus vonzalom kialakulásánál azonban – kutatási eredmények alapján –

előnyös lehet, ha nem tesszük egyértelművé, tetszik-e a másik.

A kísérletben egyetemista lányoknak olyan férfiak Facebook-profilját mutatták meg, akik korábban megnézték az adatlapjaikat. Ezután minden lány három eltérő információból kapott egyet a kérdéses fiú véleményével kapcsolatban. Nagyon tetszett neki vagy átlagosnak találta őt, a harmadik változat pedig egy bizonytalan válasz volt, amiből nem derült ki, hogy kifejezetten tetszett-e neki vagy nem. A várakozásnak megfelelően vonzóbbnak találták azokat fiúkat, akiknek tetszettek, mint akik átlagosnak minősítették őket. Ugyanakkor meglepő módon a bizonytalan választ kapók számoltak be a legerősebb érzelemről, ebben az esetbe gondoltak a legtöbbet a férfira.

4. Nézz a szemébe!

Ebben az esetben ez nemcsak a beszélgetőpartner iránti udvariasság miatt érdemes, hanem azért is, mert

a szemkontaktus a vonzalom egyik első számú jele.

Egyfelől saját szándékainkról küldünk nonverbális üzenetet a másik fél irányába, másfelől pedig „kiolvashatjuk” szeméből a szándékait. Adott világítási körülmények között a szembogarak kitágulnak vagy összehúzódnak, ahogy a személy hangulata vagy érzelmei változnak. Amikor valaki izgalomba jön, pupillája négyszeresére tágulhat. Ezért szeretnek a szerelmesek mélyen egymás szemébe nézni. Tudtukon kívül egymás pupillájának tágulását figyelik és izgalomba hozza őket a másik szembogarának megnövekedése.

5. Sugározd a bizalmat!

Monica Moore amerikai pszichológus éveken át tanulmányozta az emberek flörtölési technikáit valódi helyzetekben, például bárokban vagy bevásárlóközpontokban. Szerinte

nem a fizikailag legvonzóbb emberek érik el a legnagyobb sikereket

a flörtölésben. Megfigyelései alapján azok a személyek nyerték el nagyobb valószínűséggel a kiszemeltjük vonzalmát, akik bizalmat sugároztak. Ennek a kimutatására olyan alapvető „trükköket” ajánl, mint a mosolygás, a másik szemébe nézés vagy a kommunikáció közbeni apró érintés.

Habár ezek a módszerek sok esetben segítségünkre lehetnek, sajnos egyik sem bárhol bevethető, mindig célravezető technika. A pszichológiai kutatások a vonzalom kialakulásának általános tényezőit képesek feltárni. Azonban amikor két ember találkozik, az számos olyan külső körülmény, személyiségvonás és helyzeti tényező összefüggése, ami a jelenlegi tudásunk alapján nem számítható ki tökéletesen. De lehet, hogy ez nem is akkora gond, hiszen a legtöbben nem is az általánosságra, hanem valami különlegesre vágyunk!

Felhasznált szakirodalom Cowan, M. L., & Little, A. C. (2013). The effects of relationship context and modality on ratings of funniness. Personality and Individual Differences54(4), 496-500. Guéguen, N. (2009). Mimicry and seduction: An evaluation in a courtship context. Social Influence4(4), 249-255. Miller, G. F. (2000). The mating mind: How sexual selection shaped the evolution of human nature. Moore, M. M. (2002). Courtship communication and perception. Perceptual and Motor Skills94(1), 97-105. Pease, A., & Ágnes, W. B. (2014). Testbeszéd: gondolatolvasás gesztusokból. Budapest, Park Kiadó. Whitchurch, E. R., Wilson, T. D., & Gilbert, D. T. (2011). “He Loves Me, He Loves Me Not...” Uncertainty Can Increase Romantic Attraction. Psychological Science22(2), 172-175.